Køreprøve.
Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-11-01 18:16

Min søn er dumpet til køreprøve pgr. af forsent signalgivning
(afviserblink).

"Forseelsen" er sket inderfor bymæssig bebyggelse.

"Afvisningen" er påbegyndt indenfor 18 - 25 meter inden retningsskiftet.

1) Findes der en nøjagtig beskrivelse af sådan en tegngivning i
færdselsloven?

2) Kan "forseelsen" takseres til en bøde?

3) I så fald at "2" kan gives - Er en sådan bøde nogen sinde givet?

mvh
Bjørn

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-01 19:44

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev...
> [...]
> "Afvisningen" er påbegyndt indenfor 18 - 25 meter inden retningsskiftet.
> 1) Findes der en nøjagtig beskrivelse af sådan en tegngivning i

Hej Bjørn

Her er hvad jeg kunne finde om tegngivning i færdselsloven:

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af
motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er
overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt
i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved
blink med køretøjets fjern- eller nærlys.
Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og
før vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig
ændring af køretøjets placering til siden skal kørende give tegn, når det er
påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp
af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og
i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.
Stk. 3. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal
give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives
ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.
Stk. 4. De tegn, der nævnes i stk. 2 og 3, skal gives i god tid før den
påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen
skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet."

Som du kan se, fremgår det af stk. 4, at tegnet skal gives i god tid inden -
men uden nærmere angivne metermål mv. Nu er der i øvrigt ikke ret lang tid
siden jeg selv tog kørekort (ca. 4 mdr. siden), og så vidt jeg husker (ja
ja, man glemmer jo hurtigt alle de der tommelfingerregler som kørelæreren
fyrer af, og gør det bare...) fik vi at vide, at man skulle blinke ca. 50 m
før man skulle svinge, med mindre der var andre sideveje/frakørsler inden
for de 50 m - og det er der jo jævnt hen i København, hvor sidevejene kan
være ret tæt på hinanden.
Men om han blinkede for sent - eller om den motorsagkyndige bare havde en
dårlig dag - kan være svært at sige når man ikke ved præcis hvordan
forholdene var. Jeg kan dog ikke tro, at det var den eneste grund til at han
dumpede, der bør have været andre ting/småfejl også, og så var det måske
bare dråben...

> 2) Kan "forseelsen" takseres til en bøde?
> 3) I så fald at "2" kan gives - Er en sådan bøde nogen sinde givet?

No idea...

Men held og lykke til næste prøve til sønnike!

Mvh. Camilla

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-11-01 19:54

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan dog ikke tro, at det var den eneste grund til at han
> dumpede, der bør have været andre ting/småfejl også, og så var det måske
> bare dråben...

Hej Camilla.

Først tak for et fyldestgørende svar.

Der var *ikke* andre påtaler overfor min søn.

Hans tegngivning svarede til den hans kørelærer, havde lært ham.

Den motorsagkyndige *må* have haft en dårlig dag (eller han levet *helt* op
til hans øgenavn blandt "de unge håbefulde" som er *Rotten*).

PS: Jeg kunne godt tænge mig at møde rotten i een helt anden sammenhæng - så
kunne man måske lade ham føle lidt "millimeterretfærdighed" (her tænkes ikke
på vold, blot alm. anstændighed).

mvh
Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-11-01 02:31

In article <9t9058$oqn$1@sunsite.dk>,
"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

> PS: Jeg kunne godt tænge mig at møde rotten i een helt anden sammenhæng - så
> kunne man måske lade ham føle lidt "millimeterretfærdighed" (her tænkes ikke
> på vold, blot alm. anstændighed).

Hvad havde du tænkt dig i skulle til at måle på millimeter under dette
møde?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 10:24

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad havde du tænkt dig i skulle til at måle på millimeter under dette
> møde?

Tommestokke.....

mvh
Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-11-01 20:50

In article <9taj44$npf$1@sunsite.dk>,

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Dennis Enøe

Dato : 19-11-01 11:46

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message
> Der var *ikke* andre påtaler overfor min søn.
desværre er han ikke nødsaget til at skrive andre påtaler
ned, men hvis din søn feks har virket meget usikker eller
har lavet lidt unødvendigt halv hårde opbremsninger, kludret
lidt i det tekniske ja så skriver an bare den afgørende fejl ned
og det er alt, så senere kan man ikke gå ind og se 100% hvad
han har dømt ud fra, men for sent tegngivning tror jeg ikke er
nok til at dumpe, selv ikke på en dårlig dag, men man ved som
regel ikke hvad der har spillet ind ellers, måske en enkelt eller
2 forkerte placeringer på vejbanen eller måske dårligt brug af
spejle mm.

så kan jeg afslæøre at folk har haft dumpet på basale ting kunne man
sige som: ikke vide hvordan man undgår at vinduerne dukker fordi man
ikke har set motorsagkøndig skrue op for varmen og den unge pige var
MEGET nervøs og kørelærer også siger at motorsagkyndig gjore alt
for at forvirre hende, en har fået besked på at køre ud af en bestemt
udkørsels
fra politiets parkeringsplads, det vidste sig at det måtte man ikke så hun
dumpede på stedet, en fyr kørte ind til siden da sagkyndig skulle købe en
parke cigaretter, det vidste sig at være standsning forbudt, der har været
flere
forsøg på at ligge sag an mod motorsagkyndig, men desværre betragter flere
advokater det som spild af penge at forsøge da man aldrigt kan få af vide
100% hvad grunden til at dumpe eleven er og at det er udsagn mod udsagn
hvad der er sket i bilen og hvad motorsagkyndig har sagt/bedt om.

Jeg er ikke jurist eller noget, men jeg var sur efter en teori prøve som jeg
dumpede
som indeholdte billed der var så dårlige at ingen kunne se hvad der skete på
billedet, et andet billed skulle du holde ved fodgængerfelt selvom der ikke
var nogle
der skulle over, men længere hende var der en ved et gadehjørne. der var
også et billed
hvor man skulle regen med at den anden bilist du ser kører tæt på dig ned at
rampen
til motorvejen, der skal man lige pludseligt gå ud fra at han overhaler dig
selvom han ikke
må, dette er ulovligt og bør derfor ikke være en faktor til en teoriprøve da
du ikke kan se
det på billedet og du ikke bliver gjort opmærksom på det.

Nu kan du se hvor uretfærdigt systemmet er angående prøver til kørekort,
dette er bare
småting, flere af de store køreskoler har gjort en masse for at få rettet op
påå dette,æ men
som reglerne er kan de ikke gøre noget, motorsagkyndige har alle
retighedderne på deres
side, køreskolen kan ikke engang få lov til at se billederne for at fortælle
hvilke de mener
er etisk forkerte at bruge til en prøve.

Dennis E

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 14:22

"Dennis Enøe" <bluesy@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

KLIP .... en masse gode og velmenende ord.

Jeg ville ikke fra starten nævne det; men grundet bl.a. Hr. Peter Makholms
udtalelser (han er jo også så klog at han kunne undvære hovedet.........og
måske dette ligefrem ville *pynte* på hans blotte fremtoning....), så kommer
hele forklaringen her:

Min søn har 2 stk. køreprøver bag sig:

1) Dumpet på grund af en ældre dame med gangstativ pludselig vender om for
derefter at stige ud på kørebanen. Min søn og den motorsagkyndige bremser
samtidig. Da motorsagkyndige må "gribe til pedalen" finder jeg at
"dumpningen" er ok.

2) Min søn skal til fornyet køreprøve 3 dage efter den første (han kører
såmend ikke så ringe endda, dette også iflg. hans kørerlærer). Den
motorsagkyndige læser hans papirer og "brummer" højlydt over den hurtige
"genfremstilling". Jeg er af den fulde overbevisning at *rotten* UDELUKKENDE
har dumpet min søn, fordi han ikke havde haft mere end een yderligere
køretime før næste prøve. Da den motorsagkyndige således ikke kan se andre
fejl end den famøse "afvisningsfejl", dumper han min søn på denne baggrund
(personligt mener jeg som straf for, efter den motorsagkyndiges mening, den
manglende "straftid").

Dette var således den fuld sang.....

mvh
Bjørn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-01 14:39

In article <9tb12g$9e6$1@sunsite.dk>, Bjørn Jørvad wrote:

> [...]
> måske dette ligefrem ville *pynte* på hans blotte fremtoning....), så kommer

Hey, ingen mudderkastning her inde. Hvis du ikke kan argumentere imod
Peter Makholm, eller andres argumenter med andet end mudderkastning, så
FUT dk.snak.mudderkastning

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 14:46

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

FUT ignoreret - se nedenstående.

> Hey, ingen mudderkastning her inde. Hvis du ikke kan argumentere imod
> Peter Makholm, eller andres argumenter med andet end mudderkastning, så
> FUT dk.snak.mudderkastning

Hey - Hvis Hr. Peter Makholm skal kaste med mudder - han ved udemærket godt,
jeg er selvstændig erhvervsdrivende, dog ikke hvor stor min lille forretning
er - så kan jeg skú også...

mvh
Bjørn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-01 14:50

In article <3bf90d0b$0$89855$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjørn Jørvad wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP
>
> FUT ignoreret - se nedenstående.

