Kørsel på cykel og knallert i
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 25-11-01 13:59

Over en lille middag er vi nogle stykker som er kommet til at diskutere
hvorvidt man kan miste sit kørekort hvis man ført en cykel i påvirket
tilstand. Samt hvis det samme er hændt på en knallert 30.?

Kan politiet fratage ens kørekort for at have kørt fuld på cykelstien på
cykel med fx. en promille på 1,2. eller skal der mere til eller mindre til.

Hilsen Mikkel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-11-01 14:46

"Mikkel Bundgaard" <spam@rypevej.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan politiet fratage ens kørekort for at have kørt fuld på cykelstien på
> cykel med fx. en promille på 1,2. eller skal der mere til eller mindre

Ja, de kan fratage dig det, efter at du ganske ædru er gået en tur. Du kan
ikke frakendes kørekortet, FORDI du har kørt fuld på cykel, men det kan
frakendes, hvis dommeren vurderer, at din cykeltur medfører, at der må
rejses tvivl om dine evner som bilist.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-11-01 14:57

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev:

> [...]
> cykel, men det kan frakendes, hvis dommeren vurderer, at din
> cykeltur medfører, at der må rejses tvivl om dine evner som

Det har jeg også troet indtil jeg kiggede i færdeslovens §§, der
handler om fratagelse af førerretten §§125-126. Her syntes jeg ikke
rigtigt, at jeg kan finde noget, der giver mulighed for ovenstående men
det er muligt, at der er noget jeg læser forkert?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-11-01 15:12

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> [...]
> rigtigt, at jeg kan finde noget, der giver mulighed for ovenstående men
> det er muligt, at der er noget jeg læser forkert?

Pointen er at hvis man "ikke er ædruelig", kan kørekortet inddrages
(§60 jf §56 stk 2). Dette kan i også selv om man aldrig kører bil, men
blot i almindelighed altid render pløreberuset rundt. Og det er i den
forbindelse ligegyldigt om man er pløreberuset til fods eller til
cykel. Den eneste forbindelse til spørgsmålet er at det ikke er noget
*forsvar* at man er på cykel i så tilfælde.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,

Fra : Padre

Dato : 25-11-01 15:17

> [...]
> rigtigt, at jeg kan finde noget, der giver mulighed for ovenstående men
> det er muligt, at der er noget jeg læser forkert?

U.1997.1129Ø
Straf og frakendelse af førerretten for spirituskørsel gjort betinget på
grund af alvorlige psykiske problemer.

Den 44-årige T, der siden barndommen havde lidt af en svær angsttilstand,
kørte registreringspligtig knallert med en alkoholkoncentration på mindst
2,55 0/00. T, der ikke tidligere havde været i psykiatrisk behandling for
sin tilstand, og som havde forsøgt selvbehandling med alkohol som
angstdæmpende middel, gik i psykiatrisk behandling straks efter
spirituskørslen. Efter de lægelige oplysninger havde T ikke haft noget
alkoholforbrug, siden han gik i behandling. Der kunne konstateres en klar
bedring af T's tilstand, men der var betydelig risiko for tilbagefald i
forbindelse med en afsoning og en evt. afskedigelse. Straffen, der
fastsattes til hæfte i 20 dage, blev på denne baggrund gjort betinget med en
prøvetid på 2 år og en tillægsbøde på 8.000 kr. Efter det oplyste om T's
personlige forhold skete der endvidere kun betinget frakendelse af
førerretten, jf. færdselslovens § 125, stk. 2, 2. pkt., med en prøvetid på 5
år.

Padre

Fra : cheesedealer

Dato : 25-11-01 15:31

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> U.1997.1129Ø
> Straf og frakendelse af førerretten for spirituskørsel gjort betinget på
> grund af alvorlige psykiske problemer.
> Padre

Kørekortbkg:

> § 63. Bliver politiet opmærksom på forhold, der giver begrundet tvivl om,
hvorvidt kørekortindehaveren fortsat er i besiddelse af et tilfredsstillende
helbred eller fortsat er ædruelig eller uafhængig af euforiserende eller
andre bevidsthedspåvirkende stoffer, har den pågældende pligt til at
underkaste sig de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til
afgørelse heraf, herunder tilvejebringelse af lægeerklæring, eventuelt fra
en speciallæge. Bestemmelsen i § 20 finder i øvrigt tilsvarende anvendelse.

Det med cykler skal iøvrigt ses i lyset af færdselslovens §§53-54. §54stk2
(cykler og heste m.v.)

PH

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-11-01 20:51

Padre du henviser til en dom på en registreringspligtig knallert, og der
kræves jo kørekort for at føre denne, så derfor vil der altid blive tale om
en eller anden form for frakendelse.
Med hensyn til cyklisten: Henning Makholm har givet det korrekte svar. Sagt
på dansk: Man skal være alkoholiker for at denne § anvendes. Derfor vil en
cykeltur i sig selv kun være end del af et samlet billede, for at denne §
anvendes. Det er i øvrigt så sjældent den anvendes, at den nærmest må
betragtes som ligegyldig.
Christian Larsen - du er galt på den.
citat:
men det kan frakendes, hvis dommeren vurderer, at din cykeltur medfører, at
der må
rejses tvivl om dine evner som bilist.
citat slut.
Det er ikke evnerne men kun ædruelighedsprincippet, som vil kunne anvendes.

Kurt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-11-01 02:06

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev Sun, 25 Nov 2001
14:46:00 +0100

> [...]
>ikke frakendes kørekortet, FORDI du har kørt fuld på cykel, men det kan
>frakendes, hvis dommeren vurderer, at din cykeltur medfører, at der må

Nej, det kan det ikke på grundlag af en enkelt cykkeltur.

Kun hvis dommeren vurderer at manden har et generelt misbrugsproblem,
der gør ham uegent som bilist, kan det komme på tale.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lyrik

Dato : 28-11-01 23:47

"Mikkel Bundgaard" <spam@rypevej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan politiet fratage ens kørekort for at have kørt fuld på cykelstien på
> cykel med fx. en promille på 1,2. eller skal der mere til eller mindre

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg har rent faktisk fået afgjort et væddemål til min fordel ved at ringe
til politiet og spørge om man måtte køre på cykel i beruset tilstand uden at
blive straffet for det.

Det må man gerne! Sagde politiet. For hvis man er fuld, så skal man jo have
muligheden for at kunne komme hjem på en eller anden måde-ikke?

Jens

Fra : Peter G C

Dato : 29-11-01 07:35

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
have
> muligheden for at kunne komme hjem på en eller anden måde-ikke?

Panserne.... - det er også det rette sted at spørge!

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-11-01 00:16

"Peter G C" wrote:

> Panserne.... - det er også det rette sted at spørge!

Svaret var da delvist godt nok. Man må gerne cykle i beruset tilstand, så
længe man kan føre cyklen på betryggende måde.

I sager med berusede cyklister vil der ikke blive målt en promille, da det
udelukkende er et skøn fra politiets side, om cyklen bliver ført på
betryggende måde. Promillen er ligegyldig.

--
Reino