Sms-tjeneste
Fra : Henning

Dato : 28-11-01 18:06

På Trafik-info.dk kan man tilmelde sig en sms-tjeneste, som åbenbart
informerer dig om, hvor der er politi-kontrol o.a.
Blot ved at indtaste mobilnumme bliver du oprævet kr. 3,- for hver sms
du modtager - kører over telefonregningen!
Du indtaster ikke navn/adresse etc - hvordan kan de kræve dette beløb,
hvis modtageren nægter at have tilmeldt sig? (Hvis jeg eks. taster
forkert nummer?)

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-11-01 18:52

In article <m66a0uco09mfhbfcpndt22vvsup3185id1@4ax.com>, Henning wrote:
> [...]
> Du indtaster ikke navn/adresse etc - hvordan kan de kræve dette beløb,
> hvis modtageren nægter at have tilmeldt sig? (Hvis jeg eks. taster

Måske skal man bekræfte via mobil telefonen, det ville jeg lave.
Ellers kan de vel altid KRÆVE st du betaler, spørgsmålet er om
du er juridisk forbundet til det.

ion++

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Henning

Dato : 29-11-01 14:03

On Wed, 28 Nov 2001 17:52:29 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Måske skal man bekræfte via mobil telefonen, det ville jeg lave.
>Ellers kan de vel altid KRÆVE st du betaler, spørgsmålet er om
>du er juridisk forbundet til det.

Nope, ingen bekræftelse - men måske som en anden siger, er de første
25 beskedder gratis og det først er derefter du skal bekræfte?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-11-01 19:00

Henning skrev:

>Du indtaster ikke navn/adresse etc - hvordan kan de kræve dette beløb,
>hvis modtageren nægter at have tilmeldt sig? (Hvis jeg eks. taster
>forkert nummer?)

Jeg vil tro du modtager en SMS du skal svare tilbage på, ligesom når
du tilmelder dig nogle mailinglists.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-11-01 19:09

Scripsit Henning <newsmail@mailme.dk>

> [...]

> Du indtaster ikke navn/adresse etc - hvordan kan de kræve dette beløb,
> hvis modtageren nægter at have tilmeldt sig?

Det kan de sandsynligvis heller ikke - det er jo en endnu spinklere
identifikation end TBS bruger.

Men den webside du henviser til er meget fåmeldt med hensyn til
betalings- og faktureringsaspektet. Har du oplysninger der ikke
fremgår af den? Evt praktisk erfaring med hvordan deres ydelse
fungerer?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-11-01 20:18

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> betalings- og faktureringsaspektet. Har du oplysninger der ikke
> fremgår af den? Evt praktisk erfaring med hvordan deres ydelse

Prøvede at tilmelde mig selv får et kodeord, men ingen krav om at bruge det
til noget, men er altså tilmeldt bare vha ens mobilnr, den holder vel ikke?

Mvh

Flemming

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-11-01 20:31

In article <9u3da3$2hc$1@news.cybercity.dk>, Flemming Lynggaard wrote:

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Prøvede at tilmelde mig selv får et kodeord, men ingen krav om at bruge det
> til noget, men er altså tilmeldt bare vha ens mobilnr, den holder vel ikke?

Den holder hvis de kan bevise at det var DIG der gjorde det.
Du har jo tilmeldt dig fra en ip, og denne kan evt. spores
tilbage til dig.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-11-01 00:23

> Den holder hvis de kan bevise at det var DIG der gjorde det.
> Du har jo tilmeldt dig fra en ip, og denne kan evt. spores
> tilbage til dig.

Dette kan blot blive meget svært. Jeg kender utal af steder hvor man kan
tilmelde sig fra således at man forbliver anonym. Netparties,
net-cafeer, biblioteker osv.

Politiet kan ikke bevise noget som helst. Man kan altid påstå at man
ikke har bedt om det. Jeg formoder at der skal stå noget i den SMS man
modtager, om at hvis man ikke har bedt om det skal kontakte bla bla. før
man dømmes for stiltigende accept eller hvad det hedder.

Hilsen Mikkel

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 29-11-01 09:42

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Den holder hvis de kan bevise at det var DIG der gjorde det.
> Du har jo tilmeldt dig fra en ip, og denne kan evt. spores
> tilbage til dig.

Hvem siger det var mig, blot fordi det var min ip adr, der er da flere der
benytter min forbindelse, kan jo ikke kontrollere eller være ansvarlig for
hvad de bedriver..

De hævder at de efter at have sendt 25 gratis sms'er at de vil sende en sms
man skal bekræfte for at ordningen kører, har jeg så ikke set endnu.

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-11-01 15:23

Scripsit "Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com>

> De hævder at de efter at have sendt 25 gratis sms'er at de vil sende en sms
> man skal bekræfte for at ordningen kører, har jeg så ikke set endnu.

I så fald er aftaleindgåelsen også noget mere sikker end den lød i
første omgang. Mon ikke der så er tale om at den bekræftelses-sms
kunden skal sende er til et overtakseret nummer? (I så fald er det
vistnok helt lovligt; overtakserede numre er netop lavet til den
slags).

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 01-12-01 12:37

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev i

> Den holder hvis de kan bevise at det var DIG der gjorde det.
> Du har jo tilmeldt dig fra en ip, og denne kan evt. spores
> tilbage til dig.

Ligesom et telefonnummer i sig selv intet siger om hvem der på et
givent tidspunkt benyttede telefonen, siger et IP-nummer i sig selv
intet om hvem der på et givent tidspunkt benyttede dette IP-nummer.

På et system med en web-cache kan tusindvis af brugere benytte det
samme IP-nummer - samtidigt.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-12-01 12:47

In article <vbfau9.i44.ln@news.4952.dk>, Bjørn Løndahl wrote:
> [...]
> givent tidspunkt benyttede telefonen, siger et IP-nummer i sig selv
> intet om hvem der på et givent tidspunkt benyttede dette IP-nummer.

Nej, men der er en antydning af at hvis det er på ejers bopæl
at vedkommende rent faktisk bruer det.

> På et system med en web-cache kan tusindvis af brugere benytte det
> samme IP-nummer - samtidigt.

nogle webcache's oplyser til websitet hvilken ip de henter data
for.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Christian Schmidt

Dato : 01-12-01 12:56

Jon Bendtsen wrote:

> nogle webcache's oplyser til websitet hvilken ip de henter data
> for.

Men den informationen er det nu nok de færreste, der logger.

Christian

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-12-01 19:43

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

>Nej, men der er en antydning af at hvis det er på ejers bopæl
>at vedkommende rent faktisk bruer det.

Hvorved adskiller det sig fra telefon-eksemplet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-12-01 18:44

> Nej, men der er en antydning af at hvis det er på ejers bopæl
> at vedkommende rent faktisk bruer det.

I sagerne fra de useriøse teleselskaber (med sex-linier osv.) er
kravet, at teleselskabet skal bevise at det var *abonnenten* (ikke
blot en fra husstanden) der har brugt tjenesten.

Hvis det fx er husstandens 10-årige barn der har benyttet
tjenesten, hæfter forældrene ikke.

Man må gå ud fra at det samme gælder benyttelsen af en computer
og/eller et IP-nummer.

Som du selv skriver: "nogle"

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-12-01 18:55

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> skrev i en meddelelse
> bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev i

KLIP

> Hvis det fx er husstandens 10-årige barn der har benyttet
> tjenesten, hæfter forældrene ikke.

Såfremt en abonnent ikke kan/har betalt sin regning, kan et teleselskab
herefter nægte at "give" denne person/husstand telefon igen?

Kan teleselskaber "black-liste" dubiøse abonnenter?

mvh
Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-12-01 19:35

Scripsit "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk>

> Såfremt en abonnent ikke kan/har betalt sin regning, kan et teleselskab
> herefter nægte at "give" denne person/husstand telefon igen?

Hvis den ubetalte regning er fra TBS eller et andet af den slags
selskaber, så har den ikke noget at gøre med teleselskabet, og kan
næppe påvirke deres forsyningspligt. Og jeg har svært ved at se
hvorfor teleselskabet overhovedet skulle bekymre sig om tvister mellem
TBS (med venner) og deres abonnenter.

--
Henning Makholm "They are trying to prove a hypothesis,
they are down here gathering data every season,

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-12-01 20:09

KLIP

> Hvis den ubetalte regning er fra TBS eller et andet af den slags
> selskaber, så har den ikke noget at gøre med teleselskabet, og kan
> næppe påvirke deres forsyningspligt.

Enig.

> Og jeg har svært ved at se
> hvorfor teleselskabet overhovedet skulle bekymre sig om tvister mellem
> TBS (med venner) og deres abonnenter.

Enig.

Hvad hvis regningen er udstedt af det leverende teleselskab (overordnet
ment)?

mvh
Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-12-01 20:45

Scripsit "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk>

> Hvad hvis regningen er udstedt af det leverende teleselskab (overordnet
> ment)?

Du tænker på regulære overtakserede tjenester? Der må jeg indrømme at
jeg ikke er helt fortrolig med retsgrundlaget. Jeg kan forestille mig
gode grunde til både det ene og det andet...

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-12-01 22:07

KLIP

> Du tænker på regulære overtakserede tjenester?

Jep - dem er der jo efterhånden nogle stykker af, ifbm. diverse konkurrencer
mv.

> Der må jeg indrømme at
> jeg ikke er helt fortrolig med retsgrundlaget. Jeg kan forestille mig
> gode grunde til både det ene og det andet...

Nogen andre jura-kyndige på dette område?

Sidespørgsmål: Er det overhovedet lovligt at nægte nogen et
telefonabonnement (jvnf. dårlige betalere)?

mvh
Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-12-01 22:15

Scripsit "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk>

> Sidespørgsmål: Er det overhovedet lovligt at nægte nogen et
> telefonabonnement (jvnf. dårlige betalere)?

Jeg har ikke lige tid til at finde de konkrete paragraffer nu, men så
vidt jeg husker medfører forsyningspligten at ihvertfald TDC *skal*
at oprette telefonabonnement hos enhver der ønsker det. Men under
nærmere definerede omstændigheder kan de betinge sig at der stilles
sikkerhed for (eller forudbetales) abonnements- og samtaleafgifter
(herunder at gammel gæld er betalt).

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-12-01 22:20

KLIP

> Jeg har ikke lige tid til at finde de konkrete paragraffer nu, men så
> vidt jeg husker medfører forsyningspligten at ihvertfald TDC *skal*
> at oprette telefonabonnement hos enhver der ønsker det.

Høv´s ikke...

> Men under
> nærmere definerede omstændigheder kan de betinge sig at der stilles
> sikkerhed for (eller forudbetales) abonnements- og samtaleafgifter
> (herunder at gammel gæld er betalt).

Dette må enhver jo så holde sig for øje, såfremt der er "vanskeligheder" med
afregningen..!

mvh
Bjørn