Eksorcisme
Fra : Live4Him

Dato : 28-11-01 00:38

Var der andre end mig der så det første afsnit om eksorcisme på TV2 Zulu ?
Any comments ?

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 12-12-01 10:18

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Var der andre end mig der så det første afsnit om eksorcisme på TV2 Zulu ?
> Any comments ?
>
> jørgen.

Jeg så det meste af første, hele anden og i aftes tredie afsnit. Det var
lidt uhyggeligt
at se på. På den anden side har Jens oplevet frihed og fred med sig selv og
det må vi takke Jesus for. Det mest beskæmmende var "Åndernes magt ekstra".
At høre Biskop Keld Holm, som er "åndelig overhoved" for rigtig mange,
begynde at "rive" sider ud af Bibelen, som om Guds Ord ikke gælder idag, som
om vores Frelser er en foranderlig person/Gud, o.s.v., da blev jeg ked af
det.

Selve de tre afsnit af eksorcismen virkede måske lidt langtrukken, men det
er efter min mening meget nødvendigt, at kende personen og hans psykiatriske
tilstand, før man begynder på dæmonuddrivelse. Det kan gøre stor skade på en
psykisk syg person, hvis man forsøger eksorcisme, uden belæg. Jeg er jo selv
en personlig kristen og har to børn som begge har skizofreni, så jeg er ikke
helt uvidende om forskellen på dæmonbesættelse/psykisk sygdom.

Vagn Folkerman kender jeg som en troværdig præst, som ikke gør noget
overilet,
men som gør sit bedste for at opfylde Jesu befaling til diciple op gennem
tiderne.
Meget ville se anderledes ud, hvis alle præster/kristne levede i troen på,
at "Jesus er den samme i går, i dag og til evig tid".

Guds fred
Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 12-12-01 14:45

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
som
> om vores Frelser er en foranderlig person/Gud, o.s.v., da blev jeg ked af
~~~~~~~~~~
Ja, og Keld Holm's argument med at man på Jesu tid ikke havde et ord for
sindssyge, og derfor måtte kalde dem besatte, er også fejlagtigt. Man havde
et ord for de psykisk syge dengang. Man kaldte dem månesyge (eng. lunatic).

"Og rygtet om ham nåede ud i hele Syrien, og de kom til ham med alle, der
led af forskellige sygdomme og var plaget af lidelser, og med besatte,
månesyge og lamme, og han helbredte dem. Matt 4,24.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-12-01 20:22

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Klip!

>Jeg er jo selv
> en personlig kristen og har to børn som begge har skizofreni, så jeg er
ikke
> helt uvidende om forskellen på dæmonbesættelse/psykisk sygdom.

Uha, dèt gør mig meget ondt at høre. Jeg har selv været ude at runde en
hashpsykose, som i formen vist var skizofren-paranoid...

Jeg kan derfor varmt anbefale den kombinationskur, jeg selv fik med Zyprexa
(olanzapin, antipsykotisk virkende) og Zoloft (sertralin,
antidepressivt/antineurotisk virkende.)

Den fik i hvert fald stabiliseret mig temmelig hurtigt.

Desuden er der ikke så mange bivirkninger ved Zyprexa som ved de mere
"almindelige" Cisordinol.
Desværre er de bare ret dyre.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 13-12-01 11:40

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den fik i hvert fald stabiliseret mig temmelig hurtigt.
>
> Desuden er der ikke så mange bivirkninger ved Zyprexa som ved de mere

Mine børn er jo naturligt nok under lægelig og medicinsk behandling. Den ene
på et psykiatrisk plejehjem og den anden i bofællesskab, men jævnlig
indlagt. Så jeg må jo have tillid til, at de får den behandling de har behov
for - dæmonbesatte, nej det vil jeg ikke tro. Det er som du selv er inde på
en stor fejltagelse med eksorcisme, når det ER en psykisk sygdom.
"Eksorcisme-teams" ved jeg ikke rigtigt om det kunne fungere i praksis.
Mennesker har det jo med stå lidt fast på det de selv mener er rigtigt,
såh....

Men tak for dine medfølende ord.

mvh
Ernst