Garantireperation - forlængelse af periode~
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 29-11-01 11:48

Hej

Jeg fik i foråret reparet min mobiltelefon under garantien. Der var ingen
problemer og det gik hurtigt og smertefrit.

Nu er problemet dog kommet igen (det ser ud til at være det samme), og så
siger reparatøren at de kun yder 3mdrs garanti på reperationer...

1års-garantien er jo udløbet, men er der ikke 1års garanti på reparationer,
hvis det er det samme som er galt igen?

Jeg var inde på http://www.fs.dk, men kunne ikke umiddelbart finde noget om
emnet.

Har I et bud på hvad mine rettigheder er, og evt. nogle paragraffer, som jeg
kan hægte det op på (just in case

På forhånd tak.

PS. Vi taler vel egentlig om reklamationsret og ikke garanti?

/Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-11-01 12:03

"Jesper Lillesø" <frogskins.no.spam@lycosmail.com> wrote in message
> [...]
> siger reparatøren at de kun yder 3mdrs garanti på reperationer...
>
> 1års-garantien er jo udløbet, men er der ikke 1års garanti på

Læs her:
http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm#Mangler ved varen
Som du ser er der 5 års reklamation på reparationer, - det skal dog være
samme problem/fejl, der er opstået igen. De 3 måneders garanti på
reparationer hører ingen steder hjemme i denne forbindelse.

Bemærk:
Der er forskel på reklamationsret og garanti.
Reklamationsretten er lovbefæstet, og kan ikke fraviges.
Man må kun kalde noget en garanti, hvis det stiller forbrugeren bedre end
lovgivningen tilsiger.

Der kan derfor (teoretisk) godt være tale om en 3 måneders garanti, men den
er uden betydning nu, - den 5 årige reklamationsperiode er gældende.
Lovgrundlaget er Købeloven.

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 29-11-01 14:12

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

[klip]

> Lovgrundlaget er Købeloven.

I højere grad forældelsesloven fra 1908.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk