Newbie - Pizza-PC
Fra : Dennis B

Dato : 28-11-01 11:48

Hej

Jeg skal lige have lidt grundviden vedr Pizza - pc'ere (hedder de ikke
CD-slimline eller sådan noget)

Vi skal have en ny.. ca 1Ghz (gerne dual) - ½Gb ram, RAID med 2 stk min 20Gb
HD'er...

Rack er vel standard str, men det er vist et 9"

Mærke, Hotline og 24timers service er ikke vigtigt,
Jeg er sat på det for at se om ikke det kan gøres billigere end de tidligere
køb med +50kkr stk, så jeg må hellere lige vide lidt om det først..

Hvor kigger man priser.. bestiller billigst.. lærer noget om det ???

Dennis Bostrøm
Programmør
Bil-Info A/S
Dennis@bilinfo.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-01 12:06

On Wed, 28 Nov 2001 11:47:51 +0100, "Dennis B"
<dennis@bilinfo.dk> wrote:

> Vi skal have en ny.. ca 1Ghz (gerne dual) - ½Gb ram, RAID med 2 stk
> min 20Gb HD'er...

Det kunne være Dell PowerEdge 1550.

> Rack er vel standard str, men det er vist et 9"

19".

> Jeg er sat på det for at se om ikke det kan gøres billigere end de
> tidligere køb med +50kkr stk,

Ca. 4 k$.

-A

Fra : Dennis B

Dato : 28-11-01 12:59

Dig igen Asbjørn
Du har sku da fingeren på pølsen... (jeg har efterhånden fået en del fif
og gode råd fra dig)

Du foreslår DELL ?? eller er det bare dem du kender...
Kender du nogle steder på nettet hvor man kan læse lidt om
forskelle/fordele/ulemper ved forskellige typer ???

mvh Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-01 13:05

On Wed, 28 Nov 2001 12:58:46 +0100, "Dennis B"
<dennis@bilinfo.dk> wrote:

> Du foreslår DELL ?? eller er det bare dem du kender...

Mja, jeg har gode erfaringer med både Dell, Compaq, og opfatter
det mest som en religionssag om man vælger det ene eller det
andet. Med IBM er mine erfaringer mere blandede, men jeg ved, at
der er organisationer, der sværger til dem.

Typisk synes jeg, Dell er billigere end IBM og Compaq, og hvis
det i praksis fungerer lige så godt, så kan man jo lige så godt
bruge det.

-A

Fra : Dennis B

Dato : 28-11-01 13:53

Fuldstændigt korrekt...

Forresten nu jeg "har" dig... hvad er der lige så specielt ved ram til
sådanne bæster ??
Jeg så en fakture hvor vi havde betalt 6000kr for ½Gb ram (ca ½ år siden)
Eller måske var det 9000kr kan ikke lige huske det, men det er stadig
sindsygt

Er det SÅ meget hurtigere end SD-ram / DDR-ram ??+

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-11-01 14:54

Dennis B wrote:

> [...]
> sindsygt
>
> Er det SÅ meget hurtigere end SD-ram / DDR-ram ??+

Nej - men det kan have været fejlkorrigerende. - Eller simpelthen fordi der
står et bestemt mærke på det...
Som Asbjørn mener jeg primært, at det er et spørgsmål om religion hvad man
evt. sværger til - men min præferance hælder nok lidt mere mod Compaq. Det er
min erfaring, at Dell ikke er så meget billigere som de gerne selv vil give
udtryk for. Distribution og kundekontakt koster altså - uanset hvem, der
håndterer det. Men få et konkret tilbud på Compaq-løsningen, deres
liste-priser er ikke altid så pæne...

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-11-01 19:41

Hej Jonathan Stein <jstein@image.dk>

> [...]
>udtryk for. Distribution og kundekontakt koster altså - uanset hvem, der
>håndterer det. Men få et konkret tilbud på Compaq-løsningen, deres

Jeg prøvede at sammensætte en server på dell.dk. Det er ikke helt
samme komponenter, så det er svært at sammenligne, men der er ikke den
store forskel. Måske er Dell marginalt billigere, men det er ikke
noget af betydning hvis man køber en enkelt, og hvis man køber så
mange at det har betydning så er priserne (for begge formentlig) et
til forhandling.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 28-11-01 20:51

On Wed, 28 Nov 2001 19:41:12 +0100, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

> [...]
>noget af betydning hvis man køber en enkelt, og hvis man køber så
>mange at det har betydning så er priserne (for begge formentlig) et

Jeg har aldrig købt en Dell server til 'web' pris, jeg tvivler på at
nogen gør.

T.BoP.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-11-01 22:30

t.bop@image.dk wrote:

> Jeg har aldrig købt en Dell server til 'web' pris, jeg tvivler på at
> nogen gør.

Formentlig lige så mange, som køber Compaq (eller andet) til
listepriser...

Når man snakker om Dells forretningsmodel og de led, som Dell springer
over, glemmer man ofte, at de fleste af disse opgaver skal udføres
alligevel - og at omkostningerne blot ligger et andet sted.
Ofte får man en eller anden form for rådgivning med ved køb gennem
forhandlere, som kan være meget mere værd end besparelsen. - Men generelt
ville jeg aldrig vælge server efter nogle få procents besparelse på
hardware-prisen.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Flemming Riis

Dato : 29-11-01 02:05

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> [...]
> forhandlere, som kan være meget mere værd end besparelsen. - Men generelt
> ville jeg aldrig vælge server efter nogle få procents besparelse på

Men de "store" bør også se at det ikke er alle kunder der har behov får
rådgivning og sætte deres priser derefter.

Det er ikke kun et par % forskel i prisen ved større løsninger men typisk
lange mere imo.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 29-11-01 06:11

"Flemming Riis" <flemming@riis.nu> wrote

> Det er ikke kun et par % forskel i prisen ved større løsninger men typisk
> lange mere imo.

Min erfaring er at ved større løsninger er der generelt zip
forskel på Dell's priser og de som distribuerer gennem
forhandlere.

Derimod kan der være mange underliggende årsager til
at et mærke måske er betydeligt billigere i en given
situation, eksempelvis at man anser kunden for vigtig,
gerne vil have en fod indenfor i det pågældende segment,
kvartalsregnskabet nærmer sig, find selv på flere.

Et godt eksempel er et større indkøb jeg havde, hvor
Dell og Intel OEM-servere var inde i billedet sammen
med en større producent. Dell faldt hurtigt fra, og på
et tidspunkt var priserne for de tilbageværende stort
set ens, hvorefter "producenten" smed en ekstra server
oveni. Så kastede Intel distributøren håndklædet i ringen.

Der er ingen tvivl i mit sind om at der blev tabt penge
på den handel, men vi standardiserede derefter på det
pågældende mærke så mon ikke der er tale om gynger
og karruseller?

Jeg har iøvrigt aldrig fortrudt mit valg.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-11-01 08:23

Hej "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>

>Min erfaring er at ved større løsninger er der generelt zip
>forskel på Dell's priser og de som distribuerer gennem
>forhandlere.

Danmark er et lille land. Og sælgere er nogle sladdertasker, det er
irriterende at man ikke kan hente priser fra flere sider uden at alle
ved hvem man har spurgt. Et eller andet sted er det uprofessionelt
efter min mening, men sådan er verden nu engang. Det lever man så med.

> [...]
>set ens, hvorefter "producenten" smed en ekstra server
>oveni. Så kastede Intel distributøren håndklædet i ringen.

Lidt ved et tilfælde skiftede vi for år tilbage til denne "producent".
For nylig og af forskellige årsager, primært politiske, åbende vi
døren på klem for måske at skifte til en mere blålig hjelmfarve.

Men åbenbart var vi ikke interessante nok, for priserne var faktisk
højere end fra "producenten".

>Der er ingen tvivl i mit sind om at der blev tabt penge
>på den handel, men vi standardiserede derefter på det
>pågældende mærke så mon ikke der er tale om gynger
>og karruseller?

Ja. Og det er der nogle leverandører / forhandlere der er bedre til at
erkende end andre. Eller skal man sige "har frihed til".

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-11-01 12:10

Flemming Riis wrote:

> Men de "store" bør også se at det ikke er alle kunder der har behov får
> rådgivning og sætte deres priser derefter.

Afstanden til listeprisen vil nok stige, hvis man kommer med en færdig
styk-liste og har check-hæftet klar.
Som Ole Thomsen er inde på, kan mange andre parametre end mærke og
distributionsmodel have langt større indflydelse på prisen. Jeg har oplevet som
lille (og i den store sammenhæng, må man nok erkende: nærmest ubetydelig)
forhandler at få bedre priser på ét stk, end større forhandlere har fået på 100
stk.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 28-11-01 22:09

"Dennis B" <dennis@bilinfo.dk> wrote in message

> [...]
tidligere
> køb med +50kkr stk, så jeg må hellere lige vide lidt om det først..

En mulighed du også kan overveje er at købe servere no-name ("white-box")
servere. Du kan sagtens finde leverandører der der bruger
kvalitetskomponenter og ved hvad de har med at gøre. Du skal ikke have mange
servere før det nogenlunde kan lade sig gøre at standardisere på udvalgte
"modeller". Så kan du selv klare at have reservedele eller måske en ekstra
server.

Kaj

Fra : DeBoss

Dato : 28-11-01 22:14

Jeg har nu fundet en hel del vedr rack-servere... tak alle sammen..
Lige et spørgsmål.. hvor stor er forskellen på SCSI og IDE -ATA100 efterhånden..

Jeg fandt et racksystem med bl.a dual 1Ghz P-III proc (rigeligt til vores behov)
Det var udstykket med et Promise ATA100 IDE-RAID (0,1,0+1) samt 2 stk. IBM Deskstar 60GXP, 40 GB, 7200 rpm, ATA/100

For 3500kr kan man så udskifte promise cont. med en adaptec cache-raid controller (Adaptec ATA RAID 2400A, ATA/100 (32-128Mb)) og så er det jeg vil høre hvor stor forskel der reelt vil være på dette og en SCSI-raid løsning ?

Prisforskellen er faktisk stor.. den koster kun godt det halve med IDE diske og Adaptec cache/raid controller

Hvad mener de kloge om det ??

Mvh Dennis

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 29-11-01 08:56

"DeBoss" <dennis@bitnisse.dk> wrote in message
>Jeg har nu fundet en hel del vedr rack-servere... tak alle sammen..
>Lige et spørgsmål.. hvor stor er forskellen på SCSI og IDE -ATA100
efterhånden..

Der er stadig stor forskel, men om det betyder noget, kommer an på dels hvad
du skal bruge serveren til, og dels hvad du har af forventninger. En server
som du beskriver ville jeg da ikke være bange for at bruge til nogle ting.

Du kan på www.storagereview.com danne dig et indtryk af forskellene på gode
IDE og gode SCSI diske.

Kaj

Fra : Morten Klank

Dato : 28-11-01 22:28

> [...]
> køb med +50kkr stk, så jeg må hellere lige vide lidt om det først..
>
> Hvor kigger man priser.. bestiller billigst.. lærer noget om det ???

Hej Dennis !

Vi har selv stået i den situation du står i og har testet et hav af 1 og 2 U
maskiner, for at finde de bedste på markedet. Vores erfaringer af vores
tests er at HP slår de andre manskiner med MANGE længder. Det er hel
utroligt hvor hurtige deres maskiner er, i forhold til f.eks. IBM og DELL.
På manskine med 833 MHz, 512 Mb ram og 20 Gb raid disk er HP LP1000r ca 3
gange hurtigere i afvikling af de samme web aplikation end en IBM Netfinity
4500. hvilket efter min mening i høj grad skyldes at HP bla. benytter
extremt hurtige SCSI U160 diske.
--
/ Morten Klank - www.fuzion.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-11-01 22:34

Hej "Morten Klank" <klank@fuzion.dk>

>4500. hvilket efter min mening i høj grad skyldes at HP bla. benytter
>extremt hurtige SCSI U160 diske.

Det gør de andre også. Det er et spørgsmål om hvad man ønsker at
betale for.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 29-11-01 08:51

"Morten Klank" <klank@fuzion.dk> wrote in message
> [...]
Netfinity
> 4500. hvilket efter min mening i høj grad skyldes at HP bla. benytter

Det synes jeg lyder af _meget_ - kan du give nogle specs på diske og
raid-controller/settings? Settings med read/write cache osv.

Kaj

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 01-12-01 01:54

On Wed, 28 Nov 2001 11:47:51 +0100, "Dennis B" <dennis@bilinfo.dk>
wrote:

Hej.

>Hvor kigger man priser.. bestiller billigst.. lærer noget om det ???

Uden at have nogen personlig erfaring endnu: http://www.blue-line.dk/

Jeg kender efterhånden flere firmaer, der er skiftet fra HP, Compaq
eller hvad nu til Blue-Lines rack-servere. Dels er prisen rigtig, og
dels laver de åbenbart noget, der virker meget godt. TDC Internet er
bl.a. en af dem, der handler meget hos Blue-Line, og de er yderst
tilfredse.

Der har indtil nu stået Compaq på mine boxe, men næste gang jeg skal
bruge en, køber jeg en fra Blue-Line.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen