Manglende løn
Fra : Franck Hansen

Dato : 27-11-01 03:37

Hej,

Min tidligere arbejdsgiver nægter at udbetale løn for den sidste måned jeg har
været ansat. De henviser til at det arbejde jeg har udført har taget
urealistisk lang tid. 90% af mine opgaver har været udført hjemmefra. Jeg har
sendt i gennemsnit 10 emails om dagen til firmaet, så de har vidst hvad jeg har
lavet. I disse mails er også angivet samlet effektivt tidsforbrug for hver dag
(som regel i dagens sidste mail).
Der foreligger ingen aftale om et fast tidsforbrug.

Jeg anser sagen som et tilfælde af ren chikane fra deres side. Andre tidligere
ansatte har også haft problemer med at få deres løn.

Hvad kan jeg gøre ? Han svarer ikke på mine mails.

Kan jeg ved en eventuel retssag hvor jeg får medhold påføre ham
sagssomkostningerne (dvs. også mine advokat-udgifter) ?

Er det muligt at få fri process når man er helt ubemidlet ?

Tak

--
Posted from 27.ppp1-1.nae.worldonline.dk [213.237.30.27]

Fra : Thomas

Dato : 27-11-01 08:06

> Kan jeg ved en eventuel retssag hvor jeg får medhold påføre ham
> sagssomkostningerne (dvs. også mine advokat-udgifter) ?
>
> Er det muligt at få fri process når man er helt ubemidlet ?

Prøv at kontakt den fagforening som dækker dit fagområde.
Generelt er fagforeninger helt vilde efter at føre den slags sager.. også
selvom du ikke var medlem da det her skete.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-01 08:13

On Tue, 27 Nov 2001 08:06:11 +0100,
Thomas <alamyx@softhome.net> wrote:

> Prøv at kontakt den fagforening som dækker dit fagområde.
> Generelt er fagforeninger helt vilde efter at føre den slags sager.. også
> selvom du ikke var medlem da det her skete.

Helt enig.

Arbejdsgiveren burde have råbt vagt i gevær tidligere, og
suspenderet (rigtigt ord ?) dig tidligere såfremt du misligeholdt
kontrakten. Han kan dog ikke "suspendere" dig med tilbagevirkende
kraft.

Fra : Franck Hansen

Dato : 27-11-01 10:54

"Thomas" <alamyx@softhome.net> wrote in message news:9tve1d$1dg$1@sunsite.dk...

> Prøv at kontakt den fagforening som dækker dit fagområde.
> Generelt er fagforeninger helt vilde efter at føre den slags sager.. også
> selvom du ikke var medlem da det her skete.

Jeg har kontaktet min fagforening og meldt mig ind. De vil gerne rådgive mig i
sagen, men hvis der kommer advokatudgifter skal jeg selv afholde dem.

Men de kan sikkert rådgive mig om jeg kan vinde en evt. retsag.

--
Posted from 37.ppp1-3.nae.worldonline.dk [213.237.31.37]

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-12-01 00:09

Franck Hansen wrote:

> Jeg har kontaktet min fagforening og meldt mig ind. De vil gerne rådgive mig i
> sagen, men hvis der kommer advokatudgifter skal jeg selv afholde dem.

Prosa tog min sag med advokat, uden nogle udgifter til mig (udover
fagforeningeskontigent :)

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-11-01 09:34

On Tue, 27 Nov 2001 02:36:56 +0000 (UTC), "Franck Hansen"
<justforspam@jay.net> wrote:

>Kan jeg ved en eventuel retssag hvor jeg får medhold påføre ham
>sagssomkostningerne (dvs. også mine advokat-udgifter) ?

Ja. Normalt vil det være sådan, at den tabende part skal betale sagens
omkostninger.

I nogle tilfælde vil det tilkendte advokatsalær ikke fuldt ud dække
advokatens tidsforbrug, og så må du selv dække forskellen - medmindre
du har fri proces el.lign.

>Er det muligt at få fri process når man er helt ubemidlet ?

Det kan være en mulighed.

Men du bør drøfte hele sagen med en advokat (evt. via din
fagforening), inden du gør yderligere.

--
Jakob Paikin

Fra : Franck Hansen

Dato : 27-11-01 11:01

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> [...]
>
> I nogle tilfælde vil det tilkendte advokatsalær ikke fuldt ud dække
> advokatens tidsforbrug, og så må du selv dække forskellen - medmindre

Hvad hvis jeg kontakter en advokat og får ham til at kigge på sagen.
Lad os sige at han bruger 10 timer på at sætte sig ind i sagen, skrive breve
m.m.
Når min arbejdsgiver ser at jeg er 100% seriøs med min trussel om sagsanlæg vil
jeg gætte på at de vil afslutte sagen så hurtigt som muligt.

Kan jeg så videresende regningen for advokaten til dem ? Jeg har nærmest ingen
mulighed for at betale ham ellers. Min økonomiske situation er benhård og min
ex-arbejdsgiver ved det.

--
Posted from 37.ppp1-3.nae.worldonline.dk [213.237.31.37]

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-11-01 12:28

On Tue, 27 Nov 2001 10:00:57 +0000 (UTC), "Franck Hansen"
<justforspam@jay.net> wrote:

>Hvad hvis jeg kontakter en advokat og får ham til at kigge på sagen.
>Lad os sige at han bruger 10 timer på at sætte sig ind i sagen, skrive breve
>m.m.

Det gør han ikke, hvis du fortæller ham at du ikke kan betale :-/

>Når min arbejdsgiver ser at jeg er 100% seriøs med min trussel om sagsanlæg vil
>jeg gætte på at de vil afslutte sagen så hurtigt som muligt.

Det tager næppe 10 timer at gøre en stævning klar...

>Kan jeg så videresende regningen for advokaten til dem ?

Nej. Så må du anlægge retssag om disse omkostninger.

Men tal med en advokat om sagen - inkl. din økonomiske situation.
Advokaten vil kunne rådgive dig nærmere om hvordan det kan gribes an.
Et sådant indledende møde bør ikke koste dig noget.

--
Jakob Paikin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-11-01 12:37

"Franck Hansen" <justforspam@jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
ingen
> mulighed for at betale ham ellers. Min økonomiske situation er benhård og

Få din evt. nye fagforening til at skrive de indledende breve, det burde
være en del af medlemsservicen, så længe det ikke bliver til en retssag.
De kan også godt smøre lidt tykt på, som f.eks. at de vil varetage sagen på
dine vegne (I behøver jo ikke at fortælle, at de ikke vil betale advokaten i
retten...). Men det ved de mere om hvordan man gør.

/Per