5% Obligationslån
Fra : Claus Skovbo

Dato : 28-11-01 21:12

Kan man forvente at kursen vil stige på en 5% lån. Selvfølgelig kan ingen
sige det 100 %, men nogle kloge hoveder har sikkert et GODT bud.

Claus i Nyk. M.

Fra : peter herzberg

Dato : 28-11-01 22:51

Så hellere svare ja end nej med dit forbehold.
Det skyldes at det forventes at ECB og FED vil fortsætte rentesænkninger på
baggrund af manglende vækst og meget lav inflation. Nogen frygter endda
deflation i USA.

Nu er der jo mange 5% lån. Jeg går ud fra du tænker på 5%32. Den er meget
volatil og svinger meget i kurs, da den hører til de mest risikable
obligationer, da den er så lang og med en relativ lav kurs med høj eff.
rente. Hvis der pludselig er positive vækstudsigter, så kan den hurtigt
falde endda mange point. fx er STAT 7%24 lige faldet fra 130 til 124 idag på
få uger.
5%32 er lige faldet fra 96 til 93 i samme uger, men pt er trenden vendt til
yderligere stigninger grundet fald på aktiemarkederne. Desuden afhænger det
bedste svar også af tidshorisonten. Hvis det er 4 uger er min tro ja til
stigninger.
Hvis tidshorisonten er 4 år er svaret nej.

Da du snakker om lån , tænker du måske på optagelse af 5%32 inden for kort
tid. Hvis det var mig, ville jeg vente til kursen er over 95. Der er altså
tale om tro her og ikke facts.

Fra : Henrik A

Dato : 29-11-01 17:32

Den generelle forventning hos de fleste pengeinstitutter og
realkreditinstitutter er, at renten vil falde yderligere...
Nykredit fastholder 5% 2032 som standardanbefaling på fastforrentet obl.lån,
netop fordi 5% er mere kursfølsom end fx. 6% 2032.

Du kan jo altid indhente et lånetilbud på 5% og så vente med at hjemtage
lånet til kursen er steget.

Mvh
Henrik

Fra : Erik G Christensen

Dato : 29-11-01 20:05

Henrik A wrote:

> [...]
> netop fordi 5% er mere kursfølsom end fx. 6% 2032.
>
> Du kan jo altid indhente et lånetilbud på 5% og så vente med at hjemtage

Det største problem med 5% er såmænd ikke lige nu, men først når,
hvis der kommer en rentestigning, så er der for lidt volumen i 5%,
så du kan du risikere, at der ikke er samme kursbevægelse her som på
6%, men du vælger........

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy