udbedring eller forbedring af et produkt
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-11-01 12:15

Hejsa gruppe

Jeg har en ting jeg lige ville høre jeres mening om.

Jeg har for under et år siden købt et navigationssytem til bilen, det har
den detalje at for at finde en adresse skal du kende hvilken by den hører
til, ikke forstået som deres postadresse er men hvis de fx hører til en del
af en by der tidligere var selvstændig, og kaldet et stednavn. Det giver tit
problemer når du slår en adresse op i fx telefonbogen og der står fx lyngby
men systemet kender ikke adressen i lyngby men i en mindre bydel udenfor
byen. De kendte godt til problemet og det ville blive løst med ny software
samt nyt kort her i december, så man også kan søge på fx postnummer.

Mit spørgsmål er så, er det en forbedring af produktet jeg skal betale for
ca 1500kr eller er det en udbedring af en fejl som de jo godt kender til?
Jeg havde ikke mulighed for at kende til denne detalje inden køb da den ikke
er nævnt i noget af deres matriale, og ikke umiddelbart lader sig afsløre
ved en kortere test af systemet.

PFT

Mvh

Flemming

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-01 18:14

On Wed, 28 Nov 2001 12:15:08 +0100,
Flemming Lynggaard <nospam@lynggaard.com> wrote:
> [...]
> er nævnt i noget af deres matriale, og ikke umiddelbart lader sig afsløre

Jeg vil umiddelbart kalde det en væsentlig mangel i produktet, og derfor
kan du jo gøre din reklamationsret gældende. Det er så op til
forretningen om de kan udbedre problemet (skaffe opdateringen) uden nyt kort,
eller om de er nødt til at levere nyt kort med.

Jeg ville overveje at søge et forlig, måske betale 500 kr for den nye
version. Så deler i nok firmaets kostpris lige over, og de slipper for
bøvl.

Fra : Peter G C

Dato : 28-11-01 20:14

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
kort,
> eller om de er nødt til at levere nyt kort med.

Er det overhovedet en mangel, når køber havde kendskab til fejlen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-11-01 22:48

?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-11-01 02:36

On Wed, 28 Nov 2001 20:13:42 +0100,
> kort,
>
> Er det overhovedet en mangel, når køber havde kendskab til fejlen?

Han kendte fejlen. Det svarer lidt til, at du får en telefonbog,
ordnet alfabetisk. Dog er gadenavn den primære kategori, så du
kan kun finde =Peter Hansen hvis du ved hvad gade han bor på.
Dette vil anses som en væsentlig fejl ved en telefonbog.

MIn lille håndholdte GPS kan klare problemet. Den stiller dog
kravt om at du kan udpage et a 7 område i DK hvor adressen skal
findes.

Fra : Peter G C

Dato : 29-11-01 07:41

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

[klip]

> Han kendte fejlen.

Ja så er det ikke en mangel, jf. KBL § 76.

Den købte genstand lever op til det aftalte.

/Peter

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 29-11-01 09:40

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
>
> [klip]

> Ja så er det ikke en mangel, jf. KBL § 76.
>
> Den købte genstand lever op til det aftalte.

Øh som jeg også skrev i det oprindelige indlæg kendte jeg ikke til fejlen og
havde ikke mulighed for inden købet at opdage den...

Mvh

Flemming

Fra : Peter G C

Dato : 29-11-01 14:09

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> wrote in message

[klip]

> Øh som jeg også skrev i det oprindelige indlæg kendte jeg ikke til fejlen
og
> havde ikke mulighed for inden købet at opdage den...

Ok. Så er det nok en mangel. Du har i hvert fald krav på et forholdsmæssigt
afslag, hvis sælger ikke vil udbedre manglen. Eventuelt erstatning.

/Peter

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 29-11-01 09:41

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
>
> [klip]

> kort,
>
> Er det overhovedet en mangel, når køber havde kendskab til fejlen?

Samme, se opr indlæg.

Mvh

Flemming