FUT'tet igen

> Hey - Hvis Hr. Peter Makholm skal kaste med mudder - han ved udemærket godt,
> jeg er selvstændig erhvervsdrivende, dog ikke hvor stor min lille forretning
> er - så kan jeg skú også...

Jeg har ikke set Hr. Peter Makholm kaste med mudder, sangsynligvis
fordi jeg ikke har læst lige det indlæg. Desuden er det fuldstændig
lige meget hvem der kaster først eller med mudder, det foregår ikke
her inde. Du kunne have vist dig fra den seriøse debatørs side, og
selv afvist Hr. Peter Makholms mudderkastning, eller ivertfald
holdt dig for god til at deltage i debatten på det niveau. At
andre gør det er ingen undskyldning.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 14:56

> FUT'tet igen

KLIP

FUT ignoreret igen...

> [...]
> selv afvist Hr. Peter Makholms mudderkastning, eller ivertfald
> holdt dig for god til at deltage i debatten på det niveau. At

Naturligvis - sorry til (næsten alle) - og samtidigt taget til efterretning.

mvh
Bjørn

Fra : Henning

Dato : 18-11-01 22:25

> Stk. 4. De tegn, der nævnes i stk. 2 og 3, skal gives i god tid før den
>påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen
>skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet."

Dvs. er eleven begyndt at trækken ud i ex. venstresvingsbanen inden
han tænder blinklyset, dumper han.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Mickey

Dato : 19-11-01 00:12

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. er eleven begyndt at trækken ud i ex. venstresvingsbanen inden
> han tænder blinklyset, dumper han.

det er vist ikke praksis, heller ikke til køreprøven
- mange steder at svingbanen temmelig lang, specielt ved store lyskryds,
der er det da ikke unormalt først at blink når man er derinde

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-01 00:40

Mickey skrev:

>det er vist ikke praksis, heller ikke til køreprøven
> - mange steder at svingbanen temmelig lang, specielt ved store lyskryds,
>der er det da ikke unormalt først at blink når man er derinde

Jeg blinker nu helst i forvejen, nemlig når jeg skifter bane.
Ganske vist ser jeg mig for, men ved at blinke garderer jeg mig
imod at jeg tåger ind i én som jeg har overset.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-11-01 18:45

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Jeg blinker nu helst i forvejen, nemlig når jeg skifter bane.
> Ganske vist ser jeg mig for, men ved at blinke garderer jeg mig
> imod at jeg tåger ind i én som jeg har overset.

Hvordan det?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-01 00:20

Morten Bjergstrøm skrev:

>Hvordan det?

Jeg tænkte på én der kom bagfra, men det glemte jeg vist at
skrive. Det er ikke svært at få overblik over trafikken fremad.

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-11-01 18:39

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev :

>Ganske vist ser jeg mig for, men ved at blinke garderer jeg mig
>imod at jeg tåger ind i én som jeg har overset.

Hvordan i alverden garderer du dig mod noget som helst ved at blinke ?

det er måske et gammelt afviservinge system med kæmpepuder bundet fast
på vingerne

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Så kører vi sunsite.auc.dk som news-server igen .. Atter vrøvl med TDC ;-(

Fra : Peter G C

Dato : 18-11-01 20:27

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> 2) Kan "forseelsen" takseres til en bøde?
>
> 3) I så fald at "2" kan gives - Er en sådan bøde nogen sinde givet?

Nu hvor den skarpe Camilla Charff har fundet den rigtige bestemmelse, har
jeg fundet følgende om § 32:

Der er afsagt i hvert fald en dom (citat fra Karnovs lovsamling): U 1935 630
(for sent tegn).

Jeg har ikke adgang til ordlyden af dommen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 00:50

"Peter G C" <pgc@mailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er afsagt i hvert fald en dom (citat fra Karnovs lovsamling): U 1935
630
> (for sent tegn).

Ok - Så må man spørge sig selv (i disse "budgettider") - Hvornår stiller
politiet sig op ved diverse lyskurve samt *alle* veje, hvor svingning
foretages?

Der kan uddeles et *hav* af bøder (til glæde for "bødekassen") da *rigitg*
mange:

1) Blinker for sent.

2) Blinker "i drejet".

3) *Slet* ikke blinker.

Nu er min erfaring kun Km 35 - 40.000 på de danske landeveje (samt lidt
udenlands), så der findes sikkert mange andre "for sent blinke" situationer.

mvh
Bjørn

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-11-01 08:23

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> writes:

> Ok - Så må man spørge sig selv (i disse "budgettider") - Hvornår stiller
> politiet sig op ved diverse lyskurve samt *alle* veje, hvor svingning
> foretages?

Jeg tror der kunne opnås megen flere penge ved at mandsopdække
Danmarks små erhvervsdrivende.

At mange overtræder bestemte regler er ikke en begrundelse for at
reglen skal afskaffes. Men i hvilken grad den skal håndhæves afhænger
meget af hvor stor arbejdsbyrde det vil tage at håndhæve reglen i
forhold til hvor vigtig den er.

Jeg vil forvente at hvis politiet af anden grund stopper foilk, så vil
alle ens overtrædelser af færdslesreglerne blive påtalt.

Hvis kørelæreren har undervist på en måde der har fået eleven til at
dumpe, kan man vel ikke sige at undervisningen må være passende.

(Håndhævelse af færdselsreglerne er uden for gruppens emne. Opfølgning
væk fra gruppen)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-11-01 09:05

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev Mon, 19 Nov 2001 08:23:25 +0100

>Jeg tror der kunne opnås megen flere penge ved at mandsopdække
>Danmarks små erhvervsdrivende.
>
>At mange overtræder bestemte regler er ikke en begrundelse for at
>reglen skal afskaffes.

Øh.?

Siger du dermed, at små erhvervsdrivende generelt har samme forhold til
love og regler, som mange bilister har til gult lys.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-11-01 13:21

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> Siger du dermed, at små erhvervsdrivende generelt har samme forhold
til
> love og regler, som mange bilister har til gult lys.?

Køber jeg fx. noget til computeren, som jeg kun skal bruge privat, så
trækker jeg ikke noget fra. Folk, der hører om det, giver normalt
indtryk af, at de ville da skrive de som administrations-omkostning el.
lign.
Jeg møder også jævnligt kunder, som mener de kan få det 20% billigere
(momsen), hvis de ikke behøver at få en faktura. Sjovt nok vil de
hellere det, end de vil have en helt almindelig rabat på 20%, og så
stadig betale moms.

Hvis du har forstået Peter ret, så er jeg enig med ham. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-01 16:55

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

[klip]

> Hvis du har forstået Peter ret, så er jeg enig med ham. :)

Jeg har ikke tilkendegivet min mening om noget som helst.

/Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-11-01 20:09

On Mon, 19 Nov 2001 16:54:58 +0100, "Peter G C" <pgc@mailme.dk> wrote:

>Jeg har ikke tilkendegivet min mening om noget som helst.

Du er ikke alene...

.... i at hedde Peter.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-01 22:00

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

[klip]

> Du er ikke alene...

> ... i at hedde Peter.

Beklager

/Peter igen igen.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 10:30

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror der kunne opnås megen flere penge ved at mandsopdække
> Danmarks små erhvervsdrivende.

......jeg ved slet ikke, hvad jeg skal svare
dig................................men du ved vel selv bedst, hvad du
indeholder..................

mvh
Bjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-01 17:55

Peter Makholm skrev:

>Hvis kørelæreren har undervist på en måde der har fået eleven til at
>dumpe, kan man vel ikke sige at undervisningen må være passende.

Bjørns postulat er at det ikke er undervisningen, men vurderingen
der er under standard.

Men vi kan ikke komme nogen steder i denne sag. Bjørn og sønnike
kan blot trække på skuldrene og sige "Prøv igen", uanset om
årsagen er dårlig kørsel, dårlig lærer eller en uretfærdig
motorsagkyndig.

Gode sportsfolk brokker sig heller ikke selv om dommeren dømmer
forkert imod dem.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 17:58

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gode sportsfolk brokker sig heller ikke selv om dommeren dømmer
> forkert imod dem.

Nøehhh.....dog bliver sønnikke mere og mere fattig......

mvh
Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-01 18:30

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Nøehhh.....dog bliver sønnikke mere og mere fattig......

Nå. jeg troede nu, at det faderen der bekostede den slags....

- den gang jeg var ung...

/Peter

Fra : N/A

Dato : 19-11-01 19:00

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 19:00

KLIP

> Nå. jeg troede nu, at det faderen der bekostede den slags....

Nope....da knægten har "smøget den", før han blev 18 år....

mvh
Bjørn

Fra : Mickey

Dato : 19-11-01 19:45

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nope....da knægten har "smøget den", før han blev 18 år....

så er der jo også os stakler der har lavet 19 røgfrie år uden at få en
eneste krone til kortet... :(

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-11-01 19:56

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> så er der jo også os stakler der har lavet 19 røgfrie år uden at få en
> eneste krone til kortet... :(

Jeg føler med dig....

Sådan et styrebrev er pokkers dyrt nu om dage.

Een selv bekostede den uhyrlige sum af ca. Kr. 400,- samt Kr. 35 til
motorcykel.....

mvh
Bjørn

Fra : Mickey

Dato : 19-11-01 23:08

> Sådan et styrebrev er pokkers dyrt nu om dage.

8955kr - det er endda i den billige ende af landet (225kr for køretimer mod
350kr i f.eks. Århus)

> Een selv bekostede den uhyrlige sum af ca. Kr. 400,- samt Kr. 35 til
> motorcykel.....

er du fra middelalderen ? ;)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-11-01 00:57

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> er du fra middelalderen ? ;)

I henhold til min 18-årige søn - så jep..

Dengang (som var i 1872...øhhh...1972..) kostede en køretime såmend kun
kr. 35,-.

Så 5 køretimer incl. køreprøve, lidt teoripenge samt en lægeattest. Jeg menr
iøvrigt at regningen var tættere på de 300 end de 400,- kr....-)

PS: Jeg tjente hele kr. 8,- i timen som tankvagt (BP)....!

PSS: Undskyld min komplet off-topic; men det er så hyggeligt.

mvh
Bjørn

Fra : Mickey

Dato : 20-11-01 17:11

> I henhold til min 18-årige søn - så jep..

aha - altså ligesom mine forældre ;)

> [...]
menr
> iøvrigt at regningen var tættere på de 300 end de 400,- kr....-)

det var tider hva ? ;)

> PS: Jeg tjente hele kr. 8,- i timen som tankvagt (BP)....!

hvem sagde mindsteløn ? ;)

> PSS: Undskyld min komplet off-topic; men det er så hyggeligt.

du er tilgivet ;)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-11-01 01:12

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> det var tider hva ? ;)

Njaeee - Man kunne dog ikke anskaffe sig så meget som en lønning rækker til
i dag.

Bevares - hvis man kunne tage en nutidslønning og købe ind efter
datidspriser, ville det vel ikke være så tosset...

> hvem sagde mindsteløn ? ;)

Det var der sandelig ikke noget, der hed til unge under 18 år. Man fik løn
efter "fortjeneste" eller forhandling.

PS: Jeg startede som tankvagt kort før jeg fyldte 15 år og fortsatte op
igennem min læretid med samme. Jeg stoppede dog da jeg var kort før det 21.
år. Det skader såmend ikke med et fritidsjob...

mvh
Bjørn

Fra : Mickey

Dato : 21-11-01 01:23

> år. Det skader såmend ikke med et fritidsjob...

nej, hvis bare man havde tid (og et sted at arbejde)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-11-01 01:32

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> nej, hvis bare man havde tid (og et sted at arbejde)

Ja - de to egenskaber er unægtelig afhængige af hinanden..;)

Blot var det nemmere at finde arbejde (som ung under 18 år endog også lidt
over de 18), end det er i dag.

Der er jo mange love (gode som dårlige) som skal overholdes, for at et ungt
menneske kan finde en fritidsbeskæftelse.

mvh
Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-01 22:01

[klip]

> Nope....da knægten har "smøget den", før han blev 18 år....

Tsk tsk.

<<løftetpegefinger.avi>>

/Peter

Fra : alwresuihalert

Dato : 19-11-01 19:44

snip
> [...]
> færdselsloven?
>
> 2) Kan "forseelsen" takseres til en bøde?
>
> 3) I så fald at "2" kan gives - Er en sådan bøde nogen sinde givet?

Latterligt. 500 kr. og noget ventetid ekstra til en ny prøve. Medmindre I
får overrulet den motorsagkyndiges afgørelse.

Fra : Mickey

Dato : 19-11-01 23:10

"alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> skrev i en meddelelse

> Latterligt. 500 kr. og noget ventetid ekstra til en ny prøve. Medmindre I
> får overrulet den motorsagkyndiges afgørelse.

den der er mest latterlig her er skisme da dig!

1. for en person på 18 år kan 500kr være en større formue
2. den motorsagkyndige har _altid_ ret, uanset hvad (i praksis i hvert fald)
3. har du overvejet at han spørger for at vide noget om det og ikke for
nødvendigvis at få buret den sagkyndige inde ?