Udskrivning til Windows NT4 netværksprinte~
Fra : Martin T.

Dato : 28-11-01 22:51

Hej alle

Har sendt et lignende indlæg til dk.edb.system.ms-windows.server.

Jeg kunne godt tænke mig at høre en Mac brugers erfaringer/ideer.

Here goes:

På mit arbejde er jeg systemadministrator i et 80% PC og 20% Mac miljø.

Serversiden er Windows NT4 baseret. Vi har 2 servere: En ældre HP LC-II og
en nylig indkøbt Dell PowerEdge 4400.

Fornyligt indkøbte jeg en HP 8550DN HP ColorLaserJet. Den er sat som
netværksprinter på Dell'en. På Win9x, NT, Win2k og XP platforme virker den
perfekt.

Jeg har sat 2 printerdrivere op for printeren: 1 PCL og 1 PS. PS Driveren
bruges kun til Mac'erne. Jeg har installeret HP 8550DN Macintosh driveren på
de Apple computere som vi har.

Har gjort det gennem Vælger/Chooser og vælger HP 8550DN som vist i
netværksoversigten og giver den en HP 8550DN Printer Description.

MEN, når jeg printer udfra Mac'erne kokser formatteringen under udprint.
Serveren/printeren oversætter fonte, farve mv. fra Mac'en til courier skrift
og sort/hvid.

Mac'erne printer dog fint ud på vores HP 4000TN printere, som kører op mod
HP LC-II serveren. Har konstateret, at HP 4000 printerne er sat op til at
skrive ud vha. printernes mac-adresser, hvorimod HP 8550DN'eren er sat til
en statisk IP-adresse.

Jeg tror, at Mac'erne omgår spooleren ved at printe direkte til printerens
mac-adresse.

Ved en decideret IP-adresse på farveprinteren, virker det som om at
udskriftsdokumenter fra Mac'erne ryger ind i en spooler og bliver "oversat".

I min diagnose korrekt?

Håber I forstår.

Mvh. Martin T.

Fra : macsteen

Dato : 28-11-01 23:24

in article 9u3m8c$edt$1@news.cybercity.dk, Martin T. at mt.inf@cbs.dk wrote
on 28.11.2001 22:51:

> [...]
> Serveren/printeren oversætter fonte, farve mv. fra Mac'en til courier skrift

Det lyder som om den PPD ikke virker som den skal. Dels skal den fortælle at
det er en farveprinter og den bør også oplyse hvilke fonte der findes i
printeren så fonte som ikke findes sendes med.
Hvordan kan dine Macs overhovedet se printeren? NT4 kan da ikke share
printer-køer via AppleTalk - så vidt jeg husker. NT4 kan printe til
AppleTalk-printere.

> [...]
> skrive ud vha. printernes mac-adresser, hvorimod HP 8550DN'eren er sat til

Mac-adresser??? Du mener printerens indbyggede AppleTalk printing device?

> Jeg tror, at Mac'erne omgår spooleren ved at printe direkte til printerens
> mac-adresse.

Spooleren er din NT4?

> Ved en decideret IP-adresse på farveprinteren, virker det som om at
> udskriftsdokumenter fra Mac'erne ryger ind i en spooler og bliver "oversat".

Macs kan sættes op til at udskrive direkte til en IP-baseret printer hvis
den har LPR. Det kan sættes op v.h.a. Desktop Printer Utility.

> I min diagnose korrekt?
>
> Håber I forstår.

Ikke helt!

Fra : Martin T.

Dato : 28-11-01 23:48

Hej

Kommenteret mellem linjer.

> Hvordan kan dine Macs overhovedet se printeren? NT4 kan da ikke share
> printer-køer via AppleTalk - så vidt jeg husker. NT4 kan printe til
> AppleTalk-printere.

Når man går ind i chooser og vælger Laserwriter 8 (vidst nok), kommer der en
lang liste frem og deriblandt printeren.

Hvad er AppleTalk helt præcist???

HP printerne er alm. netværksprintere med JetDirect Ethernet 10/100Mb
netkort.

Jeg har installeret Macintosh file og printer services til NT4 serverne.

> Mac-adresser??? Du mener printerens indbyggede AppleTalk printing device?

Mac-adressen er printerens fysiske hardware navn, dvs. enhedsnavnet på det
netværkskort der sidder i printeren.

> Spooleren er din NT4?

Ja, spooleren dvs. printerkøen tager NT4 sig af.

> Macs kan sættes op til at udskrive direkte til en IP-baseret printer hvis
> den har LPR. Det kan sættes op v.h.a. Desktop Printer Utility.

Her er noget som jeg kender. Da jeg rodede med printer-indstillingerne på
NT4 serveren, fandt jeg følgende indstillinger:

Print by: RAW eller LPR

Desktop Printer Utility, hvor finder jeg den henne?

Mvh. Martin T.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-01 00:21

Martin T. <mt.inf@cbs.dk> wrote:

> Når man går ind i chooser og vælger Laserwriter 8 (vidst nok), kommer der en
> lang liste frem og deriblandt printeren.

Det er så via Appletalk (services for macintosh på NT'en)

> Hvad er AppleTalk helt præcist???

En (døende) netværksprotokol lige som TCP/IP er en netværksprotokol.
Appletalk kan dog pakkes ind i TCP/IP.

> Her er noget som jeg kender. Da jeg rodede med printer-indstillingerne på
> NT4 serveren, fandt jeg følgende indstillinger:
>
> Print by: RAW eller LPR

udskriv via LPR med LaserWriter 8 (og den rette PDD) eller HP's
printerdriver

> Desktop Printer Utility, hvor finder jeg den henne?

/'Applications (Mac OS 9)'/Utilities/'Desktop Printer Utility'
/'Applications (Mac OS 9)'/Hjælpefunktioner/'Printer Værktøj'

afhængig af OS sprog.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-11-01 00:14

"Martin T." <mt.inf@cbs.dk> wrote:

> Ved en decideret IP-adresse på farveprinteren, virker det som om at
> udskriftsdokumenter fra Mac'erne ryger ind i en spooler og bliver "oversat".
>
> I min diagnose korrekt?

Er LaserWriter 8 begyndt at understøtte PostScript 3?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-01 16:55

> Er LaserWriter 8 begyndt at understøtte PostScript 3?

ja, det har den såvidt jeg ved gjort siden LW8500 printeren.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-11-01 19:54

In article <1f3lycq.1wwfxp9dobibN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ja, det har den såvidt jeg ved gjort siden LW8500 printeren.

Så må det være et meget gammelt dokument jeg kunne huske noget fra.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk