Vedr. dødsfald af udlejer
Fra : Wolterw

Dato : 25-11-01 01:04

Vdr. dødsfald af udlejer

Hvilke konsekvenser vil udlejers dødsfald få for lejer i følgende scenarie?

Udlejer og lejer har indgået standard lejekontrakt.
Udlejer har ingen gæld i sin ejendom.
Ejendommen er af testamenteret til udlejers børn.

Vil lejer blive sat ud, og i så fald; med hvor lang tids varsel?

Samme scenarie, hvor ingen lejekontrakt er indgået? (Lejer og udlejer er i
familie -Barnebarn og morfar)

--
MVH Rasmus

UIN : 82806078

København S

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-01 01:16

In article <3c003574$0$257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Wolterw wrote:
> [...]
>
> Vil lejer blive sat ud, og i så fald; med hvor lang tids varsel?
>
> Samme scenarie, hvor ingen lejekontrakt er indgået? (Lejer og udlejer er i

Siden det er en standart lejekontrakt, så er der nok ikke klausuler
i stil med
"Ved udlejers dødsfald skal det lejede fraflyttes."

Dvs. det må være almindelig lejelov der regulerer området.
Hvis man køber/sælger en LEJlighed, så kan ny udlejer kun
udsætte lejer hvis vedkommende selv ønsker at bebo LEJligheden.
Ikke børn, ikke familien, men ejer selv skal bo der. Og der gælder
forlænget opsigelse. Se lejeloven for præcision.

Jeg kan ikke forestille mig at der er forskel på ejerskifte
om det er køb eller salg, eller arv. Derfor må de samme regler
gælde. Altså kun hvis den nye ejer selv vil bebo stedet kan
lejer tvinges væk.

Hvis udlejer dør, bør lejer overveje at købe stedet hvis
vedkommende skal bo der i 5 år eller mere.

JonB
ps: hvis det er familie kan lejer have retten på sin side, men
blive upopulær, hvis familien vil sælge, og lejer ikke vil købe.

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Wolterw

Dato : 25-11-01 01:33

Tak for det hurtige svar

--
MVH Rasmus

UIN : 82806078

København S

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-01 09:40

Jon Bendtsen skrev:

>Hvis udlejer dør, bør lejer overveje at købe stedet hvis
>vedkommende skal bo der i 5 år eller mere.

Hvorfor dog det?

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-01 10:49

In article <9jb10uof2j1scb3fs9s33f8ipon13ui5jl@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor dog det?

Fordi det er penge værd, men der skal alligevel bebos stedet
i noget tid før udgiften ved køb/salg er "tjent" ind igen
ved den opsparing som man foretager i egen bolig.

ion++

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-01 00:12

Jon Bendtsen skrev:

>Fordi det er penge værd ...

Dit "bør"er altså ikke et moralsk/juridisk "bør", men blot et
økonomisk råd.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-11-01 09:31

In article <fc780ugr3fr6586ag3a6sngpfror1bjo1u@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Dit "bør"er altså ikke et moralsk/juridisk "bør", men blot et
> økonomisk råd.

Ja, og jeg havde regnet med at vedkommende kunne se
det som et almindeligt råd, og ikke juridisk.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-01 14:22

Jon Bendtsen skrev:

>Ja, og jeg havde regnet med at vedkommende kunne se
>det som et almindeligt råd, og ikke juridisk.

Da ikke her i gruppen.

--
Bertel

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-11-01 12:58

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev...
> Hvis udlejer dør, bør lejer overveje at købe stedet hvis
> vedkommende skal bo der i 5 år eller mere.

Ja ja, men nu kan man jo ikke bare købe noget, som ikke er til salg...

Der gælder helt specifikke regler om tilbudspligt i lejeloven (§§ 100-105),
herunder at reglerne kun finder anvendelse i ejendomme med mindst 6
beboelseslejligheder, og at de slet ikke finder anvendelse hvis erhververen
er den hidtidige ejers ægtefælle eller er beslægtet/besvogret med den
hidtidige ejer i op- eller nedadstigende linie eller sidelinie (inkl.
søskendes børn), samt hvis erhvervelsen sker ved arv, med mindre arvtageren
er en juridisk person.

> ps: hvis det er familie kan lejer have retten på sin side, men
> blive upopulær, hvis familien vil sælge, og lejer ikke vil købe.

Nøgleordet er _hvis_ familien vil sælge... og det kan da godt være, at lejer
bliver upopulær i ovenstående tilfælde, men det er jo sådan set ikke hans
problem, vel?

Camilla