/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Strandingslov
Fra : jpo


Dato : 23-11-01 18:17

Strandingslovens § 14 omhandler forulykkede skibe , vraggods, drivtømmer og
drivgods i åben sø.
En tom drivende jolle/lystfartøj er det drivgods eller forulykket skib?
Findes der nogen lekture om emnet?




 
 
Jon Bendtsen (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 23-11-01 19:48

In article <3bfe85c7$0$217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, jpo wrote:
> Strandingslovens § 14 omhandler forulykkede skibe , vraggods, drivtømmer og
> drivgods i åben sø.
> En tom drivende jolle/lystfartøj er det drivgods eller forulykket skib?
> Findes der nogen lekture om emnet?

umiddelbart vil jeg som lægmand sige at hvis det er sejlbart, altså
funktionsdygtigt og dermed ikke i stykker, så må det være et
forulykket skib. Ellers drivgods.



ion++

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Peter G C (24-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 24-11-01 11:26

"jpo" <pregeh@mail.dk> wrote in message
news:3bfe85c7$0$217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Strandingslovens § 14 omhandler forulykkede skibe , vraggods, drivtømmer
og
> drivgods i åben sø.
> En tom drivende jolle/lystfartøj er det drivgods eller forulykket skib?
> Findes der nogen lekture om emnet?

Der er faldet en dom i 1959:

U 1959 967 (en bjærget mudderpram kunne efter sin værdi og karakter ikke
anses som »vraggods, drivtømmer og andet drivgods«, men som »forulykket skib
eller gods,« hvorfor bjærgeløn fastsattes efter sølovens)

Du kan selvfølgelig læse mere om loven i Karnov, Folketingstidende og
følgende bøger:

Fra Karnov:

>>L 1895 103: Rigsdagstid 1894-95: FT 28, 473, 2943; Landsttid 1190, 1381; A
1785; B 715. Loven trådte i kraft 1895-07-17.
Ændringslove:
L 1909 85: Rigsdagst 1908-09: Landt: 29, 42, 281, 315, 1061, FT: 3712, 5679,
5736; A 1911; B 55, 1799, 1905 ændrede § 14, stk 2. Loven trådte i kraft
1909-05-15.
L 1928 153: Rigsdagst 1927-28, Landsttid: 14, 71, 734, 755, FT: 4776, 4949,
5029; A 2247; B 573 ændrede § 4, stk 1, 2 og 5, § 11, § 13, stk 1 og §§
16-18. Loven trådte i kraft 1928-05-17.
L 1965 213L 1965 213: FT 1964-65: 3283, 3574, 5536, 5791; A 1873; B 801
ændrede § 14. Loven trådte i kraft 1965-07-01.
L 2000 433L 2000 433: FT 1999-2000: 3842, 8438, 8748; A 3808 (lovforslag
146). Loven ændrede § 22 som følge af afskaffelsen af hæftestraffen ved lov
om fuldbyrdelse af straf. Ikrafttræden 2001-07-01.

Administrative forskrifter:
AN 1895 135An 1895 135, BKG 1967 471bkg 1967 471 som ændret ved BKG 1977
416bkg 1977 416.

FN's søfartsorganisation IMO behandler et udkast til international
konvention om vragfjernelse, der formentlig vil være færdigt omkring år
2002. Det er sandsynligt, at dette herefter vil resultere i ny lovgivning.

Litteratur:
Chr Biilgaard: Strandingsloven med senere Ændringer og Tilføjelser, 1931. Se
også Aslak Runde Marius 213 Vrakfjerning samt sølov, kap 16.<<

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste