udlæg i løn...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-11-01 22:11

jeg står i den lidt prekære situation at min ex ikke har råd til at hente
vores fælles barn pga at kommunen har taget udlæg i hans løn.... 38% snupper
de.... ( vi bor på sjælland og han i jylland, derfor er det en rimelig
hamper udskrivning hver gang... ikke at han brokker sig...)

ud over vores søn har han et barn med hans nye kæreste ( 3 mdr gammel) og
det er naturligvis vigtigt for dem at have råd til mad og lignende for
ham... men fra statsamtets side har de bare fået at vide at " det er hvad
børnepengene er til" selvom vi alle ved de hverken rækker helt eller
halvt...

jeg har ladet mig fortælle af en bekendt at kommunen max må tage 15% af
lønnen uanset hvad...
det han har fået at vide er at de går ud fra husstandsindtægten som jo er
steget efter den lille kom til.... og derfor er udlægget i lønnen også
steget....

nu er mit spørgsmål så.... kan det virkelig passe at kommunen må tage 38%
uden varsel for at dække en skattegæld?

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-11-01 11:50

Hej

Som udgangspunkt kan kommunen tage 15% af hans udbetalte løn uden at spørge
yderligere.
Nu skriver du intet om hvad udlægget er foretaget, for normalt får et krav
stillet og i den forbindelse kan man bede om en samtale og lave en
afdragsordning. Man har også mulighed for at fremlægge sit budget.

Så mit spørgsmål til dig er: På hvilket grundlag er der udtaget 38% udlæg ?

Hvis din ex. har et stort rådighedsbeløb, efter boligudgifter, telefonabn.
a-kasse og tvungen pensionsopsparing, ja så kan de pantefogeden i princippet
tage indtil at der er ca. 3000,- tilbage til normal husholdning. Dog vil
udgiften til transport for at have samkvem med Jeres børn ikke være
indeholdt i dette beløb.

Mvh
Christian

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-11-01 11:52

1. Almindelige kreditorer:

Der findes i retsplejelovens § 508 en generel regel om, at der ikke kan
foretages udlæg i dine fremtidige erhvervelser, og i § 511, stk.1 en speciel
regel om, at der ikke kan foretages udlæg i endnu ikke udbetalt løn eller
andet vederlag for personligt arbejde, medmindre der er forløbet 7 dage
efter slutningen af den periode, i hvilken lønnen er indtjent.

Når lønnen er udbetalt og f. eks. indsat på en lønkonto, kan der straks
gøres udlæg i det udbetalte beløb. Dette gælder, også selv om du er
forudlønnet, hvor lønnen på udbetalingstidspunktet endnu ikke er optjent. Du
har dog altid ret til at beholde et beløb, hvis størrelse bestemmes af
fogedretten, således at du kan klare dine nødvendige udgifter til f. eks.
husleje, kost og beklædning frem til den næste lønudbetaling. Dette følger
af reglerne om det såkaldte trangsbeneficium.

2. Krav fra det offentlige:

En række krav fra det offentliges side kan som tidligere nævnt inddrives ved
lønindeholdelse. Det gælder blandt andet

1.. alle former for skattegæld, herunder også ejendomsskatter, told og
moms.

2.. skyldige børnebidrag og ægtefællebidrag,

3.. gæld til Finansstyrelsen (tidligere Hypotekbanken) vedrørende
misligholdte studielån og gæld til Statens Uddannelsesstøtte.

4.. tilbagebetalingspligtig kontanthjælp,

5.. betaling til kommunale daginstitutioner, f. eks. vuggestuer,
børnehaver og fritidshjem, samt kommunale skolefritidsordninger.
Lønindeholdelse fungerer på den måde, at din arbejdsgiver får et pålæg om at
tilbageholde en del af din nettoløn til dækning af gælden. Lønindeholdelsen
kan ifølge kildeskattelovens § 73, stk. 3 højest udgøre 20% af din nettoløn,
mens der ikke findes en bestemt maksimumsgrænse i loven om inddrivelse af
underholdsbidrag.

Ved alle former for lønindeholdelse gælder dog den generelle regel, at der
skal altid overlades dig det nødvendige beløb til dit eget og din families
underhold. Din ægtefælles eller samlevers indtægtsforhold spiller ind ved
fastsættelsen af, hvor meget der maksimalt kan holdes tilbage af din løn.
Dette gælder, selv om der ikke er nogen retlig forsørgerpligt mellem ugifte
samlevende, og selv om din samlever under ingen omstændigheder hæfter for
gælden. Er der tale om inddrivelse af tilbagebetalingspligtig kontanthjælp
eller andre sociale ydelser, tæller din samlevers indkomst ikke med i
budgettet.

