DecimalFormat m.m.
Fra : Morten Rasmussen

Dato : 28-11-01 17:51

Hej

Undskyld - jeg har for tiden mange indslag her! (-;

Nu har jeg brugt en hel arbejdsdag på at jokke rundt i NumberFormet og
DecimalFormat og set på en h..... masse af bl.a. suns eksempler. Hvorfor
fanden er der intet der virker i dag?

Jeg ønsker at en editor (til et JTextField) der kun acceptere gyldige
doubles - ingen '.' og kun et ',' !!! Der burde da være nemt.

Sun har en masse fine eksempler som umiddelbart virker, men hvis man
'strisser' feltet lidt ved at redigere tallte på alle mulige underlige
måder; kommer den pludselig og siger af '' (hvis man har slettet feltets
indhold og prøver at indtaste noget nyt) eller '443' (hvis der ex. stod
443,5 og man prøver at sletter de to sidste tegn) ikke er gyldig og så er
det slut med at indtaste i det felt indtil jeg har genstartet.

Er der nogle der kan og vil vise mig koden til en lille 'Dokumentklasse' -
som VIRKER!!?

ex. :
public class FormattedDocument extends PlainDocument {
???
}

Sun har et meget fint eksempel (på:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/textfield.html)
ved navn TextFieldDemo, men stress-tester man dette lille fine program vil
man hurtigt opdage de fejl som jeg også har.
Apropos alt dette; findes der ikke nogle (freeware) standard ting ala
WholeNumberField og DecimalField som 'virkeri'!!?

Mvh. Morten

PS: Jeg blev hurtig rigtig glad for Java, men er jeg den eneste der er træt
af hjælpen - for mig at se er så godt som det hele bare klassebeskrivelser?
Jeg savner eksemplerne - som fx. i Delphis hjælp!

Fra : HamSelv

Dato : 28-11-01 22:18

> [...]
> som VIRKER!!?
>
> ex. :
> public class FormattedDocument extends PlainDocument {

I bogen "Core Swing, Advanced Programming" af Kim Topley, er der
lige netop beskrevet det du søger. Jeg har netop testet eksemplet med
eksempelvis "123,45", sletning af ",45" og indtastning af nye tal. Det
virker
perfekt. Også til 1.000 tals visning og negative tal.

Koden er noget omfattende, så det er lidt overkill, at poste det her i
gruppen.

Du kan kontakte mig, hvis du er interesseret i en kopi af koden.

Mvh.

--

HamSelv

To reply, remove NOSPAM in email.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-11-01 23:26

Morten Rasmussen wrote:
> [...]
> af hjælpen - for mig at se er så godt som det hele bare
klassebeskrivelser?
> Jeg savner eksemplerne - som fx. i Delphis hjælp!

Jeg er lidt enig med dig, men SUN vil jo lave et programmeringsprog
ikke en lærerbog i det.
Jeg kender dog en bog, som jeg synes du skal kigge på. Den hedder: Java
Programmer's Reference af Grant Palmer
Som navnet antyder er det en opslagsbog, som i det store hele
indeholder det samme som API'en, men med eksempler på hvordan alle
klasserne bruges.
Dvs. på den ene side er den dårlig, fordi den ligner API'en ret meget
men på den anden side er den god, fordi den har eksempler (og de er ret
gode) på hvordan klasserne bruges.

Jeg benytter den på den måde, at når jeg er løbet ind i et problem, som
jeg og API'en i fællesskab ikke kan klare, så slår jeg op og ser
hvordan klassen/metoden kan bruges og så plejer det at hjælpe.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"