FTP
Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-11-01 14:20

Jeg kunne godt tænke mig al opsætte en FTP-server, når jeg får en ADSL,
MEN........ Hvad nu, hvis der er folk, der ligger ulovlige ting på den???
(Der er vel ingen der er uvidende om, at det foregår!) Hvordan fraskriver
jeg mig ansvaret???
Det MÅ jo kunne lade sig gøre... Der ligger jo masser af ulovlige ting i
f.eks. nyhedsgrupper... De 'hostes' jo f.eks. afd TDC, CyberCity,
Worldonline o.s.v., men jeg går da ud fra, at de har afskrevet sig ansvaret
for, hvad der ligger på deres servere, hvis ikke er de de HELT på røven...

MVH
Andy

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-11-01 15:38

Scripsit "Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk>

> [...]
> (Der er vel ingen der er uvidende om, at det foregår!) Hvordan fraskriver

Du kan som hovedregel ikke ensidigt fraskrive dig et ansvar.

Det vil nok kunne forventes af dig at hvis du kører en FTP-server
der tillader anonyme uploads, bør du tage en eller anden form for
forholdsregler mod at tredjemand systematisk anvender den til brud
på ophavsretslovgivningen.

En passende god start kunne være at du har et klart defineret formål
med adgangen til anonyme uploads, og at du med jævne mellemrum
undersøger hvad der er blevet uploadet og sørger for at slette det som
ikke falder indenfor dit formål.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Peter G C

Dato : 23-11-01 16:07

"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> wrote in message

[klip]

> Det MÅ jo kunne lade sig gøre...

Det tror jeg ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-11-01 19:58

INd til videre tak for svarene.... Og det lyder jo ikke lige frem somom i
mener, at jeg kan frasige mig ansvaret... Hmmmmm... Hvorfor er der så ikke
nogen der tager fat i f.eks. TDC, Worldonline o.l.???

Fra : Mickey

Dato : 23-11-01 21:02

> INd til videre tak for svarene.... Og det lyder jo ikke lige frem somom i
> mener, at jeg kan frasige mig ansvaret... Hmmmmm... Hvorfor er der så ikke
> nogen der tager fat i f.eks. TDC, Worldonline o.l.???

det er vist noget med at de stille udstyr til rådighed, at det så bliver
misbrugt er en anden sag + de gør stort set hvad de kan for at undgå
ulovligheder

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Martin

Dato : 24-11-01 12:28

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> det er vist noget med at de stille udstyr til rådighed, at det så bliver
> misbrugt er en anden sag + de gør stort set hvad de kan for at undgå
> ulovligheder

Nu kan jeg ikke lige huske hvad loven hedder, men der er en lov der siger at
når man er udbyder af et kommunikationsnetværk er man ikke ansvarlig for
evt. ulovlig trafik der foregår på netværket, så længe man ikke selv er
afsender eller modtager af den ulovlige trafik.

Gør de hvad de kan? hmmm... har du set nogle af de binære newsgroups bare på
TDC's news server? Der er alt fra ulovlig musik til hele film, spil og meget
andet.

Mvh
Martin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-11-01 12:45

On Sat, 24 Nov 2001 12:27:47 +0100, "Martin" <mcmartin@ofir.dk> wrote:

> [...]
>evt. ulovlig trafik der foregår på netværket, så længe man ikke selv er
>afsender eller modtager af den ulovlige trafik.

Det er (et af ) EUs e-handelsdirektiver, der indeholder nogle regler
om dette. Men det er ikke helt så enkelt som du fremstiller det.

>Gør de hvad de kan? hmmm... har du set nogle af de binære newsgroups bare på
>TDC's news server? Der er alt fra ulovlig musik til hele film, spil og meget
>andet.

Man kan formentlig ikke kræve, at en ISP systematisk gennemlæser alt
materiale. Men hvis der er grund til mistanke (f.eks. pga. en
nyhedsgruppes navn) bør der nok tages affære.