Rådighedsbeløbet til din og din families underhold fastsættes skønsmæssigt
ud fra en konkret vurdering af indtægter og udgifter. Børnefamilieydelse,
børnetilskud og børnebidrag medtages på indtægtssiden, og udgifter
vedrørende børnene medtages på udgiftssiden. I forbindelse med
betalingsevnevurderingen skal rimelige og nødvendige faste udgifter
medregnes. Det drejer sig først og fremmest om rimelige udgifter til husleje
og el, vand og varme. Udgifter til bil accepteres som udgangspunkt kun, hvis
bilen er nødvendig for beskæftigelsen (benzinudgifter kun for transport til
og fra arbejde) eller til transport på grund af handicap eller lignende.
Husstands-, indbo-, familie- og ulykkesforsikringer samt eventuelt
nødvendige bilforsikringer accepteres som udgangspunkt. Udgifter til
frivillige livs- og pensionsordninger accepteres som udgangspunkt ikke.
Afdrag på lån til f.eks. sædvanligt indbo og studielån accepteres som
udgangspunkt. Afdrag til eksempelvis kontokort, luksusprægede genstande
eller andre kreditorer accepteres som udgangspunkt ikke.

Løbende betaling af fagforeningskontingent og A-kasse accepteres som
udgangspunkt. Udgifter til daginstitution, dagpleje og lignende accepteres.
Udgifter til efterskole eller privatskole kan efter omstændighederne
accepteres. Det må vurderes, om der er særlige hensyn til børnene, der
begrunder udgiften. Udgifter til TV-licens, telefonabonnement (ikke
samtaler), nødvendige medicinudgifter, briller m.v. accepteres, mens
udgifter til kost, tøj og fornøjelser skal afholdes af rådighedsbeløbet.

Når alle ovennævnte rimelige udgifter er fratrukket indtægterne, skal der
være et rådighedsbeløb til kost, tøj og formøjelser m.v. på ca. 3.000 kr. om
måneden for enlige og ca. 5.500 kr. om måneden for par plus ca 1.000 kr. om
måneden pr. barn.

Der kan ske indeholdelse ikke blot i løn, men også i dagpenge og i private
og offentlige pensioner, herunder folkepension og førtidspension. Højesteret
har i november 1999 statueret, at der kan ske indeholdelse i kontanthjælp,
såfremt den pågældende har et væsentligt større rådighedsbeløb end
kontanthjælpsmodtagere i almindelighed.

Der kan ikke ske indeholdelse i børnebidrag, børnetilskud.og
børnefamilieydelser. Dog kan der ske indeholdelse for skyldige beløb vedr.
institutionsbetaling, f. eks. børnehave og skolefritidsordning i op til 50%
af børnefamilieydelserne.

Du kan altid klage over lønindeholdelsen, men klageinstansen afhænger af,
hvilken type krav, der er tale om. Pantefogeden skal give dig
klagevejledning. Som eksempler kan vi oplyse, at du kan indbringe
pantefogedens afgørelse om lønindeholdelsen for fogedretten, hvis det drejer
sig om skyldige underholdsbidrag, til Told og Skatteregionen, hvis det
drejer sig om skatter, og til den sociale Ankestyrelse, hvis det drejer sig
om tilbagebetalingspligtig kontanthjælp.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-01 12:31

"Christian Andersen" <ctacta@forum.dk> wrote in message

nu er jeg nødt til at gå ud fra de informationer jeg har..... så bær over
med mig

> [...]
> afdragsordning. Man har også mulighed for at fremlægge sit budget.

> Så mit spørgsmål til dig er: På hvilket grundlag er der udtaget 38% udlæg
?

så vidt jeg er informeret havde de en ordning hvor det blev taget 19% af min
ex's løn hver måned.... det forløb sådan frem til den dag hans yngste søn
blev født og hans kærestes indtægt steg i forbindelse med barselsorloven....
så steg den uden yderligere varsel til 38%

han har en heftig skattegæld ( udgangspunktet var vist 50.000) plus at
børnepengene til min søn bliver trukket af kommunen.....

> [...]
> tage indtil at der er ca. 3000,- tilbage til normal husholdning. Dog vil
> udgiften til transport for at have samkvem med Jeres børn ikke være

det jeg har fået at vide er at min ex har godt 5000 tilbage når bankgæld og
kommunen har taget sit..... der er ikke taget hensyn til at han betaler
børnepenge, husleje og at han har et spædbarn som han også skal forsørge...
hans kæreste har fået "trussel" om at de vil tage 15% af hendes dagpenge
også....

de fik at vide fra kommunen at det er hendes pligt at betale for sig selv og
barnet.... og at min ex sådan set bare skal koncentrere sig om sig selv.....
kan det virkelig passe at kommunen kan tillade sig at påstå at han ikke har
forsørgerpligt, når han bor sammen med moderen og barnet?

Fra : Desilva

Dato : 21-11-01 13:13

<sniip>
> kan det virkelig passe at kommunen kan tillade sig at påstå at han ikke
har
> forsørgerpligt, når han bor sammen med moderen og barnet?

Ikke at jeg ved noget om det her, men det ville _godt_ nok være underligt,
hvis de kunne det, da de samtidigt kan trække i sociale ydelser til moderen
hvis manden bor sammen med dem. Det er jo den modsatte vej, hvor der
argumenteres for at der finder forsørgning sted, hvis de bor sammen.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-01 13:37

"Desilva" <a@a.a> wrote in message news:9tg5f2$r9v$1@sunsite.dk...
> [...]
> hvis manden bor sammen med dem. Det er jo den modsatte vej, hvor der
> argumenteres for at der finder forsørgning sted, hvis de bor sammen.

det er jo netop det jeg mener..... det lyder totalt forkvaklet..... og
hænger absolut ikke sammen med det jeg ellers kender til det.....

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-11-01 15:20

Jeg vil gerne være behjælpelig med at udfærdige en klage, det lyder lidt
forkert det kommunen gør i mine øre.
Jeg er ikke advokat eller jurist, men jeg kan finde nogle ting frem og være
behjælpelig med at lave en formel skriftlig klage.

Mail mig privat på cta@mail.dk for yderligere udveksling af information, som
jeg vil behandle fortroligt, såfremt I ønsker yderligere hjælp.

Mvh
Christian

Fra : cheesedealer

Dato : 21-11-01 16:42

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>klip>
> det jeg har fået at vide er at min ex har godt 5000 tilbage når bankgæld
og
> kommunen har taget sit.....
> knus sabina

<klip>

Kommunen har ikke pligt til at tage hensyn til bankgæld. Som Christian A
rigtig skriver er det udgifter til alm. husførelse der trækkes fra. Herefter
fås et rådighedsbeløb, som danner grundlag for lønindeholdelsen. EX´en må så
undlade at betale banken, hvis der ikke er nok tilbage. Det offentlige har
jo netop en hjemlet fordel fremfor private kreditorer, der her kommer til
syne.

PH

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-01 23:06

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]

> jo netop en hjemlet fordel fremfor private kreditorer, der her kommer til

ja det er jeg klar over..... dilemmaet er så at hans banklån ryger til
kautionisten.... hvilket er ret uønsket....
men du har ret... han kan ikke gøre så meget ved det....
jeg har foreslået ham at forsøge at få sig en anden afdragsordning...... han
gik forgæves både i banken og på kommunen......

nu er jeg ikke klar over hvor meget hans kæreste tjener... hun er på
barselsorlov endnu...... men det må jo alt andet lige have lidt at sige i
denne situation.....

Fra : Henning

Dato : 21-11-01 15:45

On Tue, 20 Nov 2001 22:11:01 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>de.... ( vi bor på sjælland og han i jylland, derfor er det en rimelig
>hamper udskrivning hver gang... ikke at han brokker sig...)

Vil det ikke være muligt at sende barnet alene med toget? Der er
specielle kupeer og stewaresser til det samme - så sparer I da en
voksen returbillet!

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-01 16:19

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Vil det ikke være muligt at sende barnet alene med toget? Der er
> specielle kupeer og stewaresser til det samme - så sparer I da en

det er skam også planen... men prisen for sådan en tur er en barnebillet
plus 50% og en pladsbillet..... og ydermere er det hamrende umuligt at få de
få pladser der er da der kun er 30 pladser til fordeling på hvert tog.....

prisen for en voksen på den rute er 230 kr....
for et barn bliver det så 115 plus 50% det giver 172,50 plus en pladsbillet
til 15 kr altså i alt en udskrivning på 375 kr pr weekend...... og det er
endda den aller billigste metode.... og det kun hvis det er muligt at få en
plads..... indtil nu er den eneste weekend vi har kunne få en plads til
engang i januar....... sååååå.....
alternativet er at jeg tager toget til jylland med ham eller hans far kommer
og henter ham i bil...... hvilket bestemt ikke gør udskrivningen
mindre......

men som sagt brokker han sig ikke over prisen som sådan....
han har simpelthen bare ikke pengene...... da det først kom mig for øre, det
med denne situation, var vi knapt halvgående i november og hele familien
havde 350 kr til resten af måneden...... prøv du at holde to voksne med
mad... hente et barn i den anden ende af landet og holde mad og bleer til et
spædbarn og så samtidig have penge nok til at kunne få bensin på bilen så
man kan passe sit job......
jeg forstår ham udemærket og har ikke lyst til at disse problemer med
økonomien skal ødelægge et ellers velfungerende samkvemsforhold..... derfor
er det mig der spørger her i gruppen