Retsvirkninger af tinglysning af ejendomss~
Fra : VisseVasse

Dato : 17-11-01 19:44

Til NG

Hvilken betydning af tinglysning af ejendomsskøde overfor 3. mand.
Situationen er den at en ægtefælle M har solgt fællesejeejendommen uden
hustruens fornødne samtykke efter RVL § 18.
3. mand var ved aftaleindgåelsen i god tro, men kommer inden tinglysningen
af skødet i ond tro da H informerer ham om hendes manglende samtykke.
Har den manglende tinglysningen nogen betydning for H's mulighed for at få
handlen omstødt eller er alene aftaleindgåelsen nok til at 3. mand, da han
var i god tro, vinder ret?
Dvs. hvilke retsvirkninger har et tingslyst skøde overfor ægtefællen H? (Har
kigget lidt på TL § 1, stk. 2, men er det nu også rigtigt..)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-11-01 20:17

In article <3bf6afdd$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, VisseVasse wrote:
> Til NG
>
> Hvilken betydning af tinglysning af ejendomsskøde overfor 3. mand.
> Situationen er den at en ægtefælle M har solgt fællesejeejendommen uden
> hustruens fornødne samtykke efter RVL § 18.

er det ikke ligegyldigt når de er gift ??
mig bekendt har begge parter i ægteskabet fuld råderet over
sin egen og partnerens formue, og kan sælge/købe ting som
det passer vedkommende. Naturligvis har partneren så også
samme ret over det købte/pengene ??

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Peter Hansson

Dato : 17-11-01 20:24

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> mig bekendt har begge parter i ægteskabet fuld råderet over
> sin egen og partnerens formue, og kan sælge/købe ting som
> det passer vedkommende. Naturligvis har partneren så også
> samme ret over det købte/pengene ??

Mage til vrøvl. Vi har særråden og særhæftelse i DK.

PH

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-11-01 01:45

VisseVasse wrote:

> Hvilken betydning af tinglysning af ejendomsskøde overfor 3. mand.

Er tinglysningen ikke korrekt, så anlæg sag mod tinglysningsdommeren.
Resten er noget vrøvl.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter G C

Dato : 18-11-01 02:17

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Er tinglysningen ikke korrekt, så anlæg sag mod tinglysningsdommeren.
> Resten er noget vrøvl.

Må jeg ikke få indlægget igen. Min newsserver er gået helt agurk.

Please?

På forhånd tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Peter G C

Dato : 18-11-01 13:58

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Resten er noget vrøvl.

Spørgsmålet er familieretligt og skal udelukkende afgøres efter RVL § 18.

/Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-11-01 02:13

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev Sat, 17 Nov 2001 19:43:45 +0100

>Dvs. hvilke retsvirkninger har et tingslyst skøde overfor ægtefællen H? (Har
>kigget lidt på TL § 1, stk. 2, men er det nu også rigtigt..)

Skødet bliver slet ikke tinglyst.

--
mvh, A:\Feldborg