Moms på varer fra Tyskland?
Fra : Jesper

Dato : 21-11-01 17:57

Hej.

Jeg håber, at dette er den rigtige gruppe.

Hvis man tager til Tyskland og køber en gammel Mercedes, skal der
betales afgift ved indførelse til DK (ca. 65% af handelsværdien i DK).
Men...hvordan forholder det sig med andre ting? Hvis jeg ringer til et
juveler-firma i Tyskland og køber et ur til feks. 10.000 DM og får det
sendt med posten. Hva' så? Er der så risiko for, at de åbner pakken i
tolden og jeg efterfølgende skal betale moms + bøde, eller skal jeg selv
(efter modtagelsen) rette henvendelse til told & skat og selv betale
momsen, eller kan jeg sove ganske roligt og vente på, at pakken dukker
op? Der er selvfølgelig tale om varer, da skal bruges personligt og
derfor IKKE i forretningsøjemed skal videresælges i DK.

Hvis nu pakken kom fra Schweitz, Singapore eller Australien mener jeg,
at man skal betale afgift, da det er importeret uden for EU, men hvordan
forholder det sig med Tyskland?

Håber der er nogen, der kender svaret.

Mvh. Jesper

Fra : Henning

Dato : 21-11-01 21:04

> [...]
>Men...hvordan forholder det sig med andre ting? Hvis jeg ringer til et
>juveler-firma i Tyskland og køber et ur til feks. 10.000 DM og får det

Du kan ikke sammenligne biler og diamter! Du betaler
indregistreringsafgift for en bil - for andre ting betaler du kun
moms. Og så længer der er betalt moms et andet sted i EU, betaler du
ikke dansk moms.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Jesper

Dato : 21-11-01 21:34

Hej.

Henning wrote:

> [...]
> indregistreringsafgift for en bil - for andre ting betaler du kun
> moms. Og så længer der er betalt moms et andet sted i EU, betaler du

Tak for svaret. Hvis jeg har forstået det korrekt, så betyder det, at man
kan købe lige så tosset man vil af ure, diamanter, smykker, malerier,
lysekroner osv. osv. i Tyskland og indføre det til Danmark uden videre
beregning, så længe det er til privat forbrug?

Det der forvirrer mig lidt er, at momsen jo er forskellig i de forskellige
EU lande. Man udligner altså ikke den ved køb i andre lande?

Mvh. Jesper

Fra : KGB

Dato : 22-11-01 18:02

> [...]
> lysekroner osv. osv. i Tyskland og indføre det til Danmark uden videre
> beregning, så længe det er til privat forbrug?

Også sprut og smøger *GG*

KGB

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 22-11-01 08:56

Jesper <jesperm@ostenfeld.dk> skrev i

> Hvis man tager til Tyskland og køber en gammel Mercedes, skal
> der betales afgift ved indførelse til DK (ca. 65% af
> handelsværdien i DK).

Nej. Du kan indføre alle de biler du vil fra Tyskland eller et
hvert andet EU-land, uden at betale afgift. Det er først når/hvis
du ønsker at indregistre bilen i DK at du skal betale
registreringsafgift. Bilen kan altså fx bruges til reservedele uden
afgift, og så er bilen blot en vare som en hvilken som helst anden.
Du skal ikke ved indførslen gøre rede for hvad du har tænkt dig at
bruge bilen til.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu