lortecomputer
Fra : the twinkie

Dato : 24-11-01 12:25

Hej - jeg har en bærbar compaq. Jeg har haft den i 9 måneder, og det har
mildest talt ikke været en god oplevelse. Den har været til reparation 3
gange - alle gange i forbindelse med mortherboarded, der skulle skiftes. Og
nu er den gal igen, altså 4. gang og det er tilsyneladende det samme
problem. Det tager små tre uger at reparere computeren, og jeg gider ikke
mere. Den er ustabil, grim og dum - hvad kan jeg gøre?

--
/The Twinkie

.....calvo turpius est nihil compto

Fra : Klaus

Dato : 24-11-01 12:24

"the twinkie" <the@twinkie.com> skrev i en meddelelse
> [...]
| problem. Det tager små tre uger at reparere computeren, og jeg gider ikke
| mere. Den er ustabil, grim og dum - hvad kan jeg gøre?

Hæv købet, med henvisning til at gentagne reparationsforsøg ikke har
hjulpet.
Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-01 12:53

Klaus skrev:

>Hæv købet, med henvisning til at gentagne reparationsforsøg ikke har
>hjulpet.

Henvis også til købelovens § 78 og 79:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, kan køberen hæve
   købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen
   eller omlevering ...

§ 79.   Giver køberen meddelelse om en mangel, og tilbyder
   sælgeren at afhjælpe den eller at foretage omlevering,
   kan køberen ikke hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen eller, ved tilbud om
   afhjælpning, omlevering. Dette gælder dog kun, hvis
   afhjælpning eller omlevering sker inden rimelig tid og
   uden omkostninger eller væsentlig ulempe for køberen.

Opsummering:
1)
§ 78 giver køber nogle rettigheder hvis varen har mangler.

2)
Hvis sælger vil afhjælpe (reparere), træde disse rettigheder ud
af kraft ...

3) ... medmindre det tager for lang tid og er til for megen gene
for køber.

Derfor træder rettighederne i kraft igen, og køber kan *forlange*
at handelen skal hæves.

--
Bertel

Fra : the twinkie

Dato : 24-11-01 12:57

tak for hjælpen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-11-01 16:32

On Sat, 24 Nov 2001 12:57:18 +0100,
the twinkie <the@twinkie.com> wrote:
> tak for hjælpen

Derudover er der jo også 5 års reklamationsret på
reperationer. Dvs. du kan få repareret den samme ting i
5 år efter 1. gang.

Det vil forhandleren nok heller ikke være glad for at
høre. Han kan nok ikke skaffe reservedele så længe.

Køb mærkevare næste gang. Dell og Toshiba kan anbefales.

Fra : Peter G C

Dato : 25-11-01 16:52

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

[klip]

> Derudover er der jo også 5 års reklamationsret på
> reperationer. Dvs. du kan få repareret den samme ting i
> 5 år efter 1. gang.

Det er ikke korrekt.

Kravet på udbedring af manglen forældes efter 5 år.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-11-01 20:39

On Sun, 25 Nov 2001 16:52:22 +0100,
Peter G C <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
>
> [klip]

> Det er ikke korrekt.
>
> Kravet på udbedring af manglen forældes efter 5 år.

5 år efter anskaffelsen ? Såfremt fejlen stadig ikke er løst,
dvs. den periodisk er genopstået hver 18 md., kan man så hæve handelen ?

Fra : Peter G C

Dato : 25-11-01 20:48

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

[klip]

> 5 år efter anskaffelsen ? Såfremt fejlen stadig ikke er løst,
> dvs. den periodisk er genopstået hver 18 md., kan man så hæve handelen ?

5 år fra reklamationen.

Hvis fejlen ikke bliver løst og hvis det er en væsentlig mangel kan der
hæves. Der er jo reklameret inden for reklamationsfristen.

/Peter