1 eller 2 års garanti ?
Fra : Henning Legaard

Dato : 28-11-01 08:41

Jeg har hørt at i år 2002 vil der være 2 års garanti på nye vare/prudukter
man køber.
Er det rigtigt ??

Jeg agter at bøbe et nyt objektiv til min kæreste i julegave, men måske
skulle jeg vente til 1 jan. 2002

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-11-01 09:30

In article <Rw0N7.208$Sx2.40768571@spiderman.mobilixnet.dk>, Henning Legaard wrote:
> Jeg har hørt at i år 2002 vil der være 2 års garanti på nye vare/prudukter
> man køber.

Det hedder ikke garanti, men reklamationsret(/pligt).
Det er kun en garanti hvis det giver dig fordele som
ikke står i købeloven.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : KV

Dato : 28-11-01 11:26

Muligvis - loven er ikke vedtaget endnu

Fra : ThomasW

Dato : 28-11-01 12:45

"KV" <kay-verner@privat.dk> wrote in message
> Muligvis - loven er ikke vedtaget endnu
>

> "Henning Legaard" <henning-legaard@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

Nej, det er EU-direktiv-bestemt; den _skal_ vedtages (dvs. implementeres).

/Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-01 18:13

"KV" <kay-verner@privat.dk> skrev:

> Muligvis - loven er ikke vedtaget endnu

Da det er et EU-direktiv som Thomas nævner vil en dansker (måske) kunne
gøre det gældende overfor handlende selvom den danske lovændring ikke
er gennemført forudsat, at fristen for implementeringen er overskredet.
(Samt et par andre ting men de er opfyldt i dette tilfælde).
Spørgsmålet er dog om man kun kan gøre den direkte anvendelighed
gældende såfremt der er tale om et forhold mellem borgeren og staten?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 28-11-01 20:12

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> Spørgsmålet er dog om man kun kan gøre den direkte anvendelighed
> gældende såfremt der er tale om et forhold mellem borgeren og staten?

Det er nemlig i sig selv et interessent spørgsmål, om en EF/EU-retsakt, der
ikke er vedtaget i Danmark, kan pålægge borgerne pligter og rettigheder over
hinanden - er det ikke noget med noget drittwirkung? (kan ikke huske
stavemåden)

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-01 21:57

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> er det ikke noget med noget drittwirkung? (kan ikke huske
> stavemåden)

Kan du kort forklare, hvad det handler om? Jeg har ikke umiddelbart
hørt begrebet før.

Fra : Peter G C

Dato : 29-11-01 07:43

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Kan du kort forklare, hvad det handler om?

Nej - min viden om EU-retten er temmelig begrænset efterhånden.

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-01 02:06

Henning Legaard skrev:

>Jeg har hørt at i år 2002 vil der være 2 års garanti på nye vare/prudukter
>man køber.
>Er det rigtigt ??

OBS er så sikre på det at de allerede tilbyder 2 års
reklamationsret (ikke garanti).

--
Bertel

Fra : Mickey

Dato : 29-11-01 15:43

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> OBS er så sikre på det at de allerede tilbyder 2 års
> reklamationsret (ikke garanti).

det gør alle FDB buttiker vist, der er også andre der gør (mener SuperKram
gør)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Ole Geisler

Dato : 29-11-01 17:58

On Thu, 29 Nov 2001 02:06:17 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>OBS er så sikre på det at de allerede tilbyder 2 års
>reklamationsret (ikke garanti).

Og FONA og expert og........

Men det sker som en forsikringsordning (betalt af sælger) og ikke som
den endelige version.

1/7 er blevet nævnt som et muligt tidspunkt.

--
Se www.repairfaq.org hvis du vil vide mere om fejlfinding/reparation.
Lær at citere korrekt: www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-11-01 18:04

?

> 1/7 er blevet nævnt som et muligt tidspunkt.

Mig bekendt skal direktivet implementeres pr. 1/1/2002.

Fra : cheesedealer

Dato : 29-11-01 21:08

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
> oleg@worldonline.dk (Ole Geisler) skrev:

> Mig bekendt skal direktivet implementeres pr. 1/1/2002.
>
> --
> Mvh. Morten

På grundlag af min svage erindring om EU-retten, vil jeg mene, at direktivet
er af så konkret/fast karakter at den vil være umiddelbart anvendelig i en
sag mellem forbruger ctr. erhvervsdrivende: Eller på dansk: Jeg mener at den
vil kunne gøres gældende i en dansk ret ved aftaler indgået efter 1/1-2002
uanset om folketinget har vedtaget den eller ej. Det er jo også derfor at de
fleste større kæder allerede nu tager den til sig. Slaget er jo så at sige
tabt, så man kan ligesågodt få lidt pr. og måske lidt ekstra salg ud af det
ved allerede nu at love 2 års rekl. på varer købt her til jul.

PH

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-11-01 21:28

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> skrev:

> På grundlag af min svage erindring om EU-retten, vil jeg mene, at
> direktivet er af så konkret/fast karakter at den vil være
> umiddelbart anvendelig i en sag mellem forbruger ctr.
> erhvervsdrivende

Jeg er nu ikke helt sikker på om man man kan gøre den direkte virkning
gældende overfor andre end staten, da en af betingelserne for den
direkte anvendelighed er, at den ikke kan gøres gældende, hvis borgeren
pålægges forpligtelser. Mht. reklamationsretten vil det jo være sådan,
at nogle borgere får nogle rettigheder mens andre bliver pålagt nogle
pligter.

Fra : Ole Geisler

Dato : 30-11-01 13:41

On Thu, 29 Nov 2001 17:03:57 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>?

Nogle butikker/kæder vælger at indføre en 2-års garanti allerede fra
nu af, denne har ikke grundlag i den nye lov omkring 2 års
reklamationsret. Denne garantiordning bliver en af sælger betalt
forsikringsordning som dækker år 2.

>Mig bekendt skal direktivet implementeres pr. 1/1/2002.

Ifølge de skrivelser vi har fået fra "headquarters" kan det ikke nås,
det er ikke vedtaget af folketinget. Der er meldt ud med at man mener
det hele er på plads til 1/7-2002.

Men det første møde jeg var til omkring 2-års "garanti" talte om en
dato der hed 1/1-1998, så jeg er ikke chokeret.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-11-01 14:08

> [...]

> fra nu af, denne har ikke grundlag i den nye lov omkring 2 års
> reklamationsret. Denne garantiordning bliver en af sælger betalt

Den endelige version er i og for sig også en "forsikringsordning"
betalt af sælger ligesom de nuværende regler om reklamation er det.

> Ifølge de skrivelser vi har fået fra "headquarters" kan det ikke
> nås, det er ikke vedtaget af folketinget. Der er meldt ud med at
> man mener det hele er på plads til 1/7-2002.

Det hjælper ikke meget når sidste rettidige implementeringsdato er
1/1/02

EU direktiver skal implementeres i dansk lovgivning og det er ikke
umiddelbart tilladt at udskyde implementeringen udover den rettidige
implementeringsdato.

Fra : Peter G C

Dato : 30-11-01 14:24

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
>
> EU direktiver skal implementeres i dansk lovgivning og det er ikke
> umiddelbart tilladt at udskyde implementeringen udover den rettidige

Ikke desto mindre kommer reglerne næppe til at gælde lige fra nytår - med
mindre man vedtager loven med tilbagevirkende kraft.

Som du selv har påpeget er direktivet næppe direkte anvendeligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : ThomasW

Dato : 30-11-01 14:22

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> [...]
> mindre man vedtager loven med tilbagevirkende kraft.
>
> Som du selv har påpeget er direktivet næppe direkte anvendeligt.

Interesserede kan finde direktivet her:
http://europa.eu.int/eur-lex/da/lif/dat/1999/da_399L0044.html

/Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-11-01 14:30

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Ikke desto mindre kommer reglerne næppe til at gælde lige fra
> nytår

Det er jo desværre nok rigtigt. Men på den anden side har det nok ikke
den helt store betydning for de fleste.

- med mindre man vedtager loven med tilbagevirkende kraft.

Det plejer domstolene vist ikke at være så glade for?

> Som du selv har påpeget er direktivet næppe direkte anvendeligt.

Det er jo det.

Fra : Peter G C

Dato : 30-11-01 14:54

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Det plejer domstolene vist ikke at være så glade for?

Det er der vist ikke noget problem ved.....

Tjekkede det lige. Der er ikke et egentligt forbud mod tilbagevirkende
kraft. (Men herefter går der teori i den....ægte og uægte tilbagevirkende
kraft med meget mere.....materiel og formelt ....)

/Peter

Fra : Ole Geisler

Dato : 01-12-01 13:08

On Fri, 30 Nov 2001 13:08:29 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Den endelige version er i og for sig også en "forsikringsordning"
>betalt af sælger ligesom de nuværende regler om reklamation er det.

Det er da ikke en forsikringsordning betalt af sælger,i radio/TV
branchen har det ikke været sådan i mange år.
Og slet ikke fra 1/10-2000 hvor der skete en del ændringer på området,
netop som optakt til den 2-årige "garanti".

Når jeg skriver "forsikringsordning" er det fordi mange butikker/kæder
frivilligt laver en ordning fra ca. nu hvor man betaler et beløb for
dækning af garantiomkostninger.

>Det hjælper ikke meget når sidste rettidige implementeringsdato er
>1/1/02

Tjah, hvad skal den enkelte butik gøre ved at folketinget ikke får
vedtaget loven?
Er butikkerne pligtige til at overholde EU-direktivet når loven ikke
er vedtaget nationalt?

>EU direktiver skal implementeres i dansk lovgivning og det er ikke
>umiddelbart tilladt at udskyde implementeringen udover den rettidige
>implementeringsdato.

Så risikerer staten en bøde i EU-regi?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-12-01 14:39

oleg@worldonline.dk (Ole Geisler) skrev:

> Det er da ikke en forsikringsordning betalt af sælger,i radio/TV
> branchen har det ikke været sådan i mange år.

