Slak og blodtype
Fra : rad-9@post1.tele.dk

Dato : 29-11-01 07:12

Hej NG.

Er der nogen her som har hørt eller ved noget om, om der er nogen
sammenhæng mellem det man spiser og ens blodtype.??

hvis ja, hvor kan jeg så finde noget mere information omkring dette
emne.

Eller hvis Du / I har noget information omkring dette emne så er jeg
meget intereeseret.

De bedste hilsner

Jess

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 30-11-01 09:06

<rad-9@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Er der nogen her som har hørt eller ved noget om, om der er
nogen
> sammenhæng mellem det man spiser og ens blodtype.??

Ja, det er der - og især i forbindelse med visse sygdomme som gigt
og stofskifteprobler kan man opnå store bedringer. Hvor vægttab
kommer som en naturlig del.

> hvis ja, hvor kan jeg så finde noget mere information omkring
dette
> emne.

Læs bogen: spis efter din blodtype af Peter d´Adamo.

> Eller hvis Du / I har noget information omkring dette emne så er
jeg
> meget intereeseret.
Du er velkommen til at maile mig direkte med konkrete spørgsmål,
jeg lever selv efter blodtypediæten, og vil gerne hjælpe dig
igang.

Kærlige hilsner
J¤mfruen) Healer m.m.

Fra : Thomas

Dato : 30-11-01 22:05

Lige et supplerende link :
http://www.borgensbogklub.dk/spis_efter_din_blodtype.htm

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 01-12-01 11:34

"Thomas" <eriksen_tour@hotmail.com> wrote in message
> Lige et supplerende link :
> http://www.borgensbogklub.dk/spis_efter_din_blodtype.htm

Og her er lige et mere link, hvis man skulle ha' lyst til at se en
anmeldelse af bogen:

http://www.madogsundhed.dk/14_anmeldelser/an-00004.htm

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 01-12-01 21:16

"Henrik Schmidt" <smurf@rrk.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas" <eriksen_tour@hotmail.com> wrote in message
>
> Og her er lige et mere link, hvis man skulle ha' lyst til at se
> [...]

Tjah.......det kan sammenlignes med når en bestemt filmanmelder
udtaler sig negativt om en film - så ved jeg at den lige er noget
for mig*GGGG*

Nu har jeg levet efter blodtypen i en længere periode, og både
gigten og maven har fået det VÆSENTLIGT bedre, oveni har jeg smidt
kg og lider ikke af vinterbronkitis som jeg har gjort de sidste
mange vintre.........med utilstrækkelig nattesøvn på grund af
hosteanfald.

Ligesom jeg har hørt positive meldinger fra MANGE andre, der også
er gået over på at leve efter den diæt. Personer der som jeg, af
lægen har fået at vide at vi må lære at leve med de
ubehageligheder vores sygdomme giver, men som nu er næsten
symptomfrie, ja nogle er helt uden symptomer - oveni det hele har
mange oplevet vægttab også i større stil. MIN læge er ihvertfald
positivt overrasket - over min bedring :)
> Mvh,
> Henrik Schmidt

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 01-12-01 21:02

> [...]
> mange oplevet vægttab også i større stil. MIN læge er ihvertfald
> positivt overrasket - over min bedring :)

Ja, men det er jo godt for dig. Jeg har ikke læst bogen, eller prøvet kuren
så jeg har ikke basis for at udtale mig om dens evt. effektivitet. Blot vil
jeg pointere, at kuren som sådan ikke er videnskabeligt funderet. Der er i
videnskabelig sammenhæng lige så stor sammenhæng mellem ens hårfarve og ens
diæt, som der er mellem ens blodtype og ens diæt.
Hvor vidt man vælger at prøve den er naturligvis op til en selv, men hvis
jeg skulle prøve den, ville jeg nok låne bogen på biblioteket i stedet for
at købe den.

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 02-12-01 09:31

> [...]
prøvet kuren
> så jeg har ikke basis for at udtale mig om dens evt.

Then Don´t
> men hvis
> jeg skulle prøve den, ville jeg nok låne bogen på biblioteket i
stedet for
> at købe den.

Smiler.........sådan gjorde jeg også! Og fandt så store lindringer
i løbet af meget kort tid, at jeg valgte at fortsætte. Og jeg
mærker tydeligt symptomerne igen når jeg af forskellige årsager
har besvær med at overholde den.

Kærlige hilsner
J¤mfruen).....Der har opskrifter til
A-kost

Fra : Webwoman

Dato : 02-12-01 13:23

"J¤mfruen)" <jomfru-d@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i løbet af meget kort tid, at jeg valgte at fortsætte. Og jeg
> mærker tydeligt symptomerne igen når jeg af forskellige årsager

Der er en ting, der altid undrer mig, når fok jubler over en radikal kur og
de ændringer det har medført for dem at skifte til den pågældende kur......
nemlig at de fleste undlader at fortælle, hvad de spiste FØR kuren. De har
jo tydeligvis levet usundt før - eller ville et skift næppe have effekt.

De har med andre ord forladt usunde spisevaner - med de effekter dét
medfører i sig selv.

Oplysninger om, at et skift til en eller anden kur har medført positive
ændringer kan dårligt bruges til ret meget. Slet ikke, hvis man ikke ved,
hvad den har erstattet. Blodtypediæten er jo næppe ligefrem nogen usund
kur.... men hvis normal sund (blodtypediæt)kost erstatter usunde kostvaner,
så er det ikke nødvendigvis den nye kur, der er årsag til virkningen.

Sagt på en en anden måde... det er måske dét, man er gået væk fra - og ikke
så meget dét, man har skiftet til, der har givet effekt. Måske man kunne
have skiftet til en hvilken som helst af blodtypediæterne (uden hensyn til
ens egen blodtype) og man havde måske under alle omstændigheder mærket
fremgang? Måske havregryn, råkost skummetmælk kartofler og vitaminpiller
havde givet samme effekt!?

Personligt giver jeg derfor ikke ret meget for enkeltpersoner
(uvidenskabelige) påstande om den ene og anden kur. Det er alt for
overfladisk, ensidigt og useriøst at vurdere en kur på baggrund af
enkeltpersoners individuelle oplevelser.

Mvh. Lisbeth

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 02-12-01 14:34

"Webwoman" <webwoman@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kuren. De har
> jo tydeligvis levet usundt før - eller ville et skift næppe have

Tjah, jeg var vegetar inden jeg begyndte på kuren, levede sundt.
spiste meget frugt og grønt og en del fedfattige mælkeprodukter,
altid groft brød. Og for mig har vægttab ikke være afgørende:)
> De har med andre ord forladt usunde spisevaner - med de effekter
dét
> medfører i sig selv.

Nope!!!!

For mig har det betydet at jeg ikke længere spiser mælkeprodukter,
undtaget det minimale der er tilladt på min liste, jeg undgår bl.a
bananer og tomater. Drikker igen nogle kommer kaffe dagligt som
min læge mente var totalt gift for min mave. Bager nu selv brød af
Speltmel - mine muskler gør ondt når jeg spiser hvedemel - og der
er næsten hvedemel i alt rugbrør :( jeg spiser nødder dagligt *S*
til stor forargelse for dem der kigger på - for de feder jo, men
jeg taber mig *S* jeg har valgt en del frugt fra, og andet til i
form af tørret frugt, og spiser igen chokolade *S* hvilket min
mave fint tåler nu - så MIT liv har fået kvalitet...jeg spiser
hvad jeg har lyst til - inden for diæten - og stortrives.

Dermed være ikke sagt at alle skal gå på den diæt - men det er nok
værd at overveje hvis man som mig og mange andre med har fået den
besked af lægen: at man skal lære at leve med de symptomer som
sygdommene nu engang giver - og så bare æde løs af de piller han
kan skrive ud på recept. Jeg takkede nej til tabletterne - er ikke
på medicin overhovedet.

Folk er forskellige - og nogle tåler måske bedre alt mad end
andre, og så ser jeg ingen grund til at gå på en besværlig diæt.
Men jeg forstår ikke at i andre ikke bare kan acceptere at vi er
nogle der ikke har det sådan. Og derfor søger andre løsninger - så
livet igen bliver sjovt og fornøjeligt:)
> [...]
mærket
> fremgang? Måske havregryn, råkost skummetmælk kartofler og

Nej...............det er netop pointen.......at man skal vælge
maden UD fra blodtypen........nogle og det er især dem med
stofskiftelidelser - spiser næsten alle for LIDT kød (af de
rigtige typer) og vi med gigtlidelser, skal helst helt undgå kød
:)

> [...]
> overfladisk, ensidigt og useriøst at vurdere en kur på baggrund
af
> enkeltpersoners individuelle oplevelser.

Smiler...................og jeg giver ikke ret meget for din
mening. du har jo ikke engang gidet spørge hvor mange jeg har
kendskab til.............der har oplevet bedringer i forbindelse
med skiftet til Blodtypediæten - de fleste er folk der har levet
rimeligt sundt inden.............og som føler de svælger i luksus
og et bedre heldbred med denne diæt.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Webwoman

Dato : 05-12-01 01:06

> Tjah, jeg var vegetar inden jeg begyndte på kuren, levede sundt.

At være vegetar er ikke i sig selv lig med at leve sundt *S*
Man kan leve såvel sundt som usundt som vegetar.

> spiste meget frugt og grønt og en del fedfattige mælkeprodukter,

Mælkeprodukter ... åh ja.. ARLA vil gerne have os til at tro, at det er
sundt. *S*

> Men jeg forstår ikke at i andre ikke bare kan acceptere at vi er
> nogle der ikke har det sådan. Og derfor søger andre løsninger - så
> livet igen bliver sjovt og fornøjeligt:)

Det kan de fleste nok fint acceptere. Jeg står kun af, når og hvis folk har
fundet de vises sten og vil frelse andre med deres kur.

> Nej...............det er netop pointen.......at man skal vælge
> maden UD fra blodtypen........

Ja.. det ved jeg godt, at det er sådan princippet er.
Men hvad jeg mener er - hvad sker der mon, hvis man vælger en af diæterne
tilfældigt, kunne det være, at du også fik et godt resultat?

> Smiler...................og jeg giver ikke ret meget for din
> mening.

Jooo... det gør du. Ellers havde du ikke gidet reagere *S*
Og meningen med denne nyhedsgruppe er jo ikke mindst DEBAT. Og skal en sådan
være nyttig, så kræver det som minimum, at man gider lytte til andres
mening. Også når man ikke er enig.

> du har jo ikke engang gidet spørge hvor mange jeg har
> kendskab til.............der har oplevet bedringer i forbindelse

Du har måske kendskab til mange. Måske endda rigtig mange! Men det vil
stadig være en stribe enkeltpersoners oplevelser!

For at kunne hævde, at en kur virker, forventer jeg videnskabelig
dokumentation i form af kontrollerede forsøg. Selv ikke nok så mange
enkeltpersoners udsagn kan regnes for dokumentation i den sammenhæng.

Du vil næppe mene, at hvis du stiller med 100 mennesker, der fortæller, at
blodtypediæten er en succes, så behøver jeg kun stiller med det dobbelte
antal med modsat mening for at vi kan konkludere, at blodtypediæten IKKE
virker. Så enkelt er det jo ikke, vel?

Tag nu ikke fejl. Jeg påstår hverken at den virker eller at den IKKE gør
det. Siger kun at jeg er skeptisk, at jeg ikke giver ret meget for
enkeltpersoners individuelle udsagnt og at kun et videnskabeligt og
kontrolleret forsøg vil kunne overbevise mig om dens nytte.

Venlige hilsner fra Lisbeth

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 05-12-01 07:47

> "J¤mfruen)" <jomfru-d@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> At være vegetar er ikke i sig selv lig med at leve sundt *S*
> Man kan leve såvel sundt som usundt som vegetar.
Enig - Men, min egen daværende læge fortalte mig at gigt bliver
værre når man spiser kød.

løsninger - så

> Det kan de fleste nok fint acceptere. Jeg står kun af, når og
hvis folk har
> fundet de vises sten og vil frelse andre med deres kur.

Mit svar i denne tråd var til en der netop efterlyste erfaringer
med denne diæt.

> Ja.. det ved jeg godt, at det er sådan princippet er.
> Men hvad jeg mener er - hvad sker der mon, hvis man vælger en af
diæterne
> tilfældigt, kunne det være, at du også fik et godt resultat?

Hvis jeg vælger at spise fra B-diæten så får jeg det ganske
forfærdeligt, ligeså fra O
> [...]
skal en sådan
> være nyttig, så kræver det som minimum, at man gider lytte til
Ja. men derfor er det jo ikke sikkert man gider høre på alle de
kommentarer fra folk der KUN har en mening uden at have noget at
HA´den i??

> [...]
mange
> enkeltpersoners udsagn kan regnes for dokumentation i den

Smiler, jeg er totalt ligeglad med om noget er videnskabeligt
dokumenteret. jeg er healer og udvikler clairvoiante evner - det
kan ikke videnskabeligt bevises, ( endnu? )men jeg VED jo at det
er sådan. Ligeså mange af mine klienter, resten står bare og
ryster på hovedet, og kan ikke fatte hvordan det sker.

> [...]
dobbelte
> antal med modsat mening for at vi kan konkludere, at

NEJ! og JO! for dem der påstår at den ikke virker - skal ha prøvet
at leve efter den, ha givet den en chance :) Ellers kan de jo ikke
udtale sig.

Min pointe er: at folk selv skal vælge. Hvis nogen, som jeg, der
gerne vil forsøge alternative løsninger, for at få det bedre,
eller for at slippe af med nogle kg - måske kun er de ekstra 5 fra
dengang man var gravid - Så kan jeg ikke fatte at i andre turer
frem med alt den negativitet. Jeg har på ingen måde interesse i at
på tvinge dig, eller andre at gå på diæt. Men når nogle spør - ja
så svarer jeg med at fortælle om de succec historier jeg kender.

> [...]
og
> kontrolleret forsøg vil kunne overbevise mig om dens nytte.

Smiler - det er dit valg, og det er accepteret.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 05-12-01 09:39

> Enig - Men, min egen daværende læge fortalte mig at gigt bliver
> værre når man spiser kød.

Er du HELT sikker på at din læge ikke sagde "gigt KAN blive værre når man
spiser kød"? Og er du sikker på at han/hun ikke bare sagde det, for at give
dig noget at arbejde med, selvom han/hun vidste at det ikke har noget på
sig - en såkaldt placebo-behandling?

Eller for at være mere direkte: Er du sikker på at din læge ikke gav dig en
sludder for en sladder for at slippe af med dig og/eller få dig til at
klappe i?

> diæterne

> Hvis jeg vælger at spise fra B-diæten så får jeg det ganske
> forfærdeligt, ligeså fra O

Var det et dobbelt blindeforsøg, dvs. et hvor du ikke på forhånd vidste,
hvilken af de to diæter du spiste fra, og hvor den der tilberedte det heller
ikke vidste det? Hvis ja, vil jeg acceptere det som en mulig hypotese, hvis
det samme gentager sig for flertallet af en stor (dvs. statistisk
signifikant, gerne et par hundrede eller mere) gruppe af testpersoner. Også
i anden runde af forsøget, hvor man har elimineret de fejl man finder i
konstruktionen i første runde. Og i tredje.

Det er vel ikke urimeligt at din blodtypediæt skal testes på samme måde som
man undersøger f.eks. medicin og fødevarer... vel?

De tests er jo nødvendige, fordi producenten (forhåbentligvis ikke deres
ansatte forskere) VED at deres produkt er fantastisk, men vi som samfund
tillader os at tvivle indtil det er sandsynliggjort at det er brugbart til
formålet, uden at skade brugerne eller milijøet osv.

De er da et rimeligt krav, når man siger det på den måde - ikke?

-

Øh. Hvordan kan man skrive:

> Ja. men derfor er det jo ikke sikkert man gider høre på alle de
> kommentarer fra folk der KUN har en mening uden at have noget at
> HA´den i??

....og så skrive:

> [...]
> er sådan. Ligeså mange af mine klienter, resten står bare og
> ryster på hovedet, og kan ikke fatte hvordan det sker.

Det lader vi lige stå et øjeblik.

Godtså!

Jamen, det er da /godt/ for dig at du er ligeglad med, om clairvoyance og
andre ting du VED virker faktisk virker. Også på andres vegne, i den grad at
du tager penge for det - det antager jeg da, da du skriver du har klienter.

Til dem af læserne der så er mindre skeptiske og/eller ikke har personlig
vinding ud af at undertrykke deres sunde, medfødte skepsis, kan jeg da nævne
at i hvert fald clairvoyance og ESP for længst er blevet modbevist ved
videnskabelige/statistiske undersøgelser, og at det er /nemt/ at gøre. Det
samme gælder også hele historien om pegeplader til psykisk handicappede. Det
virker ikke!

Men det er vel ligemeget. Du skammer dig åbenbart ikke over at tage penge
for at lære folk noget der er videnskabeligt bevist som værende det rene vås
og indbildning - ja under omstændighederne ser jeg ingen grund til at spare
på de stærke ord - for du VED jo det i virkeligheden virker, og alle dem der
siger noget andet tager fejl, og er til grin.

Verdens tredje-ældste erhverv....

> NEJ! og JO! for dem der påstår at den ikke virker - skal ha prøvet
> at leve efter den, ha givet den en chance :) Ellers kan de jo ikke
> udtale sig.

Gu' ka' de så!

Faktisk er en neutral observatør LANGT bedre til at vurdere, om en given
behandling fungerer eller ej. De har ikke investeret følelsesmæssigt i
sagen. For at bruge din terminologi, så hverken VED eller FORNÆGTER de at
den virker, og kan derfor se tingene som de er, uden at snuble i følelserne.

Kære ven. Der er noget der hedder den videnskabelige metode, som dem der
arbejder seriøst med viden - ikke VIDEN - har benyttet i over 1.000 år nu.
Den baserer sig på skepsis, også overfor ens egne kæle-ideer. Den virker.
Den har givet os alle de ting du sikkert tager for givet i dagligdagen,
såsom det tøj du går i, det hus du bor i, de biler/tog/cykler/knallerter der
transporterer dig osv. osv., for slet ikke at nævne din ret til ikke at tro
på den Gud de prædiker om i kirken.

Den videnskabelige metode - bemærk ikke NATURvidenskabelige, men blot
videnskabelige, da f.eks. humanister også bruger den - baserer sig netop på
skepsis, og den ikke-involverede observatør. Den virker beviseligt en hel
del bedre end den form for subjektiv shamanisme du reklamerer for her. Jeg
vil f.eks. gladeligt køre over en bro bygget af folk, der er skolet i den
videnskabelige metodes tradition, hvorimod du får meget svært ved at lokke
mig ud på en bro der er bygget af en der VED den holder - i hvert fald ikke
før jeg har set en, der er tungere end mig, stå og hoppe ude på den i et
godt stykke tid.

....men - og her gætter jeg - mon ikke du samtidigt er en af dem, der kræver
at fødevare- og medicinproducenterne skal BEVISE VIDENSKABELIGT at deres
gen-modificerede produkter er 100% uskadelige for ALT I HELE VERDEN.

Suk.

> Smiler - det er dit valg, og det er accepteret.

Jeg kan ikke acceptere sådan en gang vås fra dig, og da især ikke når du
skriver den linje om - og jeg citerer igen:
> kommentarer fra folk der KUN har en mening uden at have noget at
> HA´den i??

Jeg ville kunne acceptere det, hvis du blot var et rodløst menneske, der
søgte indhold i tilværelsen. Men når du ligefrem skriver du er en af dem der
UNDERVISER de rodløse mennesker i noget der bevisligt ikke holder (for
penge - og fordi du VED det virker...) kan jeg altså ikke side stille, og
lade det passere.

Jeg ved også at jeg helt sikkert ikke kan rokke dig en tøddel - du har for
meget investeret i at holde fast i dine vildfarelser, eller for meget ud af
at lade som om - men jeg skriver dette i håb om, at de andre der læser dette
måske lige stopper og tænker en ekstra gang, før de kaster sig ud i noget
udokumenteret fænomænologi, når de i stedet kunne have brugt deres tid (OG
PENGE!) på en dokumenterbart fungerende behandling. Specielt her i
slankegruppen, hvor den dokumenterbart fungerende behandling - bedre kost og
mere motion - virker fint, og ikke koster dig en krone ekstra, og ikke
kræver at du køber ind i et quasi-religiøst tros-baseret system.

Sjovt nok har de behandlinger der VIRKELIG virker det med at koste en del
mindre, og virke en del bedre - selvom dem der giver dem og udvikler dem er
videnskabeligt skolede, og derfor selv tillader sig at tvivle på om de nu er
optimale hele tiden.

For en ægte behandling gælder, at den virker ligegyldigt om den der giver
den eller modtager den VED den virker.

Det er samme krav vi stiller til en hovedpinepille.

Tag dog for pokker og stil samme krav til din
slankekur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anders S. Johansen.

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 05-12-01 13:59

"Anders Sewerin Johansen" <home@dduck.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gav dig en
> sludder for en sladder for at slippe af med dig og/eller få dig

Ja Lægen er selv vegetar, og akupunktør, og meget interesseret i
min kostomlægning.

