levis vs. parallel import
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-11-01 11:52

Levis Streuss har fornylig vundet en sag ved en EU-domstol.
http://www1.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=44554
" Kendelsen sætter en stopper for, at handlende på tværs af Europa lovligt kan købe alt for motorcykler og bildele til legetøj og parfume uden for EU"

Nogen der kan forklare hvorfor det skulle være ulovligt at importere
ting forudsat at der selvf. betales told og anden afgift, for så at
sælge varerne igen ??

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-11-01 13:32

On Wed, 21 Nov 2001 10:51:45 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Nogen der kan forklare hvorfor det skulle være ulovligt at importere
>ting forudsat at der selvf. betales told og anden afgift, for så at
>sælge varerne igen ??

Uden at have læst dommen, gætter jeg på at det der er tale om
sondringen mellem regional og global konsumption af varemærker.

--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-11-01 15:14

In article <4m7nvt8b373d5vl5uom77hv9nq3fa44ut3@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> Uden at have læst dommen, gætter jeg på at det der er tale om
> sondringen mellem regional og global konsumption af varemærker.

Det forstår jeg ikke helt, der er jo ikke tale om kopi produkter,
men om originale levis. De kan vel være lige saa gode om de er
importeret på den ene eller den anden måde/vej/... ?

Fra : Henning

Dato : 21-11-01 15:49

>Det forstår jeg ikke helt, der er jo ikke tale om kopi produkter,
>men om originale levis. De kan vel være lige saa gode om de er
>importeret på den ene eller den anden måde/vej/... ?

Der var en lignende sag for nogle år siden omkring parallelimport af
Grundig TV. Bilka fik forbud mod at sælge, idet Grundig kunne
dokumentere (hvordan?) at når man køber et Grundig TV køber du ikke
bare en kasse, men et koncept! Og ekspedienterne i Bilka var ikke
uddannet til at kunne levere denne ydelse! Det er vel af nogenlunde
samme årsag, at B&O kun sælges i specielle butikker?
I bund og grund er det vel et spørgsmål om at beskytte en
forhandlerkæde?
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-11-01 16:16

In article <6gfnvtct5tv1gtn3utbj7e91sva507isid@4ax.com>, Henning wrote:

> [...]
> samme årsag, at B&O kun sælges i specielle butikker?
> I bund og grund er det vel et spørgsmål om at beskytte en

jeg som parallel importør kan vel bare sælge til samme kæde??

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-11-01 18:28

On Wed, 21 Nov 2001 14:14:11 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Det forstår jeg ikke helt, der er jo ikke tale om kopi produkter,
>men om originale levis. De kan vel være lige saa gode om de er
>importeret på den ene eller den anden måde/vej/... ?

Konsumption af varemærker er temmelig kompliceret - og jeg orker ikke
at skrive en længere afhandling lige nu

Meget kort fortalt handler det om, hvor et varemærker gælder, dvs.
hvor indehaveren kan bestemme over brugen.

Når en producent sælger et produkt til en forhandler, er forhandleren
berettiget til at bruge varemærket i sin forhandling af produktet
(selvom det egentlig strider mod producentens eneret til varemærket).

Hvis forhandlerens ret kun gælder i et land tales om national
konsumption - det betyder egentlig, at eneretten til varemærket er
"opbrugt"/"forbrugt" i det land.

Regional konsumption er hvis varemærket er "opbrugt" i f.eks. hele EU
ved salg gennem en EU-forhandler.

Endelig findes der global konsumption, hvor et varemærke er
"tabt"/"opbrugt", blot produktet sælges et eller andet sted.

Så vidt jeg husker, antages det at der gælder regional konsumption -
det ville passe godt med den refererede dom. I så fald er varemærket
kun "opbrugt" i USA, men ikke i EU for så vidt angår konkrete varer.

I så fald er anvendelse af varemærket i et EU-land (som følge af
parallelimport) ulovligt og kan forbydes af producenten.

Men som nævnt er det noget mere kompliceret end som så - men det giver
da en ide om problemet.

--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-11-01 18:58

In article <dkonvt8ro73q5r8vn70r3cddjl1s9q791p@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> Men som nævnt er det noget mere kompliceret end som så - men det giver
> da en ide om problemet.

nja lidt, for har producenten ikke kun krav på 1.salg ??
Fx. med bøger er der en livlig handel med brugte bøger, tilsvarende
med cd'er og film. De bruger jo også varemærket ??

ion++ der synes at parallel import skal være lovligt, men det er jo politik

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 22-11-01 08:30

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev i

> nja lidt, for har producenten ikke kun krav på 1.salg ??
> Fx. med bøger er der en livlig handel med brugte bøger,
> tilsvarende med cd'er og film. De bruger jo også varemærket ??

Du må gerne bruge vareværket direkte i beskrivelsen af den brugte
vare du vil sælge, du må derimod ikke bruge varemærket
(yderligere), som "trækplaster" i dit firmanavn, internet-domæne,
annoncemateriale eller lign.

Der faldt for et års tiden (?) dom i en sag, hvor en mand benyttede
ordet "Rolex" i sit materiale, da han solgte brugte Rolex-ure. Han
blev dømt til ikke at måtte bruge ordet eller ord hvor "rolex"
indgik.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu