Ophavsret, Copyright, Patent, R, TM
Fra : Jimmy

Dato : 26-11-01 11:42

Hej

Er der nogen der kan forklare mig hvorledes det forholder sig med følgende
rettigheder?

Ophavsret
Jeg mener at hvordan det så end forholder sig med de resterende rettigheder,
så er det ham/hende der har lavet produktet der har ophavsretten. Er det
korrekt?

Copyright
Hvad er forskellen på dette og så ophavsret?

Patent
Patent på navne eller produkter betyder at du er den eneste der må bruge
dette. Er det korrekt?

R - Registreret varemærke
Hvad er forskellen på dette, og så et patent?

TM - Trademark
Som jeg kan forstå, så må man bruge dette mærke på alt hvad man har lyst
til. Dette kan dog erstattes med R hvis man registrerer det. Er det korrekt?
Bruger man overhovedet dette i Danmark?

Ok, grunden til at jeg spørger er, at jeg nu har oprettet et firma, hvortil
at jeg skal have et logo
Hvilke af ovenstående betegnelser kan benyttes til hhv. firmanavne og
firmalogoer?

Dernæst har jeg udviklet et produkt
Hvilke af ovenstående betegnelser kan benyttes til hhv. produktnavne og
produktlogoer?

Håber der er nogen der kan hjælpe?

--

Mvh Jimmy

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-11-01 12:47

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> writes:

> Ophavsret

Ophavsret er noget man kan have på kreative værker. Altså på en roman,
et stykke musik, et maleri, et edbprogram eller ligende. Basalt set
ting, der kan betragtes som kunstværker.

Det er i de fleste tilfælde ophavsmanden (altså vedkommende der har
været kreativ) der har ophavsretten. Der er enkelte undtagelser til
dette i forbindelse med værker produceret i arbejdstiden.

Ophavsretten gælder til 70 år efter ophavshaverens død.

Ophavsret opnås automatisk hvis et værk opnår værkshøjde (det vil sige
at der kræves en kreativ nok proces for at skabe genstanden)

> Copyright
> Hvad er forskellen på dette og så ophavsret?

Copyright er basalt set det amerikanske ord for den lovgivning der
regulerer det samme som den danske ophavsret. (Jeg ved ikke hvad det
hedder i England eller andre engelsktalende lande).

> Patent
> Patent på navne eller produkter betyder at du er den eneste der må bruge
> dette. Er det korrekt?

Man kan ikke have patent på navne. Patent gives på tekniske
anordninger og vist nok arbejdsmetoder. Et patent er et statstildelt
monopol på den patenterede genstand/metode. Man kan licensierer sit
patent, det vil sige lade andre producerer genstanden/udnytte metoden.

I visse tilfælde kan man blive tvunget til at udstede et tvangslicens.

Der skal ansøges om patent og et patent gives kun hvis
genstanden/metoden er ny og har opfinderhøjde (det vil sige at en
fagmand skal ikke umidelbart komme med samme løsning på problemet)

Et patent kan højst vare 20 år og der skal betales for det hvert år.

> R - Registreret varemærke
> Hvad er forskellen på dette, og så et patent?

Patenter gives på genstande og metoder, mens registrerede varemærker
givces på varemærker. Et vare mærke er et kendetegn som en
erhvervsdrivende markedsfører sit produkt eller tjenesteydelser under,
det kan bestå af ord eller et logo (eller begge dele).

Eneret på varemærker kan vist både opnås ved at søge om at få det
registreret eller ved bare at tage det i brug. Forskellen ligger
sikkert i hvor let det er at føre en sag om krænkelse af varemærket.

> TM - Trademark

Er sådan cirka det samme, men efter amerikansk lovgivning. (Nej jeg er
ikke helt sikker på hvad forskellen mellem (tm) og (r) er.

> Ok, grunden til at jeg spørger er, at jeg nu har oprettet et firma, hvortil
> at jeg skal have et logo

Du skal formodentligt have fat i et varemærke.

> Håber der er nogen der kan hjælpe?

Det er Patent- og Varemærkestyrelsen der er myndigheden på
området. Du kan læse mere på deres websted
<http://www.dkpto.dk>. Ovenstående er primært hentet ud af hukommelsen
og nok ikke helt nøjagtigt.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-01 16:55

In article <87y9ktlpou.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> opfinderhøjde (det vil sige at en
> fagmand skal ikke umidelbart komme med samme løsning på problemet)

Den har jeg godt nok ikke hørt før, og når man bladrer patenter igennem,
så virker det heller ikke som noget der har betydning.

Hvor har du oplysningen fra?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-12-01 20:38

Peter Makholm skriver:

> Ophavsret opnås automatisk hvis et værk opnår værkshøjde (det vil sige
> at der kræves en kreativ nok proces for at skabe genstanden)

Og hvor når er det tilfældet?
Findes der nogle eksempler på det?

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-11-01 17:06

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Den har jeg godt nok ikke hørt før, og når man bladrer patenter igennem,
> så virker det heller ikke som noget der har betydning.

Jeg mener det er den normale definition af opfinderhøjde, noget der
ikke er umidelbart indlysende for en fagmand. Helt præcist siger
Patentloven:

§ 2. Patent meddeles kun på opfindelser, som er nye i forhold til,
hvad der var kendt før patentansøgningens indleveringsdag, og som
tillige adskiller sig væsentligt derfra.

'kendt' antager jeg for at være kendt i fagkredse og at noget 'tillige
adskiller sig væsentligt derfra' betyder blandt andet at det ikke er
umidelbart indlysende. Men det er en tolkning, jeg kan dog ikke huske
hvor jeg har hørt den henne.

Men det er en kendt sag at DKPTO og EPO bevæger sig lige på grænsen af
lovgivningen i flere tilfælde. (Resten af hvad jeg så mener om
patentsystemet er slettet)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-01 19:22

In article <87herhldp0.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
> [...]

> adskiller sig væsentligt derfra' betyder blandt andet at det ikke er
> umidelbart indlysende. Men det er en tolkning, jeg kan dog ikke huske

"Kendt" kan såmænd bare betyde at det eksisterer et eller andet sted i
verden. At du eller bredere kredse ikke kender til det, er uden
betydning - det er den slags vidensøgning patentkontorer tager sig
betalt for.
"Adskiller sig væsentligt derfra" betyder at din opfindelse skal være
defineret på en måde, hvor ingen andre genstande kan blive dækket af
samme defination. Dette er faktisk noget af det sværeste ved at
formulere sin patentansøgning. Det har altså intet at gøre med hvor
simpel eller indlysende opfindelsen er. Du skulle prøve at kigge
patenter igenem på fx nøgleringe, så vil du opdage hvor simple og
indlysende patenter kan være.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 26-11-01 23:29

Martin Edlich skrev:

> Du skulle prøve at kigge patenter igenem på fx
> nøgleringe, så vil du opdage hvor simple og
> indlysende patenter kan være.

Hvor kan man egentlig læse sådanne patenter?

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Martin Edlich