Det er dog ikke endeligt fastslået i retspraksis endnu...

--
Jakob Paikin

Fra : Martin

Dato : 24-11-01 18:23

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message
> On Sat, 24 Nov 2001 12:27:47 +0100, "Martin" <mcmartin@ofir.dk> wrote:
>
> Det er (et af ) EUs e-handelsdirektiver, der indeholder nogle regler
> om dette. Men det er ikke helt så enkelt som du fremstiller det.

Har du evt. et link til den § eller lov/regel ??

Mvh
Martin

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 24-11-01 22:05

"Martin" <mcmartin@ofir.dk> writes:

>Har du evt. et link til den § eller lov/regel ??

Du kan søge lidt på EUs sider, selvom det desværre ikke er særlig
nemt at gå til.

Men mig bekendt er det ikke implementeret i dansk lov endnu, og
hvis jeg husker rigtigt, er det ret specifikt begrænset til ISPer.

Man skal formentlig have opnået en vis størrelse og et vist antal
kunder for at kunne blive betragtet som en ISP. Endvidere er der
en del pligter knyttet til det - såsom at man straks ved kontakt
fra trediepart nedtager materiale, der krænker dennes rettigheder.

Disclaimer: det er ved at være et stykke tid siden, jeg læste det

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-11-01 11:12

On Sat, 24 Nov 2001 18:22:53 +0100, "Martin" <mcmartin@ofir.dk> wrote:

>Har du evt. et link til den § eller lov/regel ??

Det er som nævnt ikke en lov, men et EU-direktiv.

Jeg har ikke henvisningen ved hånden, men den er nævnt (og gennemgået)
i mit speciale, som du kan hente fra www.paikin.dk

--
Jakob Paikin

Fra : Niels Henriksen

Dato : 24-11-01 16:27

"Martin" <mcmartin@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> evt. ulovlig trafik der foregår på netværket, så længe man ikke selv er
> afsender eller modtager af den ulovlige trafik.

Den lov burde AntiPiratGruppen læse

--
Niels Henriksen
Softwareudvikler

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-11-01 16:26

On Sat, 24 Nov 2001 16:27:27 +0100,
Niels Henriksen <niels@æblebiggs.dk> wrote:
> "Martin" <mcmartin@ofir.dk> wrote in message

> at
>>
> Den lov burde AntiPiratGruppen læse

Den kender de vel.

Der er en gl. dom, som vist nok var omkring børneporno, som
omhandler Bamses' BBS i Aalborg.

I dommens premisser hed det sig, at han udelukkende blev dømt
på de filer han havde kategoriseret og sorteret. Han kunne ikke
stilles til ansvar for de usorterede uploadede filer han ikke
kendte indholdet af.

Så principielt har vi en dom der siger, at der ikke er noget
kriminelt i at køre en offentlig FTP server. Det kriminelle
opstår først i det øjeblik man bliver opmærksom på at den anvendes
til f.eks. musik eller piratkoper, og man undlader at reagere
herpå.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-11-01 12:43

On Fri, 23 Nov 2001 19:57:49 +0100, "Andy Dufresne"
> [...]

>mener, at jeg kan frasige mig ansvaret... Hmmmmm... Hvorfor er der så ikke
>nogen der tager fat i f.eks. TDC, Worldonline o.l.???

Deres systemer indeholder ikke filer, der ikke kan findes en ejer til.
Hvis du f.eks. finder en hjemmeside med ulovligt indhold, kan
udbyderen entydigt identificere indehaveren - som er den primært
ansvarlige.

I dit tilfælde vil du ikke kunne finde den primært ansvarlige og vil
derfor formentlig have et væsentligt problem.

Diskussionen om, hvorvidt ISP'er har et ansvar i form af medvirken til
ulovligheder er forholdsvis kompliceret - men se evt. mit (lidt gamle)
juraspeciale om emnet på www.paikin.dk

--
Jakob Paikin