Knive
Fra : izeqb

Dato : 28-11-01 17:25

Hvad bruges de forskellige knive til?

Jeg fik en jul sådan en knivblok med 5 forskellige knive, men hvad
bruges de forskellige til?

Jeg hvilken en der er brødkniven, men det er også mere ell. mindre det

// Hjalte

Fra : Peter Westh

Dato : 28-11-01 17:38

"izeqb" <izeqb@secret.dk> wrote in message
> Hvad bruges de forskellige knive til?
>
> Jeg fik en jul sådan en knivblok med 5 forskellige knive, men hvad
> bruges de forskellige til?
>
> Jeg hvilken en der er brødkniven, men det er også mere ell. mindre det

Tja, det er det jo lidt svært at svare på, når man ikke har set dine knive.
Men prøv at se på
http://www.1st-gourmet.dk/gourmet.nsf/goodsstuff?openform&category=12 , det
kan være det kan give dig en idé.

MVH

Peter

Fra : izeqb

Dato : 28-11-01 19:01

On Wed, 28 Nov 2001 17:37:57 +0100, "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk>
wrote:

>Tja, det er det jo lidt svært at svare på, når man ikke har set dine knive.
> [...]

Det hjalp lidt, men ikke meget :-/

jeg kan prøve at lave en kort beskrivelse:

1) Brødkniv

2) En dolk-agtig kniv ca. 15 cm lang.

3) En mindre "dolk" ca. 10 cm. lang.

4) En kniv med et meget stort blad. Bladet er ca. 10 cm bred og 30 cm
langt.
[http://www.1st-gourmet.dk/gourmet.nsf/stuffbyid/B335DB45A0CD5F45C12568D50054BE61]

5) På den sidste kniv er bladet ikke lige bredt. Det er smallere i
starten af bladet og tykkere i enden. Bladet er ca 20-30 cm. langt.

Jeg håber at i kan hjælpe, og evt. komme med en lille tekst om hvad
man helst kan bruge de forskellige knive til.

Fra : "

Dato : 28-11-01 21:15

"izeqb" skrev:

> 2) En dolk-agtig kniv ca. 15 cm lang.

Formentlig en filletkniv, speciel velegnet til filletering af fisk (skære
siderne af fisken) o.lign.

> 3) En mindre "dolk" ca. 10 cm. lang.

Formentlig en grøntsagskniv, til at skære i frugt og grøntsager (f.eks.
skrælle en appelsin).

> 4) En kniv med et meget stort blad.
> Bladet er ca. 10 cm bred og 30 cm langt.

Kaldes også en japansk grøntsagskniv.
Rigtig god til at hakke med, grøntsager o.lign.

Kokkeknivene kan have flere udformninger, men har normalt meget store blade.

> 5) På den sidste kniv er bladet ikke lige
> bredt. Det er smallere i starten af bladet og
> tykkere i enden. Bladet er ca 20-30 cm. langt.

En almindelig universalkniv til køkkenet, f.eks. til at skære kød i skiver.
Formentlig den du vil benytte oftest - næst efter brødkniven

===

Men glem hvad de hedder, brug dem som du finder bedst. Selv syntes jeg
f.eks. at min filletkniv er fremragende til salat (skære agurk,
peberfrugter, tomater osv).

Mvh, Lars

Fra : izeqb

Dato : 28-11-01 23:10

>Men glem hvad de hedder, brug dem som du finder bedst. Selv syntes jeg
>f.eks. at min filletkniv er fremragende til salat (skære agurk,
>peberfrugter, tomater osv).

Tak skal du have

Fra : Peter Westh

Dato : 29-11-01 09:43

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> wrote in message

> Kaldes også en japansk grøntsagskniv.
> Rigtig god til at hakke med, grøntsager o.lign.

Jeg vil nu faktisk tro, at den er tænkt som en kødøkse, til at partere en
and eller en kylling med, f.eks. Men hvis du kan bruge den til grøntsager er
det jo fint. Jeg har selv en japansk/kinesisk grøntsagskniv, og jeg bruger
den til stort set alt.

/P

Fra : "

Dato : 29-11-01 21:30

"Peter Westh" skrev:

> Jeg vil nu faktisk tro, at den er tænkt som en
> kødøkse [..]

En japansk grøntsagskniv (ikke at forveksle med en alm. grøntsagskniv) er
normalt meget stor i bladet.

Prøv at se denne brocure, knivene nr. 1 og 26 :
<http://www.mactheknife.dk/knive/kokkenknive.htm>

Eller disse udenlandske:
<http://shop.store.yahoo.com/saltoflife/macjapvegkni.html>
<http://www.smdistributor.com/houswares/ginsu_vegetable_knife_chopper.htm>