En af den kristne tro`s hemmeligheder.
Fra : E.Dalgas

Dato : 29-11-01 06:51

Jer selv skal I ransage, om I er i troen; jer selv skal I prøve! Mærker I
ikke på jer selv, at Jesus Kristus er i jer? ellers står I ikke prøve.
2Kor.13,5.

Paulus ! En mand der havde mødt Jesus Kristus. Alt hvad han i sit tidligere
så religiøse liv, kunne rose sig af og stole på, var i dette møde lagt i
ruiner. Istedet havde han fået et helt nyt liv, et liv hvor Jesus Kristus i
ham, var hans eneste virkelige aktiv. Gennem prøvelser og store trængsler,
ved inderligt fællesskab og åbenbaring, havde Paulus erfaret hvad det vil
sige at være født på ny.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 29-11-01 18:53

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tidligere
> så religiøse liv, kunne rose sig af og stole på, var i dette møde lagt i

Det er altså ikke rigtigt, Paulus havde bygget sin Tro på Profeterne og
Moseloven, på ting som er videreført i Jesus Kristus. Jesus kom ikke
for at ødelægge den Jødiske tro eller Moseloven, ikke for at nedbryde
loven eller profrterne. Matt 5 v 17.

Gud brugte den viden Paulus havde om Jødedommen til at fulkomme
hans frelseværk i NT, som også omfatter hedningerne; Rom 3 v 31.

> [...]
> ved inderligt fællesskab og åbenbaring, havde Paulus erfaret hvad det vil

Ja, Og Paulus fortæller det i ApG 22. Og Paulus kendte loven ApG 23 1-11
til fingerspidserne, Paulus har ikke skiftet Gud, 2 Tim 1 v 3. Han er
omskåret
på den 8ende dag og igen omskåret på hjertet da han blev døbt til Kristus
Kol 2 v 11-12.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-11-01 22:18

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> [...]
> Moseloven, på ting som er videreført i Jesus Kristus. Jesus kom ikke
> for at ødelægge den Jødiske tro eller Moseloven, ikke for at nedbryde

Hvad er ikke rigtigt ?

> Gud brugte den viden Paulus havde om Jødedommen til at fulkomme
> hans frelseværk i NT, som også omfatter hedningerne; Rom 3 v 31.

Ja ! Ok ! Men kom denne viden ikke først til sin ret og betydning efter at
Paulus havde mødt Jesus på vejen til Damaskus ?

> Ja, Og Paulus fortæller det i ApG 22. Og Paulus kendte loven ApG 23 1-11
> til fingerspidserne, Paulus har ikke skiftet Gud, 2 Tim 1 v 3. Han er
> omskåret

Hov - "error", Jeg har ikke sagt eller ment at Paulus skiftede Gud.

> på den 8ende dag og igen omskåret på hjertet da han blev døbt til Kristus
> Kol 2 v 11-12.

Da du jo ikke VIL erkende at VAND ikke omskære et menneskes hjerte, må vi
vel lade dette spørgsmål være. Jeg har forklaret dig flere gange hvordan jeg
ser på dette med dåb i vand og jeg har forklaret dig hvorfor.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 30-11-01 19:47

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Hvad er ikke rigtigt ?

Pauluses religiøse Jødetid var ikke lagt i ruiner, den blev fuldbragt da han
mødte Jesus.

> Ja ! Ok ! Men kom denne viden ikke først til sin ret og betydning efter at
> Paulus havde mødt Jesus på vejen til Damaskus ?

Nej, Kong David kendte til Guds frelserplan i Sal 51 (v4) & 103 v 1-13
og salme 143 = Joh 14-15.

> trængsler,
> vil

> Hov - "error", Jeg har ikke sagt eller ment at Paulus skiftede Gud.

Så ha4r du ingen grund til at sige; -
> [...]

jeg
> ser på dette med dåb i vand og jeg har forklaret dig hvorfor.

Og jeg skriver kun hvad Paulus selv skrever i Kol 2 v 11-12. (og Rom 6).

Måske er Paulus og jeg ikke så gode til at læse??

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 30-11-01 23:37

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zvQN7.106$B%6.9410@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Pauluses religiøse Jødetid var ikke lagt i ruiner, den blev fuldbragt da
han
> mødte Jesus.

Du mener måske at hans formål med og grund til at befinde sig på vejen til
Damaskus var helt iorden ? Du er allerede på vej LANGT ud over hvad jeg
skrev. Jeg skrev at de ting Paulus roste sig af (loven) og stolede på (hans
livsførelse) blev lagt i ruiner. Husk på at han førte an i forfølgelsen af
Jesu diciple, en forfølgelse Jesus sagde var en forfølgelse af Ham selv. Der
var en del, Paulus havde misforstået og disse misforståelse havde ført ham
derud at kunne han, ville han med glæde korsfæste Jesus en gang til.

