/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kopisikrede musikcd'ere
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 21-11-01 11:21

Hej

Nu ser jeg at BMG har oprettet en hotline så kunder der har købt en
bestemt cd (musik), som er kopibeskyttet, kan ringe ind og få den
byttet hvis deres afspillere ikke kan klare den.

Men hvis nu jeg går op i Fona og køber en cd, som sidenhen viser sig
at være kopisikret og jeg derfor ikke kan afspille den, er Fona så
ikke forpligtet til at bytte den (alternativt tage den retur)?

Når man køber cdere bliver de jo altid plomberet og der står at den
_kun_ kan ombyttes hvis plomben ikke er brudt. Men hvis cden slet ikke
kan afspilles i min afspiller som ellers æder alle andre cdere jeg
smider efter den, så må del vel betegnes som en mangel. eller?

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

 
 
Per Christoffersen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 21-11-01 13:34


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
news:pmvmvts4r8cvi20b3appg59s43nb30rnfi@4ax.com...
>
> Men hvis nu jeg går op i Fona og køber en cd, som sidenhen viser sig
> at være kopisikret og jeg derfor ikke kan afspille den, er Fona så
> ikke forpligtet til at bytte den (alternativt tage den retur)?

Jo, se nedenfor.

>
> Når man køber cdere bliver de jo altid plomberet og der står at den
> _kun_ kan ombyttes hvis plomben ikke er brudt. Men hvis cden slet ikke
> kan afspilles i min afspiller som ellers æder alle andre cdere jeg
> smider efter den, så må del vel betegnes som en mangel. eller?

Det må siges at være en berettiget forventning, til en musikCD, at den kan
afspllles på alm. CDafspillere, og herunder hører også CD-drev i computere
(Det er min påstand, men det har tidligere været drøftet her i gruppen, med
nogenlunde enighed om det).

Kan den ikke det, foreligger der en mangel, som sælgeren (forretningen) er
forpligtiget til at udbedre, enten ved reparation eller ombytning. Det er
fint nok, at BMG gør det selv, men det er forretningens ansvar overfor den
enkelte kunde.

Ombytningstilbuddet (ved ubrudt plombe) ændrer ikke på dette, men er
forretningens ekstraservice overfor kunderne, nemlig at man kan bytte en CD
til en anden hvis man fortyder, eller allerede har den i forvejen. Det er
nemlig ikke muligt at bergænse reklamationsretten på den måde.

Er musikCDen mærket med kopibekskyttelse, eller oplyses det på anden måde i
forbindelse med købet, så stiller sagen sig anderledes. Det kan føre til, at
forventningen om afspilningsmulighed på en computer ikke kan siges at være
berettiget, men det er en vurderingssag, som det er vanskeligt, at sige
noget konkret om. Der er vist heller ikke nogen forretninger/pladeselskaber,
der er begyndt på det endnu.

/Per



Mads Lie Jensen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 21-11-01 13:45

On Wed, 21 Nov 2001 13:33:33 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Det må siges at være en berettiget forventning, til en musikCD, at den kan
>afspllles på alm. CDafspillere, og herunder hører også CD-drev i computere
>(Det er min påstand, men det har tidligere været drøftet her i gruppen, med
>nogenlunde enighed om det).
>
>Kan den ikke det, foreligger der en mangel, som sælgeren (forretningen) er
>forpligtiget til at udbedre, enten ved reparation eller ombytning. Det er
>fint nok, at BMG gør det selv, men det er forretningens ansvar overfor den
>enkelte kunde.

>Ombytningstilbuddet (ved ubrudt plombe) ændrer ikke på dette, men er
>forretningens ekstraservice overfor kunderne, nemlig at man kan bytte en CD
>til en anden hvis man fortyder, eller allerede har den i forvejen. Det er
>nemlig ikke muligt at bergænse reklamationsretten på den måde.

Det var også hvad jeg regnede med.
Men jeg kan samtidig levende se for mig at de nævenyttige fona-sælgere
ikke vil ombytte eller tage en cd retur hvis man kommer op og siger at
den ikke kan spilles i min cd-afspiller. Hvad kan man så, om
overhovedet noget, gøre?


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Per Christoffersen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 21-11-01 14:49


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
news:l48nvtohmfrunlipaflhoieuqma96n0dq1@4ax.com...

>
> Det var også hvad jeg regnede med.
> Men jeg kan samtidig levende se for mig at de nævenyttige fona-sælgere
> ikke vil ombytte eller tage en cd retur hvis man kommer op og siger at
> den ikke kan spilles i min cd-afspiller. Hvad kan man så, om
> overhovedet noget, gøre?

Råbe, skrige, stampe i gulvet, bryde grædende sammen, be' om at tale med
chefen, true med at ringe til Ekstra Bladet, gå højt råbende ud af butikken
igen, idet du proklamerer, at her sætter du ihvertfald aldrig dine ben
igen, - sådan du ved alt det sædvanlige...

Problemet er at en CD koster så lidt, at det ikke kan svare sig/ikke er
muligt at gøre noget ved det juridisk.

