Er denne bonusordning ulovlig?
Fra : Macready

Dato : 23-11-01 22:44

Een af mine venner er kørelærer, og han har i et stykke tid gået og
filosoferet over mulighederne for at få fat i flere kunder. Een af
hans ideer er at lave en "bonus"-ordning for eleverne. For hver gang
de finder en ny elev, der begynder hos ham, bliver de krediteret for
500,-

På den måde kan een elev spare flere tusinde kroner, hvis, såfremt og
så videre han/hun kan skaffe andre elever.

Spørgsmålet er så om det er lovligt? Jeg har to betænkninger, men jeg
ville forhøre mig hér i gruppen for at få af- eller bekræftet mine
teorier.

For det første minder det lidt om et "pyramidespil", hvor hver enkelt
"deltager" kan hverve een eller flere personer, der så igen kan hverve
een eller flere, der så... etc.

For det andet har jeg lagt mærke til, at diverse firmaer (bl.a. Coca
Cola) i alskens konkurrencer skriver, at "deltagelse i konkurrencen
ikke er købsbetinget". Jeg har også læst i sin tid om en sag, hvor et
tøjfirma lovede en gratis sportstaske til dem, der købte et jakkesæt
hos dem. Uheldigvis blev de nødt til at udlevere taskerne til alle,
der ønskede det, selvom de ikke havde købt et jakkesæt, da man ikke
måtte gøre denne gave købsbetinget.

Kan det mon også være gældende for min vens bonusordning? Altså, hvor
han på forlangende må give rabat til de elever, der måtte ønske det,
selvom de ikke har hvervet nye kunder?

Fra : Mickey

Dato : 24-11-01 00:18

"Macready" <macready2001@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan det mon også være gældende for min vens bonusordning? Altså, hvor
> han på forlangende må give rabat til de elever, der måtte ønske det,
> selvom de ikke har hvervet nye kunder?

jeg vil skyde på det vil være at sammenligne med provision for at have solgt
en vare for kørelæreren

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Tommy.T

Dato : 24-11-01 00:47

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om det er lovligt? Jeg har to betænkninger, men jeg
> ville forhøre mig hér i gruppen for at få af- eller bekræftet mine

Det lyder som den samme model, der bruges overalt:

FDM tilbyder en gave til alle abonnenter, som skaffes et nyt medlem

K-computer tilbyder en optisk mus til alle, der skaffer en ny abonnent

Det var bare lige to eksempler fra hukommelsen, men der er sikkert mange
andre, så jeg tror bestem, at det er lovligt.

Hilsen Tommy

Fra : cheesedealer

Dato : 24-11-01 10:09

"Tommy.T" <tommy.t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som den samme model, der bruges overalt:
>

> Det var bare lige to eksempler fra hukommelsen, men der er sikkert mange
> andre, så jeg tror bestem, at det er lovligt.
>
> Hilsen Tommy

Det gør det ikke lovligt at mange gør det. Jeg ved ikke om det er lovligt i
tilfældet med kørerlærerne, men hvis det, som nævnt i tidl. indlæg får
karakter af provision er det i hvert fald skattepligtig.

PH

Fra : Zacho

Dato : 24-11-01 11:26

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> "Tommy.T" <tommy.t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Det gør det ikke lovligt at mange gør det.

Næh...men hvis det var ulovligt, mon så ikke der var sat en stopper for det.
Mange virksomheder har kørt dette tilbud i årevis...