Trusler om vold?
Fra : Karsten Jühne

Dato : 27-11-01 22:21

Hvis en person under en heftig diskussion kommer med spørgsmålet "Skal
vi gå uden for og ordne det", kan det så betegnes som en voldelig
trussel - eller hvad den slags nu hedder.
--
Mvh.
Karsten

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-11-01 23:55

On Tue, 27 Nov 2001 22:20:38 +0100, Karsten Jühne <karsten@jyhne.dk>
wrote:

>Hvis en person under en heftig diskussion kommer med spørgsmålet "Skal
>vi gå uden for og ordne det", kan det så betegnes som en voldelig
>trussel - eller hvad den slags nu hedder.

Hvad var omstændighederne?

--
- Peter Brodersen

Fra : Karsten Jühne

Dato : 28-11-01 09:16

On Tue, 27 Nov 2001 23:54:41 +0100, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Hvad var omstændighederne?

Som nævnt en udløber af en heftig diskussion. Personerne bor i et
bofællesskab, og der har gennem et stykke tid været nogle uenigheder
imellem dem, der dog har holdt sig på det verbale plan.

Fra : Padre

Dato : 29-11-01 15:23

> Som nævnt en udløber af en heftig diskussion. Personerne bor i et
> bofællesskab, og der har gennem et stykke tid været nogle uenigheder
> imellem dem, der dog har holdt sig på det verbale plan.

Jeg mener at kunne huske det omtalt som "invitation til slagsmål" under
strafferetsundrvisningen. Det er ikke strafbart. Trusler om vold
forudsætter, at man fremsætter en udtalelse, der viser, at man har tænkt sig
at udøve vold, som fx. "jeg giver dig et par på hovedet, hvis du ikke tier".

At invitere til slagsmål er ikke strafbart, faktisk er slagsmål heller ikke
strafbart, når bare begge parter har været indforstået.

Dette følger om princippet om, at det ikke er forbrydelse, hvis ofret
samtykker. Fx. kan jeg ikke stjæle noget fra dig, som du giver mig. Jeg kan
heller ikke begå vold mod dig, hvis du giver mig lov til at slå dig.

Padre

Fra : Desilva

Dato : 28-11-01 07:48

> Hvis en person under en heftig diskussion kommer med spørgsmålet "Skal
> vi gå uden for og ordne det", kan det så betegnes som en voldelig
> trussel - eller hvad den slags nu hedder.

Hvis i nu snakker om at der er et fladt hjul på din/hans bil, så er det da
mere en venlig forspørgsel

Fra : Nocturno Culto

Dato : 28-11-01 12:53

"Karsten Jühne" <karsten@jyhne.dk> wrote
> Hvis en person under en heftig diskussion kommer med spørgsmålet "Skal
> vi gå uden for og ordne det", kan det så betegnes som en voldelig
> trussel - eller hvad den slags nu hedder.

Det kan vel bare betegnes som et ganske almindelig spørgsmål -
Medmindre han han tager fat i kraven på ham og slæber ham udenfor, og giver
ham på munden uden at have hørt hans svar :)

---------
Nocturno Culto