Advokatbistand
Fra : Mikael Hansen

Dato : 27-11-01 19:23

En af mine venner er havnet i fængsel - hans advokat var beskikket og
afleverede en regning på Kr. 130.000,- for sin hjælp - denne betaler staten
jo. Nu 4 mdr efter domsafsigelse har min ven brug for at stille advokaten
nogle spørgesmål men advokaten giver ikke lyd fra sig. Er det rigtigt eller
har min ven stadigvæk krav på hjælp fra sin forsvarer ?

Mvh

Mikael

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-11-01 21:11

On Tue, 27 Nov 2001 19:23:19 +0100, "Mikael Hansen"
<mikaelhansen@mail.dk> wrote:

> [...]
>nogle spørgesmål men advokaten giver ikke lyd fra sig. Er det rigtigt eller
>har min ven stadigvæk krav på hjælp fra sin forsvarer ?

Det er sikkert rigtigt, når du skriver det Men det du nok mener
er, om advokaten handler korrekt ved ikke at svare.

Som udgangspunkt ophører en beskikket advokats arbejde, når retssagen
er slut. Hvor megen "service" advokaten yder derefter varierer nok en
hel del - og det afhænger nok også noget af, hvilken "ekstraservice"
klienten ønsker. Vedører det direkte sagen (f.eks. angående
prøveløsladelse) vil jeg tro, at de fleste vil bistå i større eller
mindre grad. Drejer det sig om noget helt andet, mener jeg at
advokaten er berettiget til at nægte yderligere bistand (advokater har
- undtagen når de er beskikkede - fuld ret til at frasige sig en
klient eller sag).

En mulighed var vel at spørge advokaten direkte om hvorvidt (og evt.
hvorfor) han/hun ikke besvarer henvendelsen. Hvis advokatens svar er,
at der skal betales for bistanden kan din ben jo bedre forholde sig
til situationen.

--
Jakob Paikin