> [...]
> i anden runde af forsøget, hvor man har elimineret de fejl man
finder i
> konstruktionen i første runde. Og i tredje.
Næh, det er ganske almindelige iagttagelser af mit eget
velbefindende og det er sådan set nok for mig, hvordan vil du
definere smerter *S* de ER altid subjektive og det er læger og
videnskagsfolk enige om.
> Det er vel ikke urimeligt at din blodtypediæt skal testes på
samme måde som
> man undersøger f.eks. medicin og fødevarer... vel?
Nej, du må gerne teste hvis du finder det nødvendigt - jeg gør
blot ikke. jeg har testet selv og fundet den egnet til at løse
mine problemer.

> [...]
> formålet, uden at skade brugerne eller milijøet osv.
>
> De er da et rimeligt krav, når man siger det på den måde - ikke?
Næh, det mener jeg ikke. For det handler kun om at vælge iblandt
den allerede tilgængelige kost, den som mange spiser i forvejen,

> Det lader vi lige stå et øjeblik.
Såre enkelt, Nogle af mine klienter, tør ikke rigtigt tro på alt
det der ikke kan ses, de kommer fordi de er blevet min behandling
anbefalet. Når jeg så "får oplysninger" og videregiver dem - står
de totalt målløse. De ved jeg ingen forudsætning har for at kunne
komme med sådan en udtalelse måske om noget særdeles privat.
Ligesom de også synes det er underligt at de kan få forskellige
fornemmelser, når jeg lægger hænderne på. Samt at jeg kan "se"
hvor der er noget galt, eller måske har været - som de ikke er
kommet helt over endnu. I sådanne tilfælde stoler jeg på det jeg
ser.
> [...]
den grad at
> du tager penge for det - det antager jeg da, da du skriver du

Smiler - læs det jeg skrev ovenfor.
> [...]
gøre. Det
> samme gælder også hele historien om pegeplader til psykisk

Syns du skal kigge igen :) Der ER undersøgelser der beviser at
clairvoiance m.m. lader sig gøre, udtalte professor Plum i En af
udseldelserne " Åndernes magt" endda mange. Jeg har bare ikke
behov for at checke efter.
> [...]
> på de stærke ord - for du VED jo det i virkeligheden virker, og
alle dem der
> siger noget andet tager fejl, og er til grin.

Du skriver noget om mig - som du har grebet ud af den blå luft.
Jeg er behandler og hjælper folk med deres problemer. Jeg
underviser ikke pt. i andet end bevægelse.
> [...]
FORNÆGTER de at
> den virker, og kan derfor se tingene som de er, uden at snuble i
Hmmm, nu er både forskere og læger og psykologer enige om at
smerter er subjektive - så forklar venligst hvordan en neutral
observatør kan gøre rede for de smerter en anden person har ?

> på den Gud de prædiker om i kirken.
Ja, jeg er meget troende.
> [...]
beviseligt en hel
> del bedre end den form for subjektiv shamanisme du reklamerer
Venligst henvis til hvor jeg har udtalt mig om shamanisme? - ved
du i øvrigt hvad det er??
> [...]
hvert fald ikke
> før jeg har set en, der er tungere end mig, stå og hoppe ude på

Eller så længe at den braser når du går over?

> [...]
holder (for
> penge - og fordi du VED det virker...) kan jeg altså ikke side

HVOR skriver jeg at jeg underviser?

> [...]
og ikke
> kræver at du køber ind i et quasi-religiøst tros-baseret system.

Igen, jeg svarede venligt på et stillet spørgsmål - af en der
åbenbart var interesseret i blodtypediæten.

> Tag dog for pokker og stil samme krav til din
> slankekur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ØHHH jeg er ikke på slankekur - jeg lever bare efter
blodtypediæten. og har observeret at den i tilgift giver vægttab
*S*
Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 05-12-01 14:56

> Ja Lægen er selv vegetar, og akupunktør, og meget interesseret i
> min kostomlægning.

Potentielt kunne det godt lægge en dæmper på objektiviteten, ikke
sandt. Derudover er den alment praktiserende læge bestemt ikke
ekspert i ernæring - dertil skal de kunne alt for meget andet. Hermed
ikke sagt, at kosten ikke har en effekt på gigt - der blot tale om en
generel betragtning.

> Næh, det er ganske almindelige iagttagelser af mit eget
> velbefindende og det er sådan set nok for mig,

Det kan godt være det er nok for dig, men nu går du ud og anbefaler
det til fremmede mennesker, der har brug for hjælp. Hvis det så rent
faktisk ikke virker, så har du bildt dem noget på ærmet - og det er
sør'me flinkt af dig...

> hvordan vil du
> definere smerter *S* de ER altid subjektive og det er læger og
> videnskagsfolk enige om.

Det tror jeg ikke de er...

> [...]
> clairvoiance m.m. lader sig gøre, udtalte professor Plum i En af
> udseldelserne " Åndernes magt" endda mange. Jeg har bare ikke

En diskussion som denne er oftest fuldstændig frugtesløs at blande
sig i, men det der skrives her, er det rene vrøvl!

Nu kender jeg ikke Professor Plum, men generelt ville jeg ikke mene,
at et TV-program på TV2 er nogen voldsomt troværdig kilde. Hvad
undersøgelser af clairvoyance angår, så har jeg set én, der antydede,
at det virker (udført på et reltaivt spinkelt materiale), hvorimod
der er lavet talrige, der ikke viser nogen forskel på "clairvoyante"
og andre.

Men, hvis du har kendskab til andre undersøgelser, så hører jeg meget
gerne fra dig, da det er et emne, der har min interesse.

> Hmmm, nu er både forskere og læger og psykologer enige om at
> smerter er subjektive

Igen, hvor får du det fra?

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 05-12-01 17:22

"J¤mfruen)" <jomfru-d@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Ja Lægen er selv vegetar, og akupunktør, og meget interesseret i
> min kostomlægning.

....og han/hun har selvfølgelig 100% ret i alt hvad han/hun siger, selv når
det gælder uklare områder, hvor andre læger kan (og er) uenige med
ham/hende?

Du har mig et noget selektivt valg af autoriteter... På den ene side tager
du en læge med /yderst/ alternative holdninger til indtægt for at noget du
siger er endegyldig sandhed, og på den anden side forkaster du i andre
sammenhænge den etablerede ekspertviden. Nu må du altså beslutte dig, hvis
du altså vil tages alvorligt - har AKKREDITEREDE videnskabelige eksperter
ret i det de siger om det de burde vide noget om, eller er det kun dem der
siger noget om noget de egentlig ikke er kvalificerede til at tale om, og
som så i øvrigt er enige med dig?

> Nej, du må gerne teste hvis du finder det nødvendigt - jeg gør
> blot ikke. jeg har testet selv og fundet den egnet til at løse
> mine problemer.

Godt for dig - ikke nødvendigvis for andre.

Jeg står på sorte pister når jeg er på ski, men det anbefaler jeg ikke for
alle og enhver. Især ikke til begyndere, som ikke kan vurdere farligheden
selv - endnu.

> [...]

> Næh, det mener jeg ikke. For det handler kun om at vælge iblandt
> den allerede tilgængelige kost, den som mange spiser i forvejen,

OK, så det er i orden at sælge utestede madvarer. Folk finder nok ud af det
hen af vejen. Fint nok!

> [...]
> hvor der er noget galt, eller måske har været - som de ikke er
> kommet helt over endnu. I sådanne tilfælde stoler jeg på det jeg

Suk.

Det er elementær viden indenfor kognitionspsykologi - og det er der, hvor
tingene faktisk KAN måles og vejes - at menneskets /oplevelse/ af verden er
en illusion. Med andre ord er det ikke særligt smart at basere ens ideer om,
hvordan verden virker, på hvad man tror, føler og fornemmer. Det er nemt,
men det er altså også typisk forkert. Læg i den sammenhæng mærke til, at i
den virkelige verden udenfor Hollywood-studierne lægger hverken dommere
eller politi særlig vægt på øjenvidner, da de alt for tit (beviseligt!) tror
de har set noget andet end der virkelig skete.

Eller kort og klart for lægmænd M/K: Mennesker er meget gode til at bedrage
andre mennesker, og endnu bedre til at bedrage dem selv.

> clairvoyance og
> den grad at
> har klienter.
>
> Smiler - læs det jeg skrev ovenfor.

Ja, jeg har efterhånden forstået at du er fløjtende ligeglad med om der er
bund i det du siger eller ej, og at du er ganske uinteresseret i at finde ud
af det. Dine motiver til det vil jeg så holde mine gæt på for mig selv...

....men en rigtig forsker eller læge ville højest sandsynligt blive fyret for
den slags. På stedet.

> [...]
> clairvoiance m.m. lader sig gøre, udtalte professor Plum i En af
> udseldelserne " Åndernes magt" endda mange. Jeg har bare ikke

Igen vælger du dine autoriteter meget selektivt. Din prof. Plum (som jeg
altså aldrig har hørt om) mener det måske, men hvad med alle de andre, der
også har undersøgt det. Måske prof. Plum har begået en fejl, eller <gisp!!!>
har personlig fordel af at sige det han siger? Hvem ved! Jeg gør ikke, før
du har stukket mig nogle referencer, så jeg kan vurdere hans undersøgelse,
og kun den.

Men hvis du kan finde nogen der faktisk kan gøre nogetsomhelst overnaturligt
der kan reproduceres, kan jeg da gøre dig opmærksom på, at der er en
forening der har udlovet en dusør på en million dollars for det, såfremt man
går med til at lade sig teste. Det er jo både bedre og nemmere end at vinde
i lotto, så det synes jeg da du skulle tage op, hvis du virkelig mener det
er noget der er noget om.

Hint: Den dusør har været udlovet i mange år efterhånden, og selvom mange
har prøvet at indkassere den, er der sjovt nok ikke nogen der har fået noget
overnaturligt til at virke i et laboratorium, eller blot under
omstændigheder, hvor det var umuligt at snyde på anden vis. Jeg tror ærligt
talt aldrig den kommer til at blive udbetalt, men sådan er der så meget.

....og dog taler du om at du <citerer>:
[...]

....udvikler clairvoyante evner, hvilket jeg læser som om du gør det for
andre, og ikke dig selv. Hvis du gør det som en del af din anden
undervisning, eller måske endda som det væsentligste element i din anden
undervisning, vil jeg mene du repræsenterer dig på falsk grundlag. Man kan
jo ikke kalde sig danselærer, og i virkeligheden undervise i finere fransk
madlavning - vel?

Kald en skovl en skovl, og en spade en spade.

Ja, her spekulerer jeg uden at kende fakta, men det er på basis af hvad du
selv har skrevet. Tager jeg fejl, synes jeg du skal udtrykke dig klarere.

> [...]

> smerter er subjektive - så forklar venligst hvordan en neutral
> observatør kan gøre rede for de smerter en anden person har ?

