afskedigelse - fortsat
Fra : LPH

Dato : 19-11-01 18:59

HEJSA,
Det nyeste der er sket indenfor denne sag, er at arbejdsgiveren ikke
anerkendte min vens krav (godtgørelse for ansættelseskontrakt og 3 mdr.
opsigelsesvarsel med løn)
Derimod får han kun løn til den 31/12-01.
Advokaten tilpligter ham ovenikøbet at overholde en loyalitetsforpligtelse
overfor firmaet og afskriver ham løn såfremt han får et lign. arbejde andet
sted.

Jeg mener, at hans arbejdsgiver er gået hel over stregen i dette tilfælde og
ville gerne høre jeres mening om dette.

MHV.
LPH

re:
Hej, en ven af mig har bedt mig om noget rådgivning. Da jeg selv er i tvivl,
ville jeg spørge her!
Det drejer sig om, at min ven er blevet opsagt med 19 dages varsel. Han
arbejdede deltid over 8 timer og til tider mere, men var ikke ansat på nogen
kontrakt. Dette arbejde har han haft i ca. 1½ år.
Mit spørgsmål er, om han er omfattet af funktionærlignende vilkår, dvs.
retten til sygedagpenge, ferie med løn osv.? I så fald hvilke retsregler
gælder så.
Jeg mener selv at funktionærlovens regel om de 15 timer er ændret.

Et andet spørgsmål er om det forhold, at han ikke har fået en kontrakt mht.
til sit arbejde, kan tillægges vægt? I så fald hvilke konsekvenser gælder.
Er det lovligt at ansætte folk uden kontrakt.

Det sidste spørgsmål: Hvad kommer dette til at betyde for afskedigelsen? (Er
den korrekt - med henblik på den korte varsel)

MVH.
Luu

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-01 22:05

"LPH" <luu@cool.dk> wrote in message news:9tbh9p$ono$1@news.cybercity.dk...

[klip]

> Jeg mener, at hans arbejdsgiver er gået hel over stregen i dette tilfælde
og
> ville gerne høre jeres mening om dette.

Hvis din ven vil opretholde kravet på løn, var det nok en ide at få
kontaktet en advokat eller en fagforening. Vi kan ikke hjælpe mere i dette
forum.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/