Hvem skal betale?
Fra : Anette Reinholdt

Dato : 28-11-01 13:29

Hej.

Jeg flyttede den 1. juni d.å. sammen med ham, som jeg troede var "manden i
mit liv". Vi har også boet sammen året forinden i min tidligere bolig - men
nu havde vi en fælles drøm, som skulle realiseres.

Jeg har købt huset, og det står i mit navn. Vi havde en masse projekter, som
skulle føres ud i livet, såsom installation af et Stoker-fyr. Vi er ikke
gift.

Jeg fik oprettet en boligkredit, som vi begge skrev under på og hæftede
for - dog med den klausul, at jeg i sidste ende hæftede for den.

Pludselig render han fra det hele her for en lille måneds tid siden -
flytter midlertidigt i sommerhus - han er nu flyttet helt med alle sine
ting. Han har store problemer med misbrug af alkohol + andre psykiske
problemer + økonomiske problemer (gæld på over 200.000 kr.!), som jeg ikke
skal komme nærmere ind på.

Da han flyttede midlertidigt, skyndte jeg mig at lukke boligkreditten - var
bange for at han skulle hæve på den til sit privatforbrug. Så den har jeg så
at sige "løst" ham fra. Jeg står med en gæld på ca. 50.000 kr. for et
stokerfyr, som han var meget forhippet på at få installeret. De er hævet på
boligkreditten.

Han har ikke mange penge at gøre med - men har rimeligt afholdt halvdelen af
vores fællesudgifter i det daglige. Dog har han ikke tilbudt nu, efter at
han er flyttet, at betale halvdelen af det forbrug, der har været mht. el,
vand, tlf. osv. - så det står jeg med. Foruden at han har efterladt en masse
halvfærdige projekter, som jeg skal betale andre for at færdiggøre.

Der er så en regning på 13.000 kr. fra en tømmerhandel på materialer, vi
skulle have til indretning af fyrrum. Kontoen hos tømmerhandlen står i HANS
NAVN - materialerne er delvis brugt her i huset, og resten står her stadig.
Jeg har overfor min kæreste nægtet at betale regningen. Tømmerhandlen har
sendt et brev til ham om, at den skal betales inden den 1/12, ellers bliver
den sendt til inkasso. De har endvidere anbefalet ham at hyre en advokat til
at klare "bodelingen" for ham.

Jeg synes ikke, at det er fair, at man kan slippe på den måde - bare rende
fra sin gæld, som man har været med til at stifte i fællesskab. Gælden er
der jo stadig, og jeg skal betale. Forbedringerne er der jo, men dem kan jeg
jo ikke "spise", og jeg er ikke interesseret i at sælge huset for at
realisere kontanter, hvilket jo nok også er svært, når jeg ikke har boet her
længere, og projekterne er halvfærdige.

Mine spørgsmål er nu:

Kan jeg komme uden om at skulle betale regningen til tømmerhandlen, når
materialerne dels stadig er her, dels er gået til at forbedre mit hus?

Hvad med Stokerfyret/boligkreditten, hvor jeg står tilbage med en gæld på
50.000 kr.?

Og hvis han ikke kan betale, hvad så?

Hvad med det, han ellers skylder til de faste udgifter/forbrug i den tid,
han har boet her?

Jeg har nok været bundnaiv - men man gør meget i kærlighedens navn. Håber I
kan hjælpe mig.

Hilsen Anette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-11-01 14:12

In article <9u2l9e$1ppu$1@news.cybercity.dk>, Anette Reinholdt wrote:

[klip sørgelig historie]

> Jeg har nok været bundnaiv - men man gør meget i kærlighedens navn. Håber I
> kan hjælpe mig.

Jeg vil anbefale dig at snakke med en rigtig advokat. Jeg vil
mene at de fleste godt vil give en gratis vurdering om du kan
hente nogle af pengene for fyret fra ham. En anden ting du
også skal overveje, er om du kan sælge fyret. Det er trods
alt bedre at miste 10k end 50k. Omend du jo skal opvarme på
en eller anden måde.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-11-01 21:25

On Wed, 28 Nov 2001 13:28:37 +0100, "Anette Reinholdt"
<anette@hund.dk> wrote:

------------En lang trist historie---------

Du skal hurtigst muligt have fat i en advokat. Et indledende møde
koster som reglen ikke noget. Kontakt evt. den lokale retshjælp i den
by hvor du bor, de kan så guide dig vidre. Hold fast i at du kun
vil/skal betale hvad du juridisk hæfter for. Få advokaten til at
forhandle en rigmelig afdragsordning med kreditorerne. Glem ham, du
får nok ikke en krone ud af ham alligevel.
Hvis du vil blive boende, så kan det måske betale sig at få lavet
stoker-projectet færdigt, man fyrer jo til den halve pris i forhold
til oile. Men det afhænger jo af hvorlangt projectet er fremskreden og
hvordan din fremtidige økonomi ser ud.
/Hans