Hvordan defineres et ulovligt kartel?
Fra : Kas.

Dato : 19-11-01 12:09

Hejsa

En stor del af de største danske internetportaler er i øjeblikket i
fællesskab ved at lave en løsning for mikrobetaling på internettet.

Spørgsmålet er nu, om et sådan samarbejde kan sammenlignes med ulovlig
karteldannelse, eller det blot er et helt lovligt samarbejde om en
fællesstandard for mikrobetalinger på nettet?

Mvh. Kasper

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-11-01 12:10

"Kas." <df@asr.dk> writes:

> Spørgsmålet er nu, om et sådan samarbejde kan sammenlignes med ulovlig
> karteldannelse, eller det blot er et helt lovligt samarbejde om en
> fællesstandard for mikrobetalinger på nettet?

Det svare vel fuldstændigt til at bankerne er gået sammen om
Dankortet.

Et kartel er vel primært noget med ensartede priser og ikke ensartede
betalingsmetoder.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Kas.

Dato : 19-11-01 12:38

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Det svare vel fuldstændigt til at bankerne er gået sammen om
> Dankortet.
>
> Et kartel er vel primært noget med ensartede priser og ikke ensartede
> betalingsmetoder.

Jeg havde også de samme overvejelser, men synes nu alligevel, at det er et
gråzoneområde. Jeg mener - hvori består den fri konkurrence, hvis alle de
største internetportaler på samme tid indfører brugerbetaling?

Jeg er forvirret. Men kunne det evt. sammelignes med, at alle de danske
flyselskaber i fællesskab beslutter at indføre en afgift på ét eller andet.
Når alle selskaber er enige om denne afgift, eksisterer der således ingen
reel konkurrence på området.

Correct me if I'm wrong!

Mvh. Kasper

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-01 12:51

"Kas." <df@asr.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
andet.
> Når alle selskaber er enige om denne afgift, eksisterer der således ingen

Det er efter min mening helt ude i hampen.

Portalerne opretter et fælles betalingssystem. Mere er der ikke det. Som
Makholm skriver, kan det sammenlignes med PBS/DanKortet mv.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-11-01 18:39

"Peter G C" <pgc@mailme.dk> skrev:

> Det er efter min mening helt ude i hampen.

Ikke helt.

> Portalerne opretter et fælles betalingssystem. Mere er der ikke
> det. Som Makholm skriver, kan det sammenlignes med PBS/DanKortet
> mv.

Det er også rigtigt men PBS/bankerne har endnu ikke fået lov til
(heldigvis) at kræve betaling for hver eneste dankortbetaling, der
bliver gennemført i butikkerne netop pga. manglende reel
priskonkurrence. En sammenligning herfra og til mikrobetalinger holder
dog nok ikke helt.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-11-01 19:10

Scripsit "Peter G C" <pgc@mailme.dk>

> Portalerne opretter et fælles betalingssystem. Mere er der ikke det. Som
> Makholm skriver, kan det sammenlignes med PBS/DanKortet mv.

Øh, du.. der er flere af os. Kunne du ikke overtales til at skelne?

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-01 22:04

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> Øh, du.. der er flere af os. Kunne du ikke overtales til at skelne?

Det kører for mig i dag. Også undskyldning til dig.

Jeg er godt klar over, at I er mindst to Makholmere i denne NG.

/Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-11-01 12:52

On Mon, 19 Nov 2001 12:38:26 +0100, "Kas." <df@asr.dk> wrote:

>Når alle selskaber er enige om denne afgift, eksisterer der således ingen
>reel konkurrence på området.
>
>Correct me if I'm wrong!

Der kan sagtens være konkurrence, selvom alle de konkurerende ydelser
koster penge - så bliver konkurrenceparameteren blot prisen og
kvaliteten.

Jeg kan dog se et muligt problem, hvis alle portalerne får samme pris
for samme ydelser (f.eks. 5 øre pr. nyhed). Det kunne tænkes at være
en ulovlig prisaftale.

--
Jakob Paikin

Fra : Kas.

Dato : 19-11-01 13:39

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> Jeg kan dog se et muligt problem, hvis alle portalerne får samme pris
> for samme ydelser (f.eks. 5 øre pr. nyhed). Det kunne tænkes at være
> en ulovlig prisaftale.

Ja, det er også det jeg tænker på.

Som Peter skriver, kan det nok ikke opfattes som karteldannelse at
asmarbejde om et fælles system.

Mvh. Kasper

Fra : Kas.

Dato : 19-11-01 14:01

"Kas." <df@asr.dk> wrote in message

> Som Peter skriver, kan det nok ikke opfattes som karteldannelse at
> asmarbejde om et fælles system.

"Asmarbejde" - det er egentligt et ret fedt ord...

Mvh. Kasper

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-11-01 15:48

Domstolene må tage stilling til det nævnte tilfælde.
Min mening er, at det ikke er karteldannelse at gå sammen om ens
betalingsmetoder. Da måtte meget i såfald være karteldannelse.

mvh Jakob