Det undrer mig lidt at de skulle være det. Nogen former er måske - det skal
jeg ikke gøre mig klog på - men jeg kender da en fyr der laver ph.d.-projekt
i at måle folks smerter. Jeg kan love dig for at der ikke er noget
subjektivt i, om det gør ondt at få stød i endetarmen med 5-10 ampere bag.
Ja, det lyder groft, men det er faktisk det han gør. Og ja, det er
forskning.

> Ja, jeg er meget troende.

Ja, det kan jeg så læse. Men så tag og gør andre mennesker du "hjælper" den
tjeneste at fortælle dem at det du taler om er religion, snarere end fakta
og egentlig behandling.

Nogen kunne jo begå den fejl at tro, at du faktisk kunne stå inde for det du
taler om, samt dokumentere det videnskabeligt og uimodsigeligt.

> skolet i den
> ved at lokke
> hvert fald ikke
> den i et
>
> Eller så længe at den braser når du går over?

???

Hvad prøver du egentlig at sige her? Jeg tror du misforstår mig.

> menneske, der
> en af dem der
> holder (for
> stille, og
>
> HVOR skriver jeg at jeg underviser?

Se citater fra dine egne indlæg ovenfor.

> Igen, jeg svarede venligt på et stillet spørgsmål - af en der
> åbenbart var interesseret i blodtypediæten.

Du svarede på et spørgsmål uden at gør det klart, at det du talte om var en
holdning snarere end fakta. Den slags kan være farligt for andre mennesker,
og er uansvarligt.

Man må ikke sælge fødevarer uden varefakta, og jeg mener heller ikke det
burde burde være tilladt offentligt at give udtryk for sine meninger, uden
at kvalificere dem med "det fremgår af <reference>", "jeg tror" eller "jeg
har hørt".

I hvert fald når det kan have konsekvenser for dem, der faktisk tager ens
udtalelser for gode varer.

> ØHHH jeg er ikke på slankekur - jeg lever bare efter
> blodtypediæten. og har observeret at den i tilgift giver vægttab
> *S*

Her talte jeg til andre læsere, hvilket klart fremgik af det jeg skrev.

Anders S. Johansen

Fra : Webwoman

Dato : 05-12-01 11:48

> [...]

> Ja. men derfor er det jo ikke sikkert man gider høre på alle de
> kommentarer fra folk der KUN har en mening uden at have noget at

Hvad mener du mon med "noget at have den i?"
Det lyder lidt som en bekvem undskyldning for ikke at ville forholde dig til
folks mening. Det kunne jo tænkes, de til tider har mere at have det i, end
du ved af *S*

> Smiler, jeg er totalt ligeglad med om noget er videnskabeligt
> dokumenteret.

Det er jeg ikke, når noget KAN undersøges videnskabeligt og eller
dokumenteres via seriøse undersøgelser og kontrol - såsom en slankekur - så
foretrækker jeg så absolut, at det det sker.

Og jeg tror egentlig heller ikke at du i alle tilfælde er ligeglad med, om
noget er videnskabeligt dokumenteret!

Jeg tror faktisk, at du er ganske godt tilfreds med den kontrol der er af
eksempelvis fødevarer, medicin, helsekost etc. Jeg tror ikke på, at du
udsætter dig for alt og i alle tilfælde er helt ligeglad med, om der er
dokumentation for effekt etc.

> NEJ! og JO! for dem der påstår at den ikke virker - skal ha prøvet
> at leve efter den, ha givet den en chance :) Ellers kan de jo ikke
> udtale sig.

Men hvis jeg nu stiller med en flok, der HAR prøvet og det ikke virker....
hvad konkluderer vi så?

> Min pointe er: at folk selv skal vælge.

Ikke uenig!
Men det er altid lettest at vælge, når der er et grundlag at træffe
beslutningen ud fra. Og her er videnskabelig dokumentation ikke et af de
værste udgangspunkter. *S*

> [...]
> eller for at slippe af med nogle kg - måske kun er de ekstra 5 fra
> dengang man var gravid - Så kan jeg ikke fatte at i andre turer

Jeg tror det er DIG, der nu er negativ. Jeg har ikke nogen ønsker om at
fratage dig din eller andres ret til at eksperimentere og prøve. Klø bare
på!

Jeg eksperimenterer sørme selv. Også med mad.

> Jeg har på ingen måde interesse i at
> på tvinge dig, eller andre at gå på diæt.

Nejda. Har jeg bestemt ikke troet heller.

Mvh. Lisbeth

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 05-12-01 13:32

> [...]
forholde dig til
> folks mening. Det kunne jo tænkes, de til tider har mere at have
Jeg vil gerne forholde mig til folks meninger, også når de er
kristiske - det er faktisk der man lærer mest. Men mange udtaler
sig fordømmende og negativ uden at have sat sig ordentligt ind i
tingene - og det kan jeg ikke bruge, hvorfor jeg lukker af.

> [...]
> dokumenteres via seriøse undersøgelser og kontrol - såsom en
slankekur - så
> foretrækker jeg så absolut, at det det sker.
OK!
> Og jeg tror egentlig heller ikke at du i alle tilfælde er
ligeglad med, om
> noget er videnskabeligt dokumenteret!

jeg vil lige ridse op hvorfor jeg ikke regner de videnskabelige
undersøgelser for en helt masse.
1. man får KUN svar på det man undersøger, og udelukker derved en
masse andre svar.
2. man kan kun få svar så langt som man har metoder til at
undersøge med.

