"Alternative" betalingsformer
Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 29-11-01 11:49

Det sker, at f.eks. supermarkedskæder laver nogle "alternative penge",
f.eks. 50-ører i pap eller lignende, som en bonus ved køb, som man så kan
spare sammen og købe noget for. Lignende arrangementer kan selvfølgelig
laves i lidt forskellige udformninger.

Så vidt jeg husker, skal butikkerne iflg. lovgivningen mod forlangende
veksle den slags "alternative penge", poletter mv. til kolde kontanter, også
selvom man ikke har sparet nok op til at købe noget for.

Jeg antager, det er fordi der er en faktisk værdiangivelse på disse. Men
hvis man nu f.eks. laver et system, som Get2Net har gjort, hvor man optjener
"dots", points eller hvad man nu ville kalde dem, og kan bruge disse til køb
af produkter eller ydelser, hvad så. Gælder loven om kontant afregning på
forlangende også her, og hvordan fastsættes prisen?

Hvis det indgår i et spil eller en konkurrence, hvad så? Kan det sidestilles
med at spille om penge? (Jeg antager, at hvis man kunne købe supplerende
"dots", points mv. så ville det sidestilles med penge, men er det rigtigt?)

Hilsen

Jesper M. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-11-01 18:00

On Thu, 29 Nov 2001 11:49:17 +0100,
Jesper M. Larsen <jesper-m@larsen.dk> wrote:
> [...]
> af produkter eller ydelser, hvad så. Gælder loven om kontant afregning på
> forlangende også her, og hvordan fastsættes prisen?

Loven gælder her. Når du har opsparet rabat for kr. 5,00 kan du
få udbetalt beløbet kontant.

Hvis mærkerne ikke er værdisat, så værdisættes de normalt ud fra
prisen på den vare man kan købe for mærkerne. Dvs. hvis 100 mærker
giver et håndklæde til 100 kr, så er hvert mærke 1 kr. værd.

En del benzinselskaber har dog kort med progressive værdier. Dvs
det første mærke er 50 øre værd, det næste 1 kr, næste 2 kr etc.

> [...]
> "dots", points mv. så ville det sidestilles med penge, men er det rigtigt?)

Nej. Det er så gratis lodder i et lotteri som du modtager, og har derved
allerede fået leveret ydelsen.