Digital kopiering i forening
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-11-01 08:18

En forening i min omgangskreds vil gerne bruge en computer med MP3'er
istedet for alle deres CD'er

Så vidt jeg lige har kunnet regne ud gælder tilladelsen til digital
kopiering kun for private.
Men jeg har ikke lige kunnet se hvad der skulle kunne ske?
Ophavsretshaver lider jo ikke noget tab, idet alle sange på computeren
kommer fra indkøbte og stadig ejede CD'er

Eller tager jeg fejl?

Mvh

Martin Højriis Kristensen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-11-01 09:47

On Sat, 24 Nov 2001 08:18:05 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Så vidt jeg lige har kunnet regne ud gælder tilladelsen til digital
>kopiering kun for private.

Korrekt - og endda kun til "personlig" brug.

>Men jeg har ikke lige kunnet se hvad der skulle kunne ske?

Foreningen kan i hvert fald få en (stor) bøde. Derudover give
ophavsretsloven hjemmel til at kræve "vederlag for brug" - det er
noget andet end erstatning, idet der ikke skal påvises et tab.

Så alt i alt er det en dårlig ide - medmindre foreningen får en aftale
i stand med KODA mv.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Petersen

Dato : 24-11-01 10:34

On Sat, 24 Nov 2001 09:46:42 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

> Korrekt - og endda kun til "personlig" brug.

Jeg har et andet spørgsmål i denne sammenhæng.

Hvis jeg ripper alle mine (originale) cd'er og lægger dem som mp3 på
min pc, må jeg så tage min PC med til en privat fest (som jeg er
medarrangør af), og benytte pc'en til afspilning af musik.

1) hvis jeg tager _alle_ de originale cd'er med.

Principielt vil der kun blive spillet de skiver som vi har liggende,
men istedet for at smide rundt med skiverne hentes de fra mp3-filer.

2) lader dem ligge derhjemme.

Det samme som 1) med vi har dem ikke liggende rent fysisk under
festen.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-11-01 11:55

On Sat, 24 Nov 2001 10:33:50 +0100, Henning Petersen
<henning.petersen.011124@hpc.dk> wrote:

>Hvis jeg ripper alle mine (originale) cd'er og lægger dem som mp3 på
>min pc, må jeg så tage min PC med til en privat fest (som jeg er
>medarrangør af), og benytte pc'en til afspilning af musik.

Den anvendelse vil i hvert fald falde under begrebet "privat brug",
som er det overordnede i § 12.

Imidlertid vil den brug du beskriver falde nok ikke ind under det mere
restriktive begreb "personlig brug", som er kriteriet i § 12, nr. 5
(vedrørende digital-til-digital kopiering).

I forarbejderne anføres, at "personlig brug" betyder, at kopierne kun
må bruges inden for fremstillerens husstand.

Se følgende uddrag af forarbejderne til lovændringen:

"Med udtrykket »husstand« præciseres det, at de digitale kopier kun må
anvendes inden for en fysisk persons privatsfære. Hvad der nærmere
skal anses for omfattet af begrebet »husstand« må afgøres ved en
konkret bedømmelse, hvor der bl.a. bør lægges vægt på, om der er tale
om bofællesskaber med fælles husholdning og andre momenter, der måtte
pege på en i dagligdagen personlig forbundet personkreds. Når det
drejer sig om kollegier, sociale institutioner og lign., er det
afgørende, at kopieringen ikke foretages til brug for institutionen
som sådan."

og

"Den digitale kopiering må udelukkende ske til personlig brug for
fremstilleren eller dennes husstand. Det betyder, at de fremstillede
eksemplarer ikke fysisk må spredes uden for husstandssfæren, ligesom
eksemplarerne heller ikke må videresendes til venner og bekendte via
e-mail og lign."

>1) hvis jeg tager _alle_ de originale cd'er med.
>2) lader dem ligge derhjemme.

Uden betydning. Loven beskæftiger sig - trods massevis af
misforståelser og vandrehistorier herom - IKKE med, hvor originalerne
er henne, hvem der ejer dem mv.

Loven giver ret til at en fysisk person, til sin personlige brug, selv
fremstiller enkelte digitale kopier af et digitalt værk. Der er intet
krav om at fremstilleren/brugeren skal eje originalen - den kan være
lånt hos venner, på biblioteket mv.

Der er heller intet krav om, at man er i besiddelse af originalen når
kopien bruges. (Der kan dog naturligvis opstå et bevisproblem, men det
er en anden snak).

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-11-01 21:58

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse
> Der er heller intet krav om, at man er i besiddelse af originalen når
> kopien bruges. (Der kan dog naturligvis opstå et bevisproblem, men det
> er en anden snak).

Hvis bevisproblem er det?

Tillykke til Danmark - Nu med udsigt til intelligent regering
Tillykke til Århus - Nu med udsigt til intelligent borgmester

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-11-01 11:17

On Sat, 24 Nov 2001 21:58:09 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hvis bevisproblem er det?

Som med alle bevismæssige forhold findes der ikke noget entydigt svar.

I første omgang er det naturligivs den, der vil påtale en overtrædelse
af ophavsretten, der må føre et eller andet bevis, der kan
sandsynliggøre at der er sket en sådan krænkelse.

Men derefter er det op til den formodede krænker at føre bevis for, at
der ikke er sket en krænkelse. Hvis vedkommende vil henholde sig til §
12, nr. 5 om "personlig brug"-kopier, må vedkommende føre et eller
andet bevis for at han/hun faktisk selv har fremstillet kopierne.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-11-01 11:21

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Der er heller intet krav om, at man er i besiddelse af originalen
> når kopien bruges. (Der kan dog naturligvis opstå et bevisproblem,
> men det er en anden snak).

At kopiere i de tilfælde, hvor undtagelsen i §12 ikke finder anvendelse
er en overtrædelse af §2, der er nævnt i §76 (strafbestemmelserne)
derfor må det være op til den, der fremsætter påstande at bevise evt.
skyld.

Det vil også være meget mærkværdigt at begynde at argumentere for, at
man skal være i besiddelse af origianlen i og med, at loven kun kræver,
at kopien skal laves efter lovligt forlæg. Dvs. eksempelvis lånte
kopier.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-11-01 11:22

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

> Dvs. eksempelvis lånte
> kopier.

Nej. Lånte originaler.

--
Mvh. Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-11-01 22:00

> Foreningen kan i hvert fald få en (stor) bøde.

Af hvem?
Er der ikke kun privat påtale for sådanne overtrædelser?

> Derudover give
> ophavsretsloven hjemmel til at kræve "vederlag for brug" - det er
> noget andet end erstatning, idet der ikke skal påvises et tab.

Det er vel uafhængigt af det anvendte medie?

Ellers tak for svaret

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-11-01 11:19

On Sat, 24 Nov 2001 21:59:34 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Af hvem?
>Er der ikke kun privat påtale for sådanne overtrædelser?

Jo, og hvad så? Privat påtale betyder blot at en retssag, hvor der
nedlægges påstand om straf, føres mellem to private parter og ikke
mellem anklagemyndigheden og en privat part.

Det har ikke (som sådan) noget at gøre med sanktionsmulighederne.

>Det er vel uafhængigt af det anvendte medie?

Ja.

Men pointen var, at det ikke er gratis at krænke ophavsretten i den
situation du beskrev.

--
Jakob Paikin