Jeg mener ikke de videnskabelige undersøgelser viser fejl, de er
blot mangelfulde i mine øjne. Som da forskere for år tilbage
pludselig kunne påvise at æg er sundhedsskadelig - hvorefter det
et par år senere blev trukket tilbage.

> [...]
at du
> udsætter dig for alt og i alle tilfælde er helt ligeglad med, om

Kontrol og videnskabelige undersøgelser er ikke det sammen.
Min holdning er, at man ikke skal øve vold mod naturen, selv en
naturlig ting som gylle kan hvis det bliver hældt ud i vandløb
forurene så meget at den naturlig balance i vandmiljøet
ødelægges - så der er kontrol på sin plads. Og det behøver man
ingen videnskabelig undersøgelse for at opnå den viden - det kan
ske på blot og bar iagttagelse.

> Men hvis jeg nu stiller med en flok, der HAR prøvet og det ikke
virker....
> hvad konkluderer vi så?
At den ikke virker for alle :) ligesom så meget andet her i livet.
men fordi den ikke virker for den flok du stiller med, er det jo
ikke ensbetydende med at den så heller ikke virker for andre. Lidt
som når lægen siger, vi prøver lige dette nye præparat - for at
se om det virker på dig.

> [...]
træffe
> beslutningen ud fra. Og her er videnskabelig dokumentation ikke
Korrekt, Men - vi er nogle der ikke har tiden at spilde, til der
bliver lavet den slags undersøgelser - hvis altså de bliver lavet.

> Jeg eksperimenterer sørme selv. Også med mad.
Lyder interessant.

> Nejda. Har jeg bestemt ikke troet heller.
Tak.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Webwoman

Dato : 05-12-01 21:10

> [...]
> sig fordømmende og negativ uden at have sat sig ordentligt ind i
> tingene - og det kan jeg ikke bruge, hvorfor jeg lukker af.

Hvordan måler du og jeg, om folk har sat sig nok ind i tingene?

> jeg vil lige ridse op hvorfor jeg ikke regner de videnskabelige
> undersøgelser for en helt masse.
> 1. man får KUN svar på det man undersøger, og udelukker derved en
> masse andre svar.

Er så absolut en fordel, når det er noget helt konkret og afgrænset man vil
finde svar på!

> 2. man kan kun få svar så langt som man har metoder til at
> undersøge med.

Ja. Men at jeg ikke kan køre længere i min bil, end der er benzin til,
betragter jeg ikke som et argument for at blive hjemme.

> Jeg mener ikke de videnskabelige undersøgelser viser fejl, de er
> blot mangelfulde i mine øjne.

Kommer an på, hvad man ønsker at opnå med undersøgelsen.

> Som da forskere for år tilbage
> pludselig kunne påvise at æg er sundhedsskadelig - hvorefter det
> et par år senere blev trukket tilbage.

Det er altid sådan, at ny viden kan nuancere tingene. Men det gælder jo også
for DIN uvidenskabelige metode. Måske du om 1-2-3 år må revurdere din
opfattelse af blodtypediæten? Og hvad så, vil jeg tilføje.... det udelukker
jo ikke, at man forholder sig (og gerne kritisk) til den viden man har og
kan skaffe om en given ting.

Du er glad for din blodtypediæt. At nogen om tre-fire år måske dokumenterer,
at den er helbredsskadelig på langt sigt, er næppe noget, der bekymrer dig
her og nu. Du "nøjes" med andre ord også med den begrænsede viden, du har
lige her og nu.

> Kontrol og videnskabelige undersøgelser er ikke det sammen.

Nej da. Men kontrol OG videnskabelige undersøgelser er i mange tilfælde en
garanti mod skader på helbredet. I hvert fald når vi taler om ting, vi
putter i munden og på huden eller på anden måde udsætter kroppen for.

> NEJ! og JO! for dem der påstår at den ikke virker - skal ha
> prøvet at leve efter den, ha givet den en chance :) Ellers kan de jo
> ikke udtale sig.

Jeg er ikke enig med dig i, at man selv behøver have levet på diæten for at
vurdere den. Du vil eksempelvis kunne indtaste blodtypediæten i et
ernæringsprogram og på den måde får beregnet, om den så nogenlunde dækker
dine ernæringsmæssige behov. Eller - om den eventuelt medfører
mangeltilstande.

> At den ikke virker for alle :) ligesom så meget andet her i livet.

Og hvis den ikke virker for alle, vil jeg finde det interessant at finde ud
af, HVORFOR den ikke gør det? og hvorfor den virker i de tilfælde, hvor den
virker. Som jeg tidligere har skrevet.... NÅR den virker, kan det eventuelt
skyldes de vaner man opgiver. Snarere end de nye, man vælger til.

> men fordi den ikke virker for den flok du stiller med, er det jo
> ikke ensbetydende med at den så heller ikke virker for andre.

Nejda! Men i modsætning til dig er jeg ikke tilfreds med at vide, AT der er
en effekt - jeg foretrækker at vide, HVORFOR den er der og hvad effekten
helt konkret er.

> Korrekt, Men - vi er nogle der ikke har tiden at spilde, til der
> bliver lavet den slags undersøgelser - hvis altså de bliver lavet.

Forståeligt. Det er som om du stadig har en paranoia-agtig opfattelse af, at
jeg vil fratage dig retten til at eksperimentere med dit helbred. Som jeg
tidligere har skrevet: klø på! Spis lige så tosset eller lige så fornuftigt
du lyster!

Mvh. Lisbeth