ftp i OS X
Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-01 13:30

jeg kan ikke få ftp til at fungere i OS X (10.1.1 - på iMac med fast ip
nr.) websharing fungere fint..
hvis jeg prøver at bruge Fetch 4.01 (fra samme iMac) siger den at der er
en "Open Transport Error number -3199"
ifl. "help" er det:

"Those are Open Transport errors, and usually indicate a problem with
the configuration of your TCP/IP software, or with your connection to
the Internet. "

men alt andet med net virker jo...

Golive fra en anden iMac (os 9.2.1) siger at den ikke kan få forbindelse
/ Fetch 3.01 står blot og snurre.

Jeg har så prøvet i kort tid at slå ftp til på vores server (med OS
8.6/AppleShare 6.2) og der kunne jeg godt forbinde fra begge iMac'er.

Så det må næsten være noget med OS X's ftp der ikke funker.... kan I
andre X-bruger slå ftp til og connecte ?
--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-11-01 13:57

On 29.11.2001 13:30, in article
1f3mye9.13e1hc31fw6xbqN%virkerikke@anthro.dk, "Michael Holm"
<virkerikke@anthro.dk> wrote:

> [...]
>
> Så det må næsten være noget med OS X's ftp der ikke funker.... kan I
> andre X-bruger slå ftp til og connecte ?

Det er en bug i Fetch 4.0.1. Du skal i preferences-->General-->Use internet
config af-check'e denne sidste. I preferences-->Firewall-->Use passive mode
transfers check'e denne.
- David

Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-01 14:11

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]
> config af-check'e denne sidste. I preferences-->Firewall-->Use passive mode

Tak ! men det hjalp ikke... jeg kan sagtens (som nævnt overover) via
Fetch få fat i vores server, hvis jeg slår ftp til på den..)
kan man få fat i din mac med OS X via ftp ?

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-11-01 14:57

On 29.11.2001 14:11, in article
1f3n0ly.1ol8o7n13039a8N%virkerikke@anthro.dk, "Michael Holm"
<virkerikke@anthro.dk> wrote:

> Tak ! men det hjalp ikke... jeg kan sagtens (som nævnt overover) via
> Fetch få fat i vores server, hvis jeg slår ftp til på den..)
> kan man få fat i din mac med OS X via ftp ?
Aner det ikke Troede bare, det var den meget omtalte Fetch bug.
Glædelig jul
- David

Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-01 15:24

> Aner det ikke Troede bare, det var den meget omtalte Fetch bug.
> Glædelig jul
> - David

Jammen i lige måde

er der andre bud ? (Mortennnn...f.eks.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-01 15:40

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> er der andre bud ? (Mortennnn...f.eks.

Understøtter Fetch secure FTP ?
har du prøvet en anden klient?
kan du forbinde til ftp serveren lokalt (fra samme mac som serveren
kører på)?

Jeg mener at ftp serveren i Mac OS 10.1 er en del af OpenSSH.

du må gerne spare på n'erne.....

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-01 15:57

> Understøtter Fetch secure FTP ?
dont know, den har en del "Security" ting man kan afkrydse hvis man
vil...

> har du prøvet en anden klient?
golive 5 + fetch 3 fra en anden OS 9.2.1. iMac
> kan du forbinde til ftp serveren lokalt (fra samme mac som serveren
> kører på)?

Nej, det var det jeg først prøvede ,med OS X versionen Fetch 4

> Jeg mener at ftp serveren i Mac OS 10.1 er en del af OpenSSH.
>
> du må gerne spare på n'erne.....

okkkk ;)

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-11-01 17:23

On 29.11.2001 15:56, in article
1f3n5a3.1gt1f2z10o4ce8N%virkerikke@anthro.dk, "Michael Holm"
<virkerikke@anthro.dk> wrote:

<nip>
> dont know, den har en del "Security" ting man kan afkrydse hvis man
> vil...
Nej, Fetch understøtter ikke sFTP.
- David
<nap>

Fra : Jakob Færch

Dato : 30-11-01 00:57

In article <1f3n4kg.1l75sbs8bjj31N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jeg mener at ftp serveren i Mac OS 10.1 er en del af OpenSSH.

Nu har jeg ikke sat mig vildt meget ind i OS X's serveropbygning, men
det lyder mærkeligt, at ftp-serveren skulle være en del af OpenSSH.

På min boks siger /etc/inetd.conf
ftp [..] /usr/libexec/tcpd ftpd -l

Men om OS X overhovedet bruger inetd til at kontrollere services ved jeg
faktisk ikke. Men en top viser, at der i hvert fald kører en inetd på
maskinen:
root 227 0.0 0.0 1288 104 ?? Ss 0:00.00 inetd

Nå, det var vist et sidespring. Min pointe er bare, at jeg ikke tror man
skal lede i OpenSSH efter problemer med ftp-serveren.

/Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-01 02:02

Jakob Færch <tq1en8p001@sneakemail.com> wrote:

> [...]
>
> På min boks siger /etc/inetd.conf
> ftp [..] /usr/libexec/tcpd ftpd -l
>
> Men om OS X overhovedet bruger inetd til at kontrollere services ved jeg

det gør den

> Nå, det var vist et sidespring. Min pointe er bare, at jeg ikke tror man
> skal lede i OpenSSH efter problemer med ftp-serveren.

nej jeg har lige tjekket efter, stupid me. jeg blander sftp og ftp
sammen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-01 02:21

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> er der andre bud ? (Mortennnn...f.eks.

du prøver vel at logge ind på en eksistrende konto ?

Jeg kan efter læsning af manualen 'man ftpd' og efter en søgning på
"ftp" med 'locate ftp' se, at Apple har ikke sat ftpd op til anonym
adgang.

NB. Jeg er ikke sikker på om det er rettet, men i de første 10.0x
versioner understøttede ftpd ikke resucegrene - det bør du lige tjekke
inden du begynder at overføre mac filer via ftpd serveren.

Fra : Michael Holm

Dato : 30-11-01 15:00

> du prøver vel at logge ind på en eksistrende konto ?

jo !

> [...]
> versioner understøttede ftpd ikke resucegrene - det bør du lige tjekke
> inden du begynder at overføre mac filer via ftpd serveren.

ok
Jeg skulle bruge så en bekendt kunne uploade en 20 mb Win. media playe
fil... fra hans Wintel....

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Jakob Færch

Dato : 29-11-01 15:34

virkerikke@anthro.dk (Michael Holm) wrote:

> [...]
> [SNIP]
> Så det må næsten være noget med OS X's ftp der ikke funker.... kan I
> andre X-bruger slå ftp til og connecte ?

Har du prøvet at bruge den indbyggede kommandolinie-ftp klient i OS X?
Åbn en terminal (Applications/Utilities/Terminal hvis jeg husker
rigtigt) og skriv "ftp localhost" ved prompten. Hvis det heller ikke
virker, er jeg måske tilbøjelig til at give dig ret i, at der er noget
galt med serveren (eller at du har fået sat en firewall op der gør
ødelægger noget).

/Jakob

Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-01 15:54

> [...]

> virker, er jeg måske tilbøjelig til at give dig ret i, at der er noget
> galt med serveren (eller at du har fået sat en firewall op der gør

åbnede terminalen og skrev som oven og fik flg. resultat:

[localhost] macteam% ftp localhost

OK? sftp localhost? yes
Connecting to localhost...
Secure connection to localhost refused.
Connection closed

Jeg har ikke sat firewall op...

Fra : Jakob Færch

Dato : 30-11-01 00:55

In article <1f3n57h.miegsr17twgh2N%virkerikke@anthro.dk>,
virkerikke@anthro.dk (Michael Holm) wrote:

> åbnede terminalen og skrev som oven og fik flg. resultat:
>
> [localhost] macteam% ftp localhost
>
> OK? sftp localhost? yes

Ovenstående betyder, at tcsh (din shell) ikke kan finde kommandoen ftp;
den gætter så på, at du mener sftp (en slags ssh-indkapslet ftp).

> Connecting to localhost...
> Secure connection to localhost refused.
> Connection closed

Dette betyder, at der ikke kører en sftp-server på din maskine.

> Jeg har ikke sat firewall op...

Godt. Så kan vi strege den mulighed af listen over problemer.

Jeg undrer mig over, at din shell ikke kan finde den indbyggede
ftp-klient; på min egen OS X 10.1, hvor jeg lige har slået ftp-serveren
til, fungerer det udmærket, både at finde klienten og at skabe
forbindelser til ftp-serveren.

Prøv at bruge kommandoen
/usr/bin/ftp localhost
i stedet; hvis shell'en også spørger "OK? sftp localhost?" til det, er
der noget jeg ikke forstår.

/Jakob

Fra : Michael Holm

Dato : 30-11-01 14:52

> [...]

> Prøv at bruge kommandoen
> /usr/bin/ftp localhost
> i stedet; hvis shell'en også spørger "OK? sftp localhost?" til det, er

Nu er jeg ikke på jobbet om fredag (hjemmearbejdsdag !) men her, på
"hjemmeiMac'en" ser min ftp ud til at virke ! prøvede lige :

"Welcome to Darwin!
[localhost] michael% ftp localhost
Connected to localhost.cybercity.dk.
220 localhost FTP server (Version 6.00LS) ready.
Name (localhost:michael):"

Strange de 2 iMac'er er næsten identiske ( og dog ikke, på jobbet er jeg
på et netværk)

Måske skal jeg prøve at smide netværksinstillingerne ud på
"job-iMac'en"..?

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Jakob Færch

Dato : 30-11-01 17:33

In article <1f3ox2g.loycwmwi41u0N%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) wrote:

> [...]
> på et netværk)
>
> Måske skal jeg prøve at smide netværksinstillingerne ud på

Tja. Der må jo være en eller anden indstilling der er anderledes dér,
hvor det ikke virker. Enten fordi maskinen er sat anderledes op, eller
fordi det netværk, maskinen er på, er anderledes. Hvis du heller ikke
kan "ftp localhost" på job-mac'en, kan du udelukke det sidste punkt.

Jeg har aldrig helt forstået, om du slet ikke kan ftp'e til localhost på
den problematiske mac, eller om din shell bare ikke kan finde
ftp-klienten til dig. Har du prøvet at bruge Fetch til at connect til
localhost og/eller 127.0.0.1 (det numeriske IP burde i hvert fald altid
virke).

/Jakob

Fra : Michael Holm

Dato : 30-11-01 17:53

> [...]

> fordi det netværk, maskinen er på, er anderledes. Hvis du heller ikke
> kan "ftp localhost" på job-mac'en, kan du udelukke det sidste punkt.
det kan jeg ikke

> [...]
> ftp-klienten til dig. Har du prøvet at bruge Fetch til at connect til
> localhost og/eller 127.0.0.1 (det numeriske IP burde i hvert fald altid

Det er på selve "job-iMac'en" (OS X 10.1.1.)at ftp ikke virker selv om
det er slået til... hverken med fetch, terminal eller golive 5 (som
også er ftp-program!) hverken fra selve iMac'en eller anden mac...

På hjemme-iMac'en (OS X 10.1.1) fungere alle 3 forbindelser helt
gnidningsløst

På jobbet kan jeg godt sætte ftp til på vores server (som kører MAC OS
8.6/AppleShare 6.2) og connecte til den fra "job-iMac'en" og andre
mac'er....så det er vel ikke netværket skyld at ftp ikke virker på
"job-iMac'en"

Mandag, må jeg prøve at smide nogle indstillingsfiler ud og se om det
hjælper (ligesom det gør af og til i OS 9

Tak for tankeudveksling, nu har jeg lært lidt mere unix
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Jakob Færch

Dato : 01-12-01 00:21

In article <1f3p4yn.1vyun511fykmv6N%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
> [...]

> det er slået til... hverken med fetch, terminal eller golive 5 (som
> også er ftp-program!) hverken fra selve iMac'en eller anden mac...

Hvilken IP-adresse/dns-navn prøver du at oprette forbindelsen til?

> [...]

> 8.6/AppleShare 6.2) og connecte til den fra "job-iMac'en" og andre
> mac'er....så det er vel ikke netværket skyld at ftp ikke virker på

Man skal nu aldrig drage forhastede konklusioner; serveren er jo en
anden maskine et andet sted på netværket end din job-iMac er...

> Mandag, må jeg prøve at smide nogle indstillingsfiler ud og se om det
> hjælper (ligesom det gør af og til i OS 9

Held og lykke; lad os endelig høre, om det hjælper.

/Jakob