Kort med Tv in/out og tv tuner
Fra : Tonni

Dato : 28-11-01 12:26

Hejsa.
Nu mener jeg det er på tide at få lavet min computer om til en rigtig
multimediemaskine. Jeg har planer om at den skal styre mit tv, radio og
bruges som videooptager samt DVD afspiller.
Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål:
Jeg skal bruge et grafikkort/videokort til at styre ovenstående. Jeg har
efterhånden fundet tre muligheder:

1. ATI AIW - den nye er dog ikke kommet på markedet endnu (og vil sikkert
også være dyrt).
2. HappaugeWinTV PVR til godt 2.000 - med indbygget mpeg2 decoder og
radiotuner
3. Pinnacle - der kunne jeg ikke rigtig finde noget

Kan man nøjes med at købe et almindeligt tvkort og så er det computeren der
komprimerer til mpeg2 eller Divx? Jeg har fundet et Pinncale Studio PC-TV
Pro men der står at det kun kan gemme i mpeg1.

Krav til kortet er at det er en ordentlig billedkvalitet og kan grabbe i
mpeg2 (og divx). Jeg har en Ahtlon 1400 MHz og rigeligt harddisk plads samt
ram; så det brude ikke være noget problem.

Jeg håber der er nogen som har erfaringer på dette område?

Lige til sidst; er der nogen som har erfaringer med forlængerkabel til ens
monitor - f.eks. 10 meter uden kvalitetstab.

På forhånd tak.

Tonni

Fra : Lennart

Dato : 28-11-01 13:32

> [...]
> radiotuner
> 3. Pinnacle - der kunne jeg ikke rigtig finde noget

ad 1. Jepper. det kommer nok til at koste omkring 4000+ kr. Men tilgengæld
er funktionerne i top. En anden mulighed kunne være Nvidias Personal Cinema,
som dog ikke PT. kan fås i DK, men det kommer nok. Se evt.
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=personalcinema

ad 2. Sikkert et godt kort. Jeg dog hellere købe ATIs eller Nvidia når de
kommer, fordi man også får et meget hurtigt grafikkort med.

ad 3. Ikke udover det du selv nævner nedenfor..

> [...]
> komprimerer til mpeg2 eller Divx? Jeg har fundet et Pinncale Studio PC-TV
> Pro men der står at det kun kan gemme i mpeg1.

Ja! Du kan altid konvertere det til Divx. Du skal dog være opmærksom på at
det tager meget HDpalds at optage fra et TV kort. Ca. 1 GB per 20-30 min.

> [...]
samt
> ram; så det brude ikke være noget problem.

Ingen kort kan grabbe i DivX. Se ovenfor. Personal Cinema fra Nvidia skulle
kunne grabbe i helt op til 720x480 (næsten DVD kvalitet)

> Lige til sidst; er der nogen som har erfaringer med forlængerkabel til ens
> monitor - f.eks. 10 meter uden kvalitetstab.

Måske et rigtig godt kabel kan klare det?

Håber det hjalp!

Lennart Jørgensen

Fra : Tonni Schwartz

Dato : 29-11-01 01:28

Efter at have tjekket diverse hjemmesider, så kan der da kun blive tale om
ATI AIW.
Med de funktioner den har, bl.a. en radiobaseret fjernbetjening, hvor
Nvidias er infrarød og de andre ingen har, så vinder den på point.
Det er ærgeligt at de ikke sælger de funktioner løst; det ville være smart
hvis man nu ikke havde behov for sådan et voldsomt grafikkort.

Tonni