Hvorfor tror du at Paulus forfulgte de kristne ?

> Nej, Kong David kendte til Guds frelserplan i Sal 51 (v4) & 103 v 1-13
> og salme 143 = Joh 14-15.

Fortæl mig lige hvad Kong David har med Paulus at gøre ? Paulus blev kaldet
til at tjene Gud blandt hedningene og derfor modtog han et helt nyt og ikke
tidligere åbenbaret evangelium. Jeg kan ikke rigtigt se hvor du vil hen med
en sammenligning af Israels kong David og hedninge Apostlen Paulus. De var
begge jøder og hva så, Erik L ?

> Så ha4r du ingen grund til at sige; -
> Alt hvad han i sit tidligere så religiøse liv, kunne rose sig af og stole
> på, var i
> dette møde lagt i ruiner.

Det kommer jo an på hvordan man læser. At du kan påstå at jeg mener Paulus
skiftede Gud, er rent kævleri. Diskussion for diskussionen skyld. Hvis ikke,
så fortæl hvilke "særlige fortrin" du mener Paulus havde, fremfor andre
mennesker, da hans SJÆL stod på valg ?

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-12-01 23:22

> [...]
> han
>
> Du mener måske at hans formål med og grund til at befinde sig på vejen til

Paulus handlede kun efter Moseloven og det var vel dengang ikke forkert?

> [...]
> derud at kunne han, ville han med glæde korsfæste Jesus en gang til.
>
> Hvorfor tror du at Paulus forfulgte de kristne ?

Fordi Paulus var nidkær for loven og ønskede at bevare loven.

> [...]
med
> en sammenligning af Israels kong David og hedninge Apostlen Paulus. De var

Hedningerne har altid kunne blive frelste, Guds frelserplan har altid været
den
samme, Kong David skrev det, Paulus skrev det, dog var pagten i Jesus blevet
evigt, hvor frelsen kun gældte et år af gangen ved tempeloffringerne.

> [...]
ikke,
> så fortæl hvilke "særlige fortrin" du mener Paulus havde, fremfor andre

Jeg er lidt forviret nu; siger du at Paulus tjente Gud både før Jesus
åbenbarede
sig på vejen til Damaskus og efter? Hvem tjente han før han blev Jesus
tjener?

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 02-12-01 18:47

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev
>"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev
>

> Paulus handlede kun efter Moseloven og det var vel dengang ikke forkert?

Som udgangspunkt, nej. Som dette foregik i praksis, Jo.

> Fordi Paulus var nidkær for loven og ønskede at bevare loven.

Hvor står der at det var derfor ? Med hvilket lovbud vil du redfærdiggøre
jødernes (Paulus`) forfølgelse af de kristne ?

> Hedningerne har altid kunne blive frelste, Guds frelserplan har altid
>været den samme, Kong David skrev det, Paulus skrev det,

Hvad mener du med dette her, hvis du taler om den rent overordnede
frelsesplan, så ok. Men mener du ophav, indhold og endemål, samt at
grundlaget for frelse, er ens for jøder og hedninge, tager du fejl her.

>dog var pagten i Jesus blevet
> evigt, hvor frelsen kun gældte et år af gangen ved tempeloffringerne.

Soningen af Israels synd skulle gentages år for år, det er vel det du mener.
Men hvad har dette med hedningene at gøre ?

> Jeg er lidt forviret nu; siger du at Paulus tjente Gud både før Jesus
> åbenbarede sig på vejen til Damaskus og efter?
>Hvem tjente han før han blev Jesus tjener?

Du svare ikke på mit spørgsmål, Erik L

Paulus tjente en nation (Israel) som af Gud har fået løfter om et land og et
rige og dertil, forvaltergerning af Guds lov (ord). Paulus troede han tjente
Gud, ligesom resten af den jødiske øvrighed troede at de gjorde det, men de
tog fejl. De var kommet bort fra Gud.

--

************
E. Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-01 19:01

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Men mener du ophav, indhold og endemål, samt at
> grundlaget for frelse, er ens for jøder og hedninge,
> tager du fejl her.

Hvor i Bibelen ser du at der findes et andet grundlag for frelse for
jøderne end for alle de andre?

[ ... ]
> Soningen af Israels synd skulle gentages år for år, det er vel det
> du mener. Men hvad har dette med hedningene at gøre ?

Du mener altså at jøderne frelses på grundlag af dyreofringer og ikke
på grund af Jesu offer?

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : E.Dalgas

Dato : 03-12-01 16:10

Andreas Falck <andreas.falck@ulrikkenborg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9udq8s$o54$1@egon.worldonline.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Hvor i Bibelen ser du at der findes et andet grundlag for frelse for
> jøderne end for alle de andre?

Det ser jeg i forskellene på det Gud har sagt i sit ord, til Israel, til
hedningene og til den kristne menighed.

> [ ... ]
>
> Du mener altså at jøderne frelses på grundlag af dyreofringer og ikke
> på grund af Jesu offer?

Dyreofringer har aldrig frelst i sig selv, hvordan skulle de kunne det.
Offertjenesten var en del af det frelsesgrundlag Gud skænkede Israel i
Moselov.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 04-12-01 18:43

> Dyreofringer har aldrig frelst i sig selv, hvordan skulle de kunne det.
> Offertjenesten var en del af det frelsesgrundlag Gud skænkede Israel i
> Moselov.

Kære Erik, du stiller alt op så firkantet at det er svært at fortælle
dig om Guds frelse under Moseloven, Men alt hvad Yberstepræsten
foretog sig under Påskehøjtiden førte til frelse for Jøderne, Blodsofringen
var et af de ting der skulle rense for alle Jødernes synder når Jøderne blev
bestænket med Blodet af Præsten, spisningen af kødet var en anden
(Nadver) og når Yberstpræsten til sidst gik ud for at tvætte sit legeme var
det et billede på Jesus begravelse og opstandelse og vores dåb idag.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 04-12-01 20:40

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qj8P7.163$uQ4.8258@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Kære Erik, du stiller alt op så firkantet at det er svært at fortælle
> dig om Guds frelse under Moseloven,

Firkantet, nu må du holde. Jeg svare på et spørgsmål fra Andreas. (læs det)

> [...]
var
> det et billede på Jesus begravelse og opstandelse og vores dåb idag.

Jeg kan stadigvæk ikke se hvad det her har med mit startindlæg i denne tråd
at gøre, lige fra dit første svar har du afsporet hvad jeg skrev. Så vil du
debatere de symboler og betydninger den jødiske offer og tempeltjeneste har
for tolkningen af NT, syntes jeg at du skulle starte en tråd under det emne
og så se om der er nogle der gider at debatere dette med dig.

--
************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-12-01 01:08

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Som udgangspunkt, nej. Som dette foregik i praksis, Jo.

I Praksis var Paulus kun den person der slæbte de kristne til dommerene
(præsterne) for at få dem dømmes efter Moseloven, Paulus slog dem ikke
ihjæl.

> Hvad mener du med dette her, hvis du taler om den rent overordnede
> frelsesplan, så ok. Men mener du ophav, indhold og endemål, samt at
> grundlaget for frelse, er ens for jøder og hedninge, tager du fejl her.

Jeg mener, der har altid været tilgang for hedningene til Jødedommen, til
templet, betingelserne var Et syndeoffer slagtet af præsterne i Jerusalem,
omskærelse af præsterne og så skulle du tvætte dit legeme, ProselytDåb
heder det vist nok.

> Soningen af Israels synd skulle gentages år for år, det er vel det du
mener.
> Men hvad har dette med hedningene at gøre ?

Det gælte også for de hedninger der valgte at følge Gud.

> Du svare ikke på mit spørgsmål, Erik L

Jeg er stadig lidt forviret, jeg ved ikke hvad det er du spørger om??

> [...]
tjente
> Gud, ligesom resten af den jødiske øvrighed troede at de gjorde det, men

Nej, Paulus tjente ikke Gud, men Moseloven som Gud havde ophævet.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 03-12-01 16:54

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9DzO7.150$Dc2.5051@news.get2net.dk...

> [...]
>
> I Praksis var Paulus kun den person der slæbte de kristne til dommerene
> (præsterne) for at få dem dømmes efter Moseloven, Paulus slog dem ikke

Så du mener at paulus kun var stik i rend dreng og dermed uskyldig ?

og de slæbte ham uden for byen og stenede ham. Og vidnerne lagde deres
klæder ved fødderne af en ung mand, som hed Saulus. Apg.7,58.

Og Saulus bifaldt, at han blev myrdet. Apg.8,1.

Hvis Paulus blot adlød ordre, hvorfor siger han så dette :

thi jeg er den ringeste af apostlene, jeg, som ikke er værd at kaldes
apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke. 1Kor.15,9.

