Immaterialret: Opgavecentral
Fra : VisseVasse

Dato : 24-11-01 18:05

Til NG!

Jeg er interesseret i at vide hvem der har rettighederne til opgaverne på en
opgavecentral. Kan en anden opgavecentral blot "hugge" mine opgaver, som
brugerne har uploadet? Har brugerne stadigvæk rettighederne over opgaverne,
når de har valgt at overgive dem til mig uden vederlag? Det skal nævnes at
sitet er en gratis service.

På forhånd tak

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-11-01 18:16

In article <3bffd33e$0$74813$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, VisseVasse wrote:
> [...]
> når de har valgt at overgive dem til mig uden vederlag? Det skal nævnes at

Det er vel det samme som med alt anden ophavsret.
Den der har lavet opgaverne har alle rettigheder.

Nu er du dog MEGET upræcis, kan du komme med flere detaljer ??

ion++

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-11-01 10:24

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> wrote in message
> [...]
en
> opgavecentral. Kan en anden opgavecentral blot "hugge" mine opgaver, som

Næppe. Den der har indsamlet oplysninger til en database, har rettighederne
til basen som sådan. Derfor kan man ikke bare hugge andres indsamlede
informationer under et.

Men du må godt give lidt mere konkret information (et link feks.) hvis du
vil have en uddybende vurdering.
Det samme gælder for spørgsmålet om ophavsret til opgaverne. Her må man sige
som udgangspunkt, at opgaveskriverne beholder ophavsretten, men qua ders
upload giver dig en ret til at bruge dem/henvise til dem.

/Per

Fra : VisseVasse

Dato : 26-11-01 15:15

Tak for svarene!
Spørgsmålene vedr. www.studi.dk - altså denne site hoster opgaverne, og
andre "låner"..
Angående den situation hvor en opgavecentral overtager en ukommerciel
opgavecentrals opgaver og uden brugernes tilladelse tager penge for deres
opgaver - Må den pågældende opgavecentral det?

Endnu engang tak for jeres tid..

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-11-01 15:45

> [...]
> opgavecentrals opgaver og uden brugernes tilladelse tager penge for deres
> opgaver - Må den pågældende opgavecentral det?

Et hrutigt gennemsyn af www.studi.dk angiver ingen som helst retningslinjer
for hvorledes de indsendte opgaver bliver behandlet eller vil blive brugt.
Jeg vil derfor som udgangspunkt hævde, at der fra opgaveskrivernes side kun
er givet tilladelse til lige akkurat det der står beskrevet på forsiden,
nemlig et upload på sitet så andre kan få adgang til opgaven. Det følger
heraf (eftersom ikke andet er angivet) at al anden brug af opgaverne stadig
kræver opgaveskrivernes tilladelse. De har jo stadig ophavsretten.

Deraf følger at opgaverne ikke må bruges af andre, og ikke bruges til andet
end det der er angivet vil ske, nemlig placering på www.studi.dk, hvorfra
andre kan hente dem.

Så nej, hverken www.studi.dk eller andre må bruge dem til andet.

/Per