Opvarmning af udestue
Fra : Martin Mathiesen

Dato : 28-11-01 00:39

Hejsa

Hvis man har en udestue på ca 20 m2 som lejlighedsvis skal opvarmes til
opholdstemperatur (ca 20 grader) samt generelt skal holdes frostfri om
vinteren, hvilken metode vil så være den bedste.

Jeg har kigget på forskellige el radiatorer, men hvad skal jeg vælge. El
panel, hvor kraftigt, oliefyldt radiator eller noget helt andet?

Det skal siges at det egentligt ikke er en udestue, men en vinterhave. Altså
er alt udført i termo materialer og isoleret efter alle kunstens regler!

På forhånd tak!

Venlig Hilsen
Martin Mathiesen

Fra : Ulrik (LUR)

Dato : 28-11-01 06:45

Hej

Min svigerfar bruger en zibro kamin. Den mindste af slagsen.
Den holder udestuen frostfri, og kan på ca 20-30 minutter varme den op til
stuetemperatur.
Fordelen ved en zibro er, at den ikke skaber en masse kondens vand som en
gasovn gør. Desuden tror jeg også det er den billigste løsning i forhold til
elopvarmning.

MVH
Ulrik

Martin Mathiesen <Martin@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c042411$0$89812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : elha

Dato : 28-11-01 08:55

Hej Martin
Jeg vil foreslå, du skriver zibro under søg, så vil du finde en masse
oplysninger der.
Mvh. Elha

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 28-11-01 16:30

"elha" <elha.news@kandu.dk> wrote in message
> Hej Martin
> Jeg vil foreslå, du skriver zibro under søg, så vil du finde en masse
> oplysninger der.
> Mvh. Elha

Jeg kender godt zibro, men er ikke imponeret hverken med hensyn til drift,
lugt og pris!

Andre muligheder?

Fra : Henning Lund

Dato : 28-11-01 16:45

"Martin Mathiesen" <Martin@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender godt zibro, men er ikke imponeret hverken med hensyn til drift,
> lugt og pris!

Øh hva?????

> Andre muligheder?

Ja mulighederne er der nok af, men må jeg ikke lige høre dine argumenter mod
Zibroen, vi bruger selv et af deres produkter og er ovenud tilfreds, ingen
lugt, prisen er måske i toppen, men kvaliteten følger prisen, og den er ved
brug af Nettos lampeolie det bedste alternativ vi har fundet.
En skam Torben ikke er med i gruppen i dag, hans religiøse trosretning er
Zibro og han har hjulpet mig med div oplysninger om Zibro

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 28-11-01 18:41

"Henning Lund" <hla@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> En skam Torben ikke er med i gruppen i dag, hans religiøse trosretning er
> Zibro og han har hjulpet mig med div oplysninger om Zibro

Jeg har arbejdet i en silvan hvor vi forhandlede zibro. Jeg kender derfor
både modeller med væge og dem med indsprøjtning. Det er rigtigt at dem med
væge stort set ikke lugter. Måske en smule lige under opstart, men derimod
kan man altså godt lugte dem med insprøjtning. Desuden er prisen alt for
høj. Hvis man skal have de store modeller er prisen voldsom. Og glem ikke at
jeg skal bruge noget til at holde stedet frostfrit med. Det kan en
almindelig lille zibro jo ikke!

MVH
Martin Mathiesen

Fra : Torbenth

Dato : 03-12-01 00:29

Henning Lund skrev i meddelelsen
<3c05066e$0$25356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>En skam Torben ikke er med i gruppen i dag, hans religiøse trosretning er
>Zibro og han har hjulpet mig med div oplysninger om Zibro

Hej.

Er lige kommet hjem fra campingvognen og nu skal jeg nok sige et par ord.
Det har intet med religion at gøre!! Det er simple facts jeg udtaler mig om.
Tihi Henning. Jeg er ateist.
Lugter, lugter af hvad. Det lugter også når man slår en prut men det er
hurtigt ovre. Og når det er ens egen synes man altid den lugter godt.
Zibroen lugter kun en lille smule lige når den tændes samt kort tid når den
slukkes. Men jeg synes det lugter af sparede penge og den lugt kan jeg godt
lide. Bor i en 2½ vrl. lejlighed og får brutto ca. 3500,00 kr tilbage hvert
år og bruger 12-1300,00 kr til N E T T O's lampeolie pr.år.
Den lugt elsker jeg. Hvis jeg kunne spare det samme på min bil, ville jeg gå
storgrinende rundt hele året. Nu nøjes jeg imidlertid med et lille stille
grin, mest over de mennesker som altid kun skal trække negative ting frem,
selvom de positive er i stort overtal.
Min skraldepose kan også godt lugte selvom der ikke er ret meget i den. Det
var negativt. Jeg kan vælge at fylde den op inden den bliver smidt ud eller
ofre en ny pose så jeg er fri for lugten. Men ærlig talt, skulle jeg af den
grund advare andre mod at bruge skraldeposer? Nej vel.
Så hvis man beder om råd og får nogle positive svar, kan man bare sige at
det ikke er noget man har lyst til, da man ikke bryder sig om??(lugten) Det
er en ærlig sag. Men at sige generelt den lugter er det samme som at sige at
alle os glade Zibro brugere er nogle ??? den er lidt langt ude.
For at det ikke skal være løgn, har jeg selv 2 stk Zibro ovne. En hjemm og
en i forteltet til min campingvogn.
Lige i øjeblikket sidder jeg og kigger på min Zibro som varmer men ikke
lugter eller på anden måde gør opmærksom på sin tilstedeværelse.
Den eneste ulempe jeg kan finde er lyden af de sparede penge når de rammer
kistebunden.
Mvh.
Torben

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 03-12-01 22:19

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message
> [...]
> Det har intet med religion at gøre!! Det er simple facts jeg udtaler mig

Ja og det er jo også fint.. Men jeg syntes stadig ikke at zibroén er egnet
til opgaven. Dels fordi det skal være en ting som skal kunne holde stedet
frostfrit (altså termostatstyret) og dels pga prisen for de store zibro
kaminer.

Desuden er det faktum at de kaminer som har indsprøjtning (altså dem uden
væge) lugter langt mere end dem med væge. Bevares jeg syntes da en zibro ovn
er et genialt produkt hvis det bare var til et andet formål end det jeg står
og skal bruge det til!

MVH
Martin Mathiesen

Fra : Torbenth

Dato : 03-12-01 22:47

Martin Mathiesen skrev i meddelelsen
<3c0bee46$0$89811$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
ovn
>er et genialt produkt hvis det bare var til et andet formål end det jeg

Hej.

Det kan jeg godt give dig ret i. Dit problem er at du dels kun skal bruge
den til at holde frostfrit med og dels at du har brug for at kunne opvarme
til stuetemperatur.
Det er ikke nogen løsning med en automatisk Zibroovn, den bliver for dyr i
drift til dit behov. Desuden vil den tænde og slukke mange gange i døgnet og
det er her du får et lugtproblem.
Mit forslag til løsning er elradiatorer til frostfrit og en Zibro med
Netto's lampeolie når du har brug for varme.
Et eller andet sted skal du jo have gjort noget ved problemet. Og jeg kan
ikke finde på metoder som ikke koster penge. Men et pat elradiatorer er til
at komme til for små penge og så må du nok bide i det sure æble at det
koster lidt i strøm. Men så sparer du nogle kroner når du skal opvarme.
Det var den løsning jeg ville vælge.

Mvh.
Torben

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-11-01 20:23

Martin Mathiesen wrote:

> Hejsa
>
> Hvis man har en udestue på ca 20 m2 som lejlighedsvis skal opvarmes til

Klip

Forskellen på elradiatorer med og uden olie er kun at de oliefyldte har længere
tidskonstant.
Pga. større masse.
Dvs. det varer længere til at køle af. (Og at varme op)

Mvh. Jørgen

Fra : Niels Sloth

Dato : 29-11-01 08:22

Vi har en lignende udestue, og har ganske almindelige radiatorer i
den, termostaterne er indstillet så den lige holdes på 4-5 grader. Det
fungerer helt fint. Til jul og når vi har gæster, varmer vi den op,
det er bare at sætte termostaten på 3.

Jeg tror det ville være meget dyrt at varme op med el.

Mvh. Niels

Fra : Jens

Dato : 29-11-01 08:56

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:raob0uoh74t55t28mg60sano76meg6kslt@4ax.com...
> [...]
> det er bare at sætte termostaten på 3.
>
> Jeg tror det ville være meget dyrt at varme op med el.

Hvis der er faste varmeinstallationer i en udestue,skal den regnes med som bolig.
Så stiger skatterne og forsikringen, og det er nok dyrere end de varmepenge man sparer.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : claus

Dato : 29-11-01 11:22

Jens skrev i meddelelsen
<3c05ea25$1$25412$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hvis der er faste varmeinstallationer i en udestue,skal den regnes med
som bolig.
>Så stiger skatterne og forsikringen, og det er nok dyrere end de
varmepenge man sparer.

Nemlig. Derfor er det eneste svar: Brændeovn :0)

Hilsen Claus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-11-01 02:20

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message

> Nemlig. Derfor er det eneste svar: Brændeovn :0)

Og det kan da også holde familien beskæftiget i frostvejr.

Niels

Fra : J W Nielsen

Dato : 29-11-01 19:55

> [...]
>
> Jeg har kigget på forskellige el radiatorer, men hvad skal jeg vælge. El
> panel, hvor kraftigt, oliefyldt radiator eller noget helt andet?

Hej Martin !
Jeg tro nu også, at løsningen med el-radiatorer er en meget dyr historie.
Vi har en garage/udhus som er delvis isoleret - når jeg engang imellem skal
pille
ved bilen eller lave lidt ved arbejdsbænken, så har jeg sådan en fyr på hjul
med en gasflaske bag.
Jeg kan ikke lige komme på, hvad de hedder - den er nem at tænde, lynhurtig
til at opvarme og billig i drift.
Eneste problem jeg har hørt er, at de afgiver en del kondens !!!
Den er selvfølgelig ikke velegnet til at holde stedet frostfrit, men jeg har
set, at bl.a. Silvan og Harald Nyborg
har sådan nogle små el-paneler, som netop er beregnet til dette formål.
Måske kunne ovenstående kombination bruges ???

Mvh
Jørgen Wulff Nielsen