> [...]
> templet, betingelserne var Et syndeoffer slagtet af præsterne i Jerusalem,
> omskærelse af præsterne og så skulle du tvætte dit legeme, ProselytDåb

Ja det var meningen at det skulle være sådan. Men et stivnakket og ulydigt
folk (Israel) gjorde jo at det kun var i sporadiske perioder denne
frelsesplan reelt var åben for hedninge.

> Jeg er stadig lidt forviret, jeg ved ikke hvad det er du spørger om??

Fortæl mig hvilke "særlige fortrin" du mener Paulus havde, fremfor andre
mennesker, da hans SJÆL stod på valg ?

> et
> tjente
> de
>
> Nej, Paulus tjente ikke Gud, men Moseloven som Gud havde ophævet.

Moselov, var ikke og er ikke ophævet.

Tro ikke, at jeg er kommen for at nedbryde loven eller profeterne; jeg er
ikke kommen for at nedbryde, men for at fuldkomme. Matt.5,17.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 04-12-01 18:59

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9DzO7.150$Dc2.5051@news.get2net.dk...

> forkert?

> Så du mener at paulus kun var stik i rend dreng og dermed uskyldig ?

Hvad jeg mener er ligegyldig, Men hvordan udleder du jeg mener det??

> og de slæbte ham uden for byen og stenede ham. Og vidnerne lagde deres
> klæder ved fødderne af en ung mand, som hed Saulus. Apg.7,58.

Moseloven slog Stefanus ihjæl, for at stoppe udbredelsen af evangeliumet
på Græsk.

> Og Saulus bifaldt, at han blev myrdet. Apg.8,1.

Paulus var nidkær for Moseloven, derfor,

> Hvis Paulus blot adlød ordre, hvorfor siger han så dette :
>
> thi jeg er den ringeste af apostlene, jeg, som ikke er værd at kaldes
> apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke. 1Kor.15,9.

Hold da op med at blande tid og sted sammen. Jeg mente vi så Paulus
fra tiden før han mødte Jesus og ikke efter han var omvendt.

Husk det er to forskellige personer vi møder i Paulus, først Saul og
derefter
Paulus. En historie vi også finder hos Abra og Abraham.

> [...]
> frelsesplan reelt var åben for hedninge.

> Fortæl mig hvilke "særlige fortrin" du mener Paulus havde, fremfor andre

Jeg kan ikke få øje på hvad det er du mener??

> Moselov, var ikke og er ikke ophævet.

OK, som Gud har stadfæstet, Men ophævet for ikke Jøder der ikke blev
overført til kristendommen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 04-12-01 21:03

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rj8P7.164$uQ4.8258@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad jeg mener er ligegyldig, Men hvordan udleder du jeg mener det??

Du skriver at Paulus i praksis kun slæbte de kristne til dommeren, så jeg
spurgte dig, om du derfor mener at han kun var stik i renddreng. Hvorfor
svare du ikke bare på mine spørgsmål, istedet for de her mystiske "sving" du
kommer med ?

> Moseloven slog Stefanus ihjæl, for at stoppe udbredelsen af evangeliumet
> på Græsk.

Moseloven slog Stefanus ihjel.......Moseloven slog ihjel.......Moseloven er
fra Gud......Åh, så du mener at GUD slog Stefanus ihjel med sin lov og at
jøderne, herunder Paulus, blot var redskaber i Guds hånd. Sig mig lige
engang, tror du selv på det her ? Eller fik du bare udtrykt dig uheldigt ?

> Paulus var nidkær for Moseloven, derfor,

Hvor står der i Moselov at drab er tilladt ? Tror du ikke nærmere at Paulus
og de andre jøder blev så hidsige at de handlede i rent raseri, det tror
jeg.

> Hold da op med at blande tid og sted sammen. Jeg mente vi så Paulus
> fra tiden før han mødte Jesus og ikke efter han var omvendt.

Jeg blander ikke tid og sted sammen. Jeg fortæller blot hvad Paulus selv
mente, om hans rolle i den forfølgelse af de kristne han aktivt deltog i

> Husk det er to forskellige personer vi møder i Paulus, først Saul og
> derefter
> Paulus. En historie vi også finder hos Abra og Abraham.

Nu begynder du så småt at fatte hvad det var jeg i virkeligheden skrev om i
mit startindlæg, på tide Erik L. Eller du mener måske at Paulus skiftede Gud
?

Mener du at Paulus, IKRAFT af hans jødiske rødder og opvækst havde særlige
anlæg for at blive født på ny ? Det er jo hvad du har antydet i denne tråd,
ved at modsige at hans tidligere religiøsitet var lagt i ruiner.

--

E. Dalgas