Det er sælger, der som udgangspunkt skal betale reparationer mv., der
er omfattet af den lovpligtige reklamationsret. At sælger selvfølgelig
oftest har sikret sig aftaler med sine leverandører, så sælger holdes
skadesløs er en anden ting.

> Er butikkerne pligtige til at overholde EU-direktivet når loven
> ikke er vedtaget nationalt?

Det er et godt spørgsmål som ikke er nemt at besvare. Men som
udgangspunkt mener jeg, at svaret er nej.

Fra : Ole Geisler

Dato : 01-12-01 17:18

On Sat, 1 Dec 2001 13:39:02 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

> [...]
>er omfattet af den lovpligtige reklamationsret. At sælger selvfølgelig
>oftest har sikret sig aftaler med sine leverandører, så sælger holdes

Ja!
Men det er da ikke en forsikringsordning.

Forsikringsordningen er noget der lave som et "overgangsfænomæn" lige
nu pga. julehandel og forventningen om den kommende 2-års "garanti".
Sælger betaler et beløb (en vis del af salgsprisen) og der oprettes en
forsikringspolice pr. solgt produkt.

>Det er et godt spørgsmål som ikke er nemt at besvare. Men som
>udgangspunkt mener jeg, at svaret er nej.

Netop. Derfor vil der ikke blive indført en _generel_ 2-års "garanti"
før folketinget får vedtaget den nødvendige lovgivning.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-12-01 18:16

oleg@worldonline.dk (Ole Geisler) skrev:

> Men det er da ikke en forsikringsordning.

Nej og det er heller ikke mig, der startede med at omtale
forsikringsordninger.

Fra : Ole Geisler

Dato : 01-12-01 21:50

On Sat, 1 Dec 2001 17:15:54 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Nej og det er heller ikke mig, der startede med at omtale
>forsikringsordninger.

Næ. Har jeg påstået det?

Men i news:Xns91698FD4DB802.miljokemi.dk@130.226.1.34 skrev du netop
at den endelige version af den ny 2-årige garanti var en
"forsikringsordning"

EOD

Fra : Peter G C

Dato : 02-12-01 09:57

"Ole Geisler" <oleg@worldonline.dk> wrote in message

[klip]

> Men i news:Xns91698FD4DB802.miljokemi.dk@130.226.1.34 skrev du netop
> at den endelige version af den ny 2-årige garanti var en
> "forsikringsordning"

Det er jeg ikke enig i.

Omkostningerne påtager sælger sig helt sikkert ikke ensidigt - man vil da
forsøge at vælte omkostningerne over på kunden.

Jeg kan heller ikke se, at den nuværende 1 årige reklamationsfrist skulle
ligne en forsikringsordning. Det er jo blot ganske almindelige køberetligt
regler....

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-12-01 11:33

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Omkostningerne påtager sælger sig helt sikkert ikke ensidigt - man
> vil da forsøge at vælte omkostningerne over på kunden.

Det kan der næppe være nogen tvivl om.

> Jeg kan heller ikke se, at den nuværende 1 årige reklamationsfrist
> skulle ligne en forsikringsordning. Det er jo blot ganske
> almindelige køberetligt regler....

Det er helt rigtigt jeg valgte at sætte forsikringsordning i gåseøjne
fordi Geisler startede med at kalde det en forsikringsordning i
forbindelse med, at nogle butikker allerede nu har indført den 2 årige
reklamationsfrist (som vel nærmer sig en garanti?). Jeg vil mene, at
det hverken mere eller mindre er en forsikringsordning end de nuværende
regler om reklamation, hvor sælger oftest har aftaler med sine
leverandører angående reklamationer.

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-12-01 17:20

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>

> Jeg kan heller ikke se, at den nuværende 1 årige reklamationsfrist skulle
> ligne en forsikringsordning. Det er jo blot ganske almindelige køberetligt
> regler....

Hvis man er lidt large, er den samlede effekt af de almindelige
køberetlige retler analog til effekten af en forsikringsordning, idet
risikoen for fabrikationsfejl bliver pulveriseret ud på alle kunder
(fabrikanten er nødt til at tage afhjælpningsomkostninger med i sin
generelle priskalkule) i stedet for at ligge alene hos den kunde der
er ueldig at ende med en mangelfuld vare.

Der er bare ikke brug for nogen separat forsikringstransaktion ved
masseproduktion, fordi der produceres nok varer til at det er
tilstrækkeligt for den enkelte producent at pulverisere de uundgåelige
statistiske smuttere ud over de varer der ikke er fejl i.

Jeg er enig i at særbestemmelserne om hvorledes og hvornår der præcist
kan/skal reklameres i forbrugerkøb hverken gør fra eller til i dette
forsikringselement. Bortset fra at når fristen udvides til 2 år, vil
der alt andet lige blive reklameret mere, og der er derfor større
afhjælpningsomkostninger at pulverisere.

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"