Laser-vaterpas
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-11-01 16:23

Hejsa

I Brugsen har de et vaterpas med laser og stativ til en billig penge.
Det kunne jeg godt bruge som julegave til min fader. Men er sådan et
overhovedet pengene værd?
Jeg har aldrig brugt et eller bare set det i funktion. Til gengæld har
jeg set min far tage nogle gevaldige slåskampe med det
'vandslangevaterpas' vi har. (Og det plejer ikke at være min far som
vinder...)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Giro

Dato : 28-11-01 20:43

> [...]
> jeg set min far tage nogle gevaldige slåskampe med det
> 'vandslangevaterpas' vi har. (Og det plejer ikke at være min far som

Hej Mads

Om det er pengene værd er en smule svært at sige, når du ikke skriver hvor
mange penge, det drejer sig om !

Men grundlæggende er der jo kun tale om et almindeligt WP, som så har
indbygget en laserpointer. Altså det er ikke en helt ny opfindelse, der nu
bringes på markedet.

Jeg har selv brugt mit ( dyre ) WP på længere afstande ved at tape en
laserpointer til omkring 50 kr. ( og nu har jeg set den til mindre end 25
kr. ) fast på WP. Kalibreringen er selvfølgelig vigtig, men ved at skiftevis
vende WP den ene og den anden vej kan man hurtigt få den del klaret.

Stativet ? Ja, men man vil da som regel gerne sammenligne en eller anden
given position med noget andet, så jeg kan ikke lige se, hvor det kommer ind
i billedet som en forskel ? Med mindre man kan bruge det som fotostativ ?

Men har du eller din far i forvejen et WP kan du komme lige så langt med at
anskaffe dig en billig laserpointer og montere den fast med tape.

Mvh

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-11-01 21:22

On Wed, 28 Nov 2001 20:42:54 +0100, "Giro" <isl42271@worldonline.dk>
wrote:

>Om det er pengene værd er en smule svært at sige, når du ikke skriver hvor
>mange penge, det drejer sig om !

Jamen selvfølgelig da... 350 kr er prisen, normalt 750 står der
(Brugsens medlemstilbud)

> [...]
>kr. ) fast på WP. Kalibreringen er selvfølgelig vigtig, men ved at skiftevis
>vende WP den ene og den anden vej kan man hurtigt få den del klaret.

Det er jo også en mulighed, selv om den dog ser knap så fiks ud, men
så længe det virker. Nu har jeg ikke nogen anelse om hvad sådan en
laserpointer koster?

> [...]
>i billedet som en forskel ? Med mindre man kan bruge det som fotostativ ?

Det ligner et fotostativ, om det kan bruges til dette er ikke godt at
vide..
Jeg kan dog sagtens se fordelen i et stativ. Skal man f.eks plante en
række træer bare nogenlunde på række.. (selv om det ikke ligefrem
behøver være et vaterpas, her ville en laserpointer være rigeligt)

>Men har du eller din far i forvejen et WP kan du komme lige så langt med at
>anskaffe dig en billig laserpointer og montere den fast med tape.

Det er kun billige vaterpas vi har her i hytten. (Ang. værktøj her:
Kan det fåes billigt i jem og fix så bliver det købt, skidt med om det
skal bruges eller ej. Stod det til mig skulle pengene investeres i
noget ordentligt værktøj i stedet for det arge lort den gamle slæber
til huse... Nå, det var et sidespring

Lad mig spørge på en anden måde så:
Er sådan et laserudstyret vaterpas anvendeligt? Laserstrålen kan man
vel kun se hvor den rammer noget, den kan vel næppe ses som en streg i
luften?

Jeg har en anelse om at det er en good-to-have tingest, og jeg mangler
en julegave til farmand, men jeg nægter altså også at komme slæbende
med noget (alt for) billigt skidt. Der er nemlig ikke noget værre end
værktøj som ikke virker ordentligt og det kunne jo være jeg skulle
låne det en dag

http://www.gartneriet.dk

Fra : Giro

Dato : 28-11-01 22:10

> Jamen selvfølgelig da... 350 kr er prisen, normalt 750 står der
> (Brugsens medlemstilbud)

Det synes jeg er i overkanten - måske ikke i forhold til priserne på
lignende professionelt værktøj ( som altså jo også ER professionelt ) , men
i hvert fald i forhold til den konkrete nytteværdi for private mennesker,
som måske ikke lige har brug for super vandtæthed eller slagfast
indkapsling.

> [...]
> række træer bare nogenlunde på række.. (selv om det ikke ligefrem
> behøver være et vaterpas, her ville en laserpointer være rigeligt)

Tjah, det har jeg nu personligt kun haft brug for en enkelt gang, og her var
en udspændt snor altså en fantastisk god rettesnor ( !! )

> [...]
> skal bruges eller ej. Stod det til mig skulle pengene investeres i
> noget ordentligt værktøj i stedet for det arge lort den gamle slæber
,
Ha, ha, jeg forstår. ( Køber selv helst Metabo, Hazet, Belzer og lignende -
det er klart det billigste i det lange løb, selv om det er dyrere i
anskaffelse )

Når jeg skrev et "dyrt" WP går det på, at det dels er 1,8 meter langt, dels
at det er lavet i målfast aluminium. Jeg gav vist nok omkring 500 kr. for
det.Uden laserlys !

Og ja. Man kan naturligvis kun se den røde prik fra laserpointeren hvor den
standses af "noget". Ikke en gang i tåge rækker den særlig langt.

Også af den grund vil jeg da anbfale en udspændt snor !.

> [...]
> med noget (alt for) billigt skidt. Der er nemlig ikke noget værre end
> værktøj som ikke virker ordentligt og det kunne jo være jeg skulle

Men så skal han måske i stedet have noget helt andet ?

En koncertbillet ?

1 liter god kalvefond, som du selv har lavet ?

Et "gavekort" på pudsning af hans vinduer ?

½ års abonnement på "Week-end-avisen" ?

En digital satellitmodtager ?

Et besøg af en .......................Nåååh, nej..

Mvh

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-11-01 22:24

On Wed, 28 Nov 2001 22:09:33 +0100, "Giro" <isl42271@worldonline.dk>
wrote:

>Tjah, det har jeg nu personligt kun haft brug for en enkelt gang, og her var
>en udspændt snor altså en fantastisk god rettesnor ( !! )

Jeg har dårlige erfaringer med snore... først skal den findes, så skal
den kludres ud, så skal der 2 pinde til, en hammer (spaden kan til nød
bruges) og så skal man jo passe på ikke at 'trykke' snoren. Nogle af
de mest skæve rækker træer jeg har set er plantet efter snor....
Lasertingesten stiller man op, peger i den retning der skal plantes og
går så i krig. Jeg har hørt at det er sådan man gør på store
planteskoler i tyskland.

>,
>Ha, ha, jeg forstår. ( Køber selv helst Metabo, Hazet, Belzer og lignende -
>det er klart det billigste i det lange løb, selv om det er dyrere i
>anskaffelse )

Jeg _hader_ når man lige vil lave et aller andet og skal rode gennem
flere slags gammelt værktøj for at finde noget som er bare brugbart.
Man bliver jo mere og mere hidsig inden man overhovedet er kommet i
gang. Aarrhgg..

>Og ja. Man kan naturligvis kun se den røde prik fra laserpointeren hvor den
>standses af "noget". Ikke en gang i tåge rækker den særlig langt.

Det er jo godt nok ikke meget.

>Også af den grund vil jeg da anbfale en udspændt snor !.

Tja, snore er gode nok.

>Men så skal han måske i stedet have noget helt andet ?
>
>En koncertbillet ?

Næppe.

>1 liter god kalvefond, som du selv har lavet ?

Fniiiis

>Et "gavekort" på pudsning af hans vinduer ?

Jeg tror slet ikke at vores vinduer kan tåle at blive pudset. De
bliver det i hvert fald aldrig.

>½ års abonnement på "Week-end-avisen" ?

Næh, vi har allerede et dagblad (Nordjyske stiftstidende) og det sker
da at vi i heldige uger får den hver dag og uden manglende sektioner.

>En digital satellitmodtager ?

Har vi givet ham.

>Et besøg af en .......................Nåååh, nej..

...nimbus-motorcykel. Ja, det var nok noget

Jeg dropper det vaterpas igen. Men der er jo også lang tid til jul...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bo Jensen

Dato : 28-11-01 22:35

> On Wed, 28 Nov 2001 20:42:54 +0100, "Giro" <isl42271@worldonline.dk>
> wrote:
klip....
> [...]
> Er sådan et laserudstyret vaterpas anvendeligt? Laserstrålen kan man
> vel kun se hvor den rammer noget, den kan vel næppe ses som en streg i

Hej.

Jeg faldt selv for fristelsen til at købe bemeldte laservaterpas (dog hos
Jem&Fix) til ca det nævnte beløb. Havde ellers tænkt at indrette et alm
ditto med netop en af de billige laserpointere, som beskrevet af Giro men
kunne ikke se mig ud af besværlighederne med mekanisk stabilitet og
nøjagtighed.

Jeg har allerede nu haft stor glæde af dette "kineserlaserboblebræt", hvor
stativet faktisk er en af de fine ting, da det er udstyret med gode
nivelleringsskruer, der gør det nemt at - ja, få sagen i vater hele
kompasset rundt. Der medfølger desuden 2 prismer, som spreder strålen ud i
en lang, tynd streg. Enten på langs eller på tværs. Dette er smart, da man
slipper for hele tiden at skulle tilbage til stativet for at dreje dyret en
anelse mhp at afsætte næste punkt. Denne stregfunktion gør dog laserlyset så
svagt, at stregen ikke ses særlig let i dagslys.

Laserstrålen tegner ikke spor i luften, hvis denne er klar, men er det diset
eller støvet, ser det ret "disco" ud

Nøjagtigheden loves at være 0,5 mm/meter, hvilket er normalt for et
middelgodt vaterpas. Mit øjemål eller tommestok efterfølgende har endnu ikke
kunnet påvise skævheder i resultatet. Der medfølger batterier og en
plastickuffert.

Mvh
Bo

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 30-11-01 10:59

Den 28/11-2001 klokken 21:21, skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
i <faha0uop6fu327f0hgtbsfg6e2osgammsg@4ax.com>:

> Jamen selvfølgelig da... 350 kr er prisen, normalt 750 står der
> (Brugsens medlemstilbud)

Jeg så lige, at Netto sælger et Laser waterpas for 299 Kr. fra på søndag.
http://www.netto.dk/netto/netto.nsf/webBrochure/page0?OpenDocument
Jegskal i hvert fald have fat i et

Med venlig hilsen,
Kjeld