Forpligtelse til at købe i bogklub ?
Fra : Finn V. Rasmussen

Dato : 19-11-01 22:47

Er der her i gruppen en venlig person som kan hjælpe mig med lidt jura
omkring opsigelse af medlemsskab af en bogklub, som er af den mening at jeg
først skal købe et vist antal bøger, før man vil acceptere min udmeldelse.

Det drejer sig om bogklubben "12 Bøger" hvor jeg på et tidspunkt faldt for
deres annonce i et kuponhæfte, om at købe et antal bøger til små penge som
introduktionstilbud, ved at indmelde mig i bogklubben og samtidig acceptere
at jeg senere skulle købe et par bøger mere til normal bogklubpris. Dette
lød i og for sig fair nok, men da de så begynder at sende mig "månedens bog"
går det op for mig at dette er en bogklub som udelukkende henvender sig til
kvindelige læsere og at jeg ikke kan finde nogen interessante bøger at købe
her. Jeg har tillige fået problemer med øjnene, hvilket bl.a. giver sig til
udtryk ved at jeg i længere tid kke har kunnet læse en bog uden at få
hovedpine.

Jeg meddeler derfor bogklubben at jeg ønsker at blive udmeldt af bogklubben
og frabeder mig samtidig at få flere bøger tilsendt. Til dette svarer
bogklubben at man ikke vil acceptere min udmeldelse, før jeg har købt 2
bøger til normalpris og fortsætter ufortrødent med at tilsende mig månedens
bog. Det bliver jo desværre lidt svært at opfylde bogklubbens krav,
medmindre jeg skal lade mig overtale til at købe bøger jeg ikke har brug
for/er interesseret i.

Da jeg meldte mig ind i bogklubben stod der intet om eventuelle sanktioner,
såfremt man ikke opfylder forpligtelsen ved at købe de 2 bøger til normal
pris. Hvad kan jeg gøre for at slippe ud at bogklubben uden at købe flere
bøger og kan jeg risikere at blive sendt til incasso såfremt jeg ikke
returnerer eller betaler de bøger man fortsætter med at fremsende imod mit
ønske ??

På forhånd tak for hjælpen.

Finn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-11-01 23:08

"Finn V. Rasmussen" <finn-rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Da jeg meldte mig ind i bogklubben stod der intet om eventuelle
> sanktioner, såfremt man ikke opfylder forpligtelsen ved at købe de
> 2 bøger til normal pris.

Du har indgået en aftale med bogklubben om at købe to bøger. Denne
aftale kan du ikke bare lige løbe fra. Dvs. din eneste mulighed er at
gøre det du har forpligtet dig til - nemlig at købe to bøger.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-11-01 07:41

"Finn V. Rasmussen" <finn-rasmussen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> bøger og kan jeg risikere at blive sendt til incasso såfremt jeg ikke
> returnerer eller betaler de bøger man fortsætter med at fremsende imod mit

Du vidste, at du skulle købe 2 bøger til normal pris inden du melder dig -
ergo skal du opfylde dette krav.

Hvis du ikke gør, skal du betale erstatning (pga misligholdelse af
kontrakten = kontraktbrud) til klubben - dvs. det tab, der lides ved, at
handlen ikke gennemføres.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/