Men skulle du komme ud for problemet, så kan du jo prøve at pakke den pænt
ind og sende den til hovedkontoret med en beskrivelse af problemet, og
anføre dit rimelige krav om udbedring af manglen. Vedlæg kopi af
kvitteringen.
Det vil vinge dem til at svare dig, og de må så tage stilling til den
juridiske del af sagen. Her eraf følger, at de så nok er nødt til at følge
lovens tekst.
Gør de det alligevel ikke, er der nok ikke så meget andet at gøre ved det,
end at gøre flest mulig andre opmærksomme på det...

/Per




Mads Lie Jensen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 21-11-01 21:13

On Wed, 21 Nov 2001 14:49:12 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Råbe, skrige, stampe i gulvet, bryde grædende sammen, be' om at tale med
>chefen, true med at ringe til Ekstra Bladet, gå højt råbende ud af butikken
>igen, idet du proklamerer, at her sætter du ihvertfald aldrig dine ben
>igen, - sådan du ved alt det sædvanlige...
>
>Problemet er at en CD koster så lidt, at det ikke kan svare sig/ikke er
>muligt at gøre noget ved det juridisk.

Det var det jeg var bange for...
Mit problem (hvilket man dog ikke kan kalde det endnu, heldigvis) er
at min cd-afspiller er gået i stykker og jeg derfor bruger computeren
til at afspille min musik. Så når læser så meget om disse kopisikre
skiver rundt omkring bliver man jo naturligvis lidt nervøs for at
smide sine penge unødigt ud..

Næh, jeg tror bare jeg holder mig fra at købe flere musikcdere. Så kan
det være de kan lære det.
Jeg takker for et uddybende svar.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Christian Schmidt (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Christian Schmidt


Dato : 21-11-01 17:31

Per Christoffersen wrote:
>
> Kan den ikke det, foreligger der en mangel, som sælgeren (forretningen) er
> forpligtiget til at udbedre, enten ved reparation eller ombytning.

Forretningen kan vel også vælge at hæve købet.

Man har således ikke krav på at få en fejlfri cd, men højst at få sine
penge tilbage.


Christian

Bertel Lund Hansen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-11-01 21:12

Christian Schmidt skrev:

>Forretningen kan vel også vælge at hæve købet.

Nej, ikke hvis kunden forlanger en fejlfri vare:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, kan køberen hæve
   købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen
   eller omlevering efter reglerne i § 42, stk. 1, eller
   § 43, stk. 1 og 2.

Bemærk "kræve ... omlevering". Kun et tilbud om reparation (som
her er irrelevant) kan sætte dette krav ud af kraft.

>Man har således ikke krav på at få en fejlfri cd

Jo.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Christian Schmidt (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Christian Schmidt


Dato : 21-11-01 23:11

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Christian Schmidt skrev:
>
> >Forretningen kan vel også vælge at hæve købet.
>
> Nej, ikke hvis kunden forlanger en fejlfri vare:
>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, kan køberen hæve
> købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen
> eller omlevering efter reglerne i § 42, stk. 1, eller
> § 43, stk. 1 og 2.
>
> Bemærk "kræve ... omlevering". Kun et tilbud om reparation (som
> her er irrelevant) kan sætte dette krav ud af kraft.

Forbrugerstyrelsen skriver ellers noget andet på
http://www.fs.dk/skole/ungelev.htm#afhj (sidste afsnit under
overskriften Afhjælpning) - eller er det mig, der misforstår dem?


Christian

Bertel Lund Hansen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-11-01 07:10

Christian Schmidt skrev:

>> Bemærk "kræve ... omlevering". Kun et tilbud om reparation (som
>> her er irrelevant) kan sætte dette krav ud af kraft.

>Forbrugerstyrelsen skriver ellers noget andet ...

Nej, de skriver:

   Hvis forretningen vil afhjælpe dvs. reparere varen, er du
   nødt til at tage imod det.

Sammenhold det med min sætning - med parentes - ovenfor.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjørn Løndahl (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 22-11-01 08:51

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev i
news:cj5pvt05j03i6ckhbnalvs7j8bgr9e0td2@news.telia.dk:

>>> Bemærk "kræve ... omlevering". Kun et tilbud om reparation
>>> (som her er irrelevant) kan sætte dette krav ud af kraft.
>
>>Forbrugerstyrelsen skriver ellers noget andet ...
>
> Nej, de skriver:
>
> Hvis forretningen vil afhjælpe dvs. reparere varen, er du
> nødt til at tage imod det.
>
> Sammenhold det med min sætning - med parentes - ovenfor.

Hvad med denne del:

===
Hvis forretningen ikke vil afhjælpe, men hellere give dig pengene
tilbage, fordi reparationen er for dyr, har du ingen krav på at få
afhjælpning. Du må tage imod pengene. Det er ikke altid en fordel
for dig, hvis du fx har købt en supergod computer til en lav pris.
Du får nemlig kun det beløb, som står på kvitteringen.
===

?


--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu
Ting til salg: http://www.go.to/salg
Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk

Per Christoffersen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-11-01 14:31


"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> wrote in message
news:epait9.lmc.ln@news.4952.dk...
> Hvad med denne del:
>
> ===
> Hvis forretningen ikke vil afhjælpe, men hellere give dig pengene
> tilbage, fordi reparationen er for dyr, har du ingen krav på at få
> afhjælpning. Du må tage imod pengene. Det er ikke altid en fordel
> for dig, hvis du fx har købt en supergod computer til en lav pris.
> Du får nemlig kun det beløb, som står på kvitteringen.
> ===
>
> ?

Ja jeg undrer mig også over hvor grundlaget for dette kommer fra. Jeg har
gennemlæst købeloven igen, og kan ikke finde det, bortset fra sidste del af
§78, hvor der står, at forretningen ikke er forpligtiget til afhjælpning,
hvis reparationen er for dyr eller besværlig. Der står ikke umiddelbart, at
handlen så skal gå tilbage, men det følger måske implicit, af andre §-er at
sælger så kan hæve handlen? Måske for at komme køber i forvejen?

/Per



Bertel Lund Hansen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-11-01 15:04

Per Christoffersen skrev:

>Ja jeg undrer mig også over hvor grundlaget for dette kommer fra.

Den blå luft. Her er aftalelovens § 1:

§ 1.   Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
   Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke
   andet følger af tilbudet eller svaret eller af
   handelsbrug eller anden sædvane.

Der er ikke så meget at være i tvivl om. Hvis man (= forhandler)
ikke i første omgang overholder sin aftale, kan man ikke sådan
bare erklære at man forresten ikke gider overholde aftalen
alligevel.

>Jeg har gennemlæst købeloven igen, og kan ikke finde det

Hvad kan du ikke finde? Jeg har fremhævet det citat i købeloven
der understreger kundens ret.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-11-01 15:09


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:dd1qvt0d9ua9l5cv6hui545t8l5ad0194i@news.telia.dk...
> Per Christoffersen skrev:

> Hvad kan du ikke finde? Jeg har fremhævet det citat i købeloven
> der understreger kundens ret.

Jeg kan ikke finde det, de giver sælger grundlag for at hæve en handel, hvis
mangelen er for svær at rette.
Det er der vist heller ikke så mange andre, der kan...

/Per



Bertel Lund Hansen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-11-01 16:00

Per Christoffersen skrev:

>
>"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
>news:dd1qvt0d9ua9l5cv6hui545t8l5ad0194i@news.telia.dk...
>> Per Christoffersen skrev:
>
>> Hvad kan du ikke finde? Jeg har fremhævet det citat i købeloven
>> der understreger kundens ret.
>
>Jeg kan ikke finde det, de giver sælger grundlag for at hæve en handel, hvis
>mangelen er for svær at rette.
>Det er der vist heller ikke så mange andre, der kan...

Nå det? Det vil bare sjældent være aktuelt ved et forbrugerkøb så
derfor tog jeg det ikke med første gang:

§ 78   ...
   Køberen kan endvidere forlange, at sælgeren afhjælper
   mangelen, medmindre dette vil forvolde sælgeren
   uforholdsmæssig omkostning eller væsentlig ulempe. Ved
   artsbestemte køb kan sælgeren opfylde sin
   afhjælpningspligt ved at foretage omlevering.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-11-01 16:08


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:dn4qvtgib7dgoghipa90a2qsoo7n9v601r@news.telia.dk...

> Nå det? Det vil bare sjældent være aktuelt ved et forbrugerkøb så
> derfor tog jeg det ikke med første gang:
>
> § 78 ...
> Køberen kan endvidere forlange, at sælgeren afhjælper
> mangelen, medmindre dette vil forvolde sælgeren
> uforholdsmæssig omkostning eller væsentlig ulempe. Ved
> artsbestemte køb kan sælgeren opfylde sin
> afhjælpningspligt ved at foretage omlevering.

Ja det er vist det samme stykke, jeg selv har henholdt mig til tidligere i
tråden. Men det er altså det der er grundlaget for FS' beskrivelse af
forretningernes ret til at hæve salget/betale pengene tilbage.
Det står ikke helt klart som hvid blæk for mig, men det vil jeg ikke bekymre
mig mere om så...

/Per



Bertel Lund Hansen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-11-01 16:44

Per Christoffersen skrev:

>> § 78 ...
>> Køberen kan endvidere forlange, at sælgeren afhjælper
>> mangelen, medmindre dette vil forvolde sælgeren
>> uforholdsmæssig omkostning eller væsentlig ulempe. Ved
>> artsbestemte køb kan sælgeren opfylde sin
>> afhjælpningspligt ved at foretage omlevering.

>Det står ikke helt klart som hvid blæk for mig, men det vil jeg ikke bekymre
>mig mere om så...

Normalt kan en sælger ikke undslå sig for at opfylde aftalen.
Hvis en erstatningsvare kun kan skaffes fra Lantbortistan
formedelst 10 gange den aftalte pris, begynder det at ligne noget
han kan smutte fra - men så kan han jo bare hoste op med en lidt
bedre model fra lageret til erstatning. Så vidt jeg kan se kan
der i praksis kun være tale om køb af en specifik vare som ikke
kan findea andre steder før han kan undslå sig, og så kan der
blive tale om erstatning.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste