Stolte på sælger - skulle jeg måske ikke h~
Fra : Snoop

Dato : 24-11-01 02:57

Jeg har købt en bærbar computer af en privat person over internettet. Vi
aftalte det hele gennem ICQ og e-mails, og jeg har derfor logs over det
hele, hvis det skulle blive nødvendigt.

Historie:
Den 25/7 snakker jeg med manden første gang. Vi snakker om, hvad den
indeholder og sådan noget. Han sender mig et billed af den og en taske jeg
kunne købe sammen med den. Billedet viser sig at være et andet, som den
taske jeg modtager. Vi bliver enige om en pris på 9000kr for computeren og
600kr for tasken, hvilket jeg fandt meget rimelig.

Den 6/8 modtager jeg computeren, men til min store skuffelse virker
netkortet ikke, som det skulle. Jeg sender den tilbage til sælger efter jeg
har snakket med ham om det, og han 'godtager' fejler, og sender den ind til
IBM. De vil ikke lave fejlen, da maskinen ikke er født med et netkort. Han
siger han vil købe et netkort til ham, og samtidig spørger han om jeg kunne
tænke mig at købe noget lydløst netværk som han er ved at bestille hjem fra
USA. Det vil jeg så gerne også bestiller for 4000kr. trådløst. Men han skal
så have pengene, da han ikke selv har penge han kan lægge ud for mig. Jeg
stoler nu på han, da han sendte computeren uden at jeg havde indsat nogle.
Indtil nu har jeg ikke indbetalt nogle. Men jeg betaler så hele beløbet nu.
14.000kr, da jeg også skulle have nogle ram med fra ham. Vi bliver enige om,
at han sender computeren nu og sender netkortet + det andet når han får det.

Den 4/9 modtager jeg computern.
Senere aftaler vi, at han skal sende det så jeg har det senest den 12/10, da
jeg SKULLE bruge det den weekend. Han siger, at jeg nok skal få det. Da jeg
endnu ikke have modtaget det mandag d. 15/10, ringer jeg til ham, men han
tager ikke sin telefon. 14 dage senere finder jeg ud af, at han havde været
på ferie. Godt nok, så var der da en grund til, at han ikke tog sin telefon.
Han siger så også at han har sendt det. Men da jeg ikke har modtaget noget
endnu, må det være posten som har lavet en fejl siger han.

Den 31/10 kontakter han PostDK ang. den forsvundende pakke. Han har dog ikke
kviteringen, da han har smidt den ud.

Jeg har senere sendt diverse icq beskeder og e-mails, uden han har svaret på
dem.

Og nu til mine spørgsmål:
1. Hvad skal jeg gøre nu? Vente på, at PostDK får fundet pakken (hvis de
finder den uden kvitering)?
2. Kan jeg annulere handelen, da der var mangler ved varen? Der er jo
godtnok gået over 14 dage siden jeg modtog den første pakke, men har har jo
ikke rettet op på fejlen.
3. Skal jeg stole på han (som jeg har gjort gennem hele forløbet) og kaste
skylden på PostDK (tror jeg ikke)?
4. Kan jeg bruge mine logs til noget, hvis der kommer en retsag us af det?
5. Hvis jeg kan annulere handelen, hvordan skal jeg så gøre det?

Hilsen Lasse Hoelgaard

Fra : Henning

Dato : 24-11-01 15:57

>1. Hvad skal jeg gøre nu? Vente på, at PostDK får fundet pakken (hvis de
>finder den uden kvitering)?
Tvivlsomt!

>2. Kan jeg annulere handelen, da der var mangler ved varen? Der er jo
>godtnok gået over 14 dage siden jeg modtog den første pakke, men har har jo
>ikke rettet op på fejlen.
Privat-privat dækkes vist ikke af nogen regler? Og selv om det gjorde,
skulle du gennem en lang retsag.

>3. Skal jeg stole på han (som jeg har gjort gennem hele forløbet) og kaste
>skylden på PostDK (tror jeg ikke)?
Det er op til dig!

>4. Kan jeg bruge mine logs til noget, hvis der kommer en retsag us af det?
Nope - han vil jo hævde han har sendt?

>5. Hvis jeg kan annulere handelen, hvordan skal jeg så gøre det?
Det kan du ikke.

Tag det som (dyre) lærepenge!

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Peter G C

Dato : 24-11-01 16:13

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

[klip]

> Privat-privat dækkes vist ikke af nogen regler?

Jo da. De almindelige regler

> Og selv om det gjorde,
> skulle du gennem en lang retsag.

Ja.

[klip]

> Det kan du ikke.

Hvad er en annullation - juridisk set? Man sondrer mellem ophævelse,
opsigelse, afbestilling og annullation.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-11-01 17:12

On Sat, 24 Nov 2001 02:57:17 +0100, "Snoop" <snoop@fedt.dk> wrote:

-------------------Klip----------------
>Og nu til mine spørgsmål:
>1. Hvad skal jeg gøre nu? Vente på, at PostDK får fundet pakken (hvis de
>finder den uden kvitering)?
Det kan være at den dukker op. Men hvis du ved hvilken dag han har
indleveret pakken og på hvilket posthus, kan du jo prøve at spørge
Post DK om de kan se om alle indleverede pakker på det posthus/den
dag, er blevet udleveret, dvs om din pakke kan tænkes at hænge et
sted. så kan der jo være et håb.

Send sælger et anbefalet brev hvor du gør dit krav gældende. Glem alt
om at sælger siger at ham "Har sendt pakken og smidt kvitteringen
væk", det er jo sælgers problem, ikke dit. Dit problem er at du ikke
har modtaget varen. Han kan jo ikke bevise, at han har sendt noget til
dig/du har modtaget noget, altså han skylder dig stadig noget. Varen
er vel at betragte som værende i sælgers besiddelse?

Hvis han ikke reagerer på dette brev, kan du (Hvis du har råd, første
besøg koster normalt ikke noget, men efterfølgende advokatarbejde
omkring 600-900 Pr. time. Dette er dog med alle de forebehold man nu
kan tage) kontakte en advokat og se om han kan hjælpe dig med at
inddrive dit tilgodehavende (varen/pengene).

/Hans

Fra : Snoop

Dato : 24-11-01 17:22

Måske noget vigtigt, som jeg glemte i sidste brev.
Først var det miningen, at jeg skulle komme og hente den, men da han bor ca.
200km væk, er det jo ikke lige sådan en tur man kommer hver dag. Jeg kendte
så en som skulle samme sted hen en af dagene og ville så mere med ham.
Problemet var så bare, at sælger ikke var hjemme den dag, og jeg kunne
derfor ikke komme. Han ville så sende den, men jeg var ikke vild med at købe
en computer jeg ikke havde set og han sagde derfor flg.: "Vi kunne jo bare
lave en garanti - hvis den ikke er som lovet, får du pengene tilbage". Jeg
så dette som en god mulighed og købte den.
Selvom det så er 5 måneder siden jeg fik den, gælder det vel stadig, da den
ikke er som lovet? Eller hvad?
En aftale er vel en aftale? Og grunden til, at jeg ikke vill annulere købet
med det samme, var jo netop, at han kunne rette op på "fejlene".

Hilsen Lasse Hoelgaard

Fra : Madsen

Dato : 24-11-01 18:16

On Sat, 24 Nov 2001 17:22:22 +0100, "Snoop" <snoop@fedt.dk> wrote:

>han sagde derfor flg.: "Vi kunne jo bare >lave en garanti - hvis den ikke
>er som lovet, får du pengene tilbage".

Fik du det skriftligt ? Ellers er den "garanti" jo nok
ikke meget værd. :o\

Mvh Madsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-11-01 18:19

In article <1clvvtop7kg0g1rbqolnjbgdpa1v02i74a@4ax.com>, Madsen wrote:

> Fik du det skriftligt ? Ellers er den "garanti" jo nok
> ikke meget værd. :o\

Nu har han jo skrevet at han har diverse emails og logs.
Så er den skriftelig eller ej ??
Han kan vel printe disse data ud ?? Så er de vel skriftelige ??

Men det er fuldstændig lige meget, vi har fri bevis førelse her
i danmark.

ion++
ps: ja ja, jeg ved godt at du mener "kan du bevise det", og er
det dermed ikke bare mundtlig påstand imod påstand.

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-11-01 16:45

Post Danmarks erstatningsansvar er max. kr. 2.500,00 for pakker der ikke er
sendt som værdi forsendelse.
Har man ingen kvittering, så får man ej heller nogen erstatning og det er
yderst vanskeligt at efterlyse en forsendelse uden pakkenr.

Jeg tror i lyset af det du oplyser at du har været udsat for bedrageri, men
det må du selv afgøre.

Hvis det er tilfældet, så ville jeg uden tøven anmelde vedkommende.

Mvh
Christian

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-11-01 19:43

> Jeg tror i lyset af det du oplyser at du har været udsat
> for bedrageri, men det må du selv afgøre.

Jeg vil nu ikke starte med at tro det er bedrageri, jeg har
selv haft fornøjelsen af PostDanmarks "smiden-pakker-væk-politik". Idet jeg
sendte en pakke til en Data forhandler, desværre sendte jeg kun som brev og
i brevet var der ram for over 2200kr.
Brevet nåede aldrig frem og jeg har efterlyst det!
Det er nu gået ca. 2 år og der er intet sket.

Jeg har dog lært ALTID at sende som pakke eller værdi brev - samt få sælger
til dette på baggrund af denne historie.

/Mikael

Fra : Snoop

Dato : 27-11-01 21:43

Der er nu kommet en lille ændrig i historien.
Her til aften modtog jeg en pakke fra sælger. Pakken er dateret til 26/11
som aldrig kan være fra starten af oktober som sælger sagde. Jeg åbner
pakken og opdager, at det kun er ca. ½-delen af, hvad sælger har lovet at
sende.
Hvad vil I nu foreslå, at jeg skal gøre?

Hilsen Lasse Hoelgaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-11-01 09:11

> Hvad vil I nu foreslå, at jeg skal gøre?

Anmelde ham for bedrageri !

Eller hvis du er et roligt gemyt, skrive "kladden" til anmeldelsen og sende
sælger en kopi af den, og give ham 8 dage til enten at tilbagebetale det
"overskydende" beløb eller sende de manglende stumper inden du anmelder ham.

Måske truslen om en anmeldelse er nok - hvis ikke er det lidt ærgeligt for
politiet kan ikke gøre meget ved en enkelt anmeldelse. Men jeg husker en sag
fra news:dk.marked.privat.edb hvor samme mand havde snydt adskillige. Det
nåede beløbet op over "bagatelgrænsen" og politiet var "behjælpelig" med at
få ham til at betale hvert sit....

/A

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-11-01 14:32

Scripsit "Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>

> Anmelde ham for bedrageri !

I hvilken forstand mener du at det passerede passer på straffelovens
definition af bedrageri?

Der er tale om en borgerlig tvist.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."