LIVSTID
Fra : KGB

Dato : 21-11-01 15:15

Hej gruppe

For noget tid siden blev en "generel misforståelse" udrydet her i gruppen,
hvor mange fik pointeret at LIVSTID i Danmark betød livstid og ikke 16 år.

Nu har jeg så rodet mig ud i problemer, fordi ikke nok med at jeg har rodet
mig uklar med 25 personer der alle skal have ti øl hvis de har ret i at
livstid er 16 år, men en af dem har oven i købet fået (påstår hun) opbakning
fra en 2. års jurastuderende's bog... (selvom jeg nu ikke har set
bevismaterialet)

Hvor står der hvorledes, om at livstid ikke kun er 16 år i Danmark ??!?

-KGB-

Fra : Rune Manscher

Dato : 21-11-01 16:02

> Hvor står der hvorledes, om at livstid ikke kun er 16 år i Danmark ??!?

Livstid er livstid, men det er rigtig nok, at man i gennemsnit sidder ca. 16
år i fængsel, når man får en livstisdom. Se fx. Palle Sørensen, han slap
ikke efter 16 år...

Jeg kan på stående for ikke henvise til noget konkret, men bare sige, at
sådan er det altså !

*Rune

Fra : KGB

Dato : 21-11-01 16:15

> [...]
> ikke efter 16 år...
>
> Jeg kan på stående for ikke henvise til noget konkret, men bare sige, at

Jo, men det kan desværre ikke afgøre en diskussion

> *Rune

KGB

Fra : boe

Dato : 21-11-01 16:34

"KGB" <KGB@NSA.PET> wrote in message news:9tggnk$23kj$1@news.cybercity.dk...

> Jo, men det kan desværre ikke afgøre en diskussion

Nej, men det kan dette citat fra straffeloven:

"§ 33. Fængsel idømmes på livstid eller på tid, ikke under 7 dage og ikke
over 16 år.

Stk. 2. I tilfælde, hvor der er hjemmel til at forhøje den straf, der er
foreskrevet for en lovovertrædelse, kan der dog idømmes fængsel indtil 20
år."

Stk. 1 betyder, at man kan idømmes fængsel på livstid ELLER man kan idømmes
en tidsbestemt straf ("på tid"). Hvis man idømmes en tidsbestemt straf, kan
den være bestemt til mellem 7 dage og 16 år.

Stk. 2 er blot en undtagelse fra stk. 1 som siger, at man i visse tilfælde
kan få forhøjet de 16 år til 20 år.

Jeg håber ikke du skal drikke 25 x 10 øl på 'een gang fordi du hermed har
vundet...*bøvs*

mvh.
Bo

Fra : Peter G C

Dato : 21-11-01 17:56

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> [...]
kan
> den være bestemt til mellem 7 dage og 16 år.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : KGB

Dato : 21-11-01 19:33

> Jeg håber ikke du skal drikke 25 x 10 øl på 'een gang fordi du hermed har
> vundet...*bøvs*

SKÅL !
(Nej, vi deler, så er det bare et spørgsmål om hvem der betaler, og åbenbart
ikke mig

!!! TUSINDE TAK !!!

> mvh.
> Bo

-KGB-

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-11-01 18:20

On Wed, 21 Nov 2001 15:14:45 +0100, "KGB" <KGB@NSA.PET> wrote:

>livstid er 16 år, men en af dem har oven i købet fået (påstår hun) opbakning
>fra en 2. års jurastuderende's bog... (selvom jeg nu ikke har set
>bevismaterialet)

Mon ikke der i den bog står den - helt korrekte - statistik, at de
fleste livstidsdømte bliver benådet efter 16 år.

Udover henvisningen til § 33 i straffeloven, følger det af at
livstidsdømte kun kan løslades hvis de bliver benådet. Benådning er et
privilegium, der tildeles efter konkret beslutning - ikke noget, som
automatisk gives (dette rent definitorisk).

Eftersom en livstidsdømt altså ikke har retskrav på at blive benådet,
følge det logisk at en fængsel på livstid netop ikke er tidsbestemt.

--
Jakob Paikin