brug af lydklip i musik
Fra : Nocturno Culto

Dato : 16-11-01 23:24

Jeg er ved at lave noget musik og har i den forbindelse lyst til at bruge
nogle samples/lydklip fra div. film. Det drejer sig om lydklip af 2-10
sekunders varighed. Er det det noget man bare kan gøre uden tilladelse ?

----------------
Culto

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-11-01 23:44

Nocturno Culto skrev i meddelelsen
<3bf591bf$0$89835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Jeg er ved at lave noget musik og har i den forbindelse lyst til at bruge
>nogle samples/lydklip fra div. film. Det drejer sig om lydklip af 2-10
>sekunders varighed. Er det det noget man bare kan gøre uden tilladelse ?

Nej. Jeg ved ikke præcist hvad eller hvem du skal henvende dig for at få
lov, men jeg ved at der er nogle sange som ikke har kunne blive udgivet
fordi de ikke havde fået lov til at bruge diverse samples.

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Palle B

Dato : 20-11-01 00:58

"Nocturno Culto" <culto@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at lave noget musik og har i den forbindelse lyst til at bruge
> nogle samples/lydklip fra div. film. Det drejer sig om lydklip af 2-10
> sekunders varighed. Er det det noget man bare kan gøre uden tilladelse ?

Du skal henvende dig til KODA, som er komponisternes og tekstforfatternes
interesseorganisation. De kan hjælpe dig videre med det. Er det materiale
der skal udgives eller anvendes offentligt, skal der betales royalties til
ophavsmændene. Hvordan det beregnes (et sample kan jo være ultrakort eller
megalangt), ved jeg ikke.
Ring eller mail til KODa. Så render du heller ikke ind i problemer senere.

Palle

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-11-01 18:07

"Palle B" <bruselius@email.dk> skrev:

> Er det materiale
> der skal udgives eller anvendes offentligt, skal der betales
> royalties til ophavsmændene.

Gælder citatretten ikke for musikstykker?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-11-01 19:32

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Gælder citatretten ikke for musikstykker?

Jo, men at bruge samples i nye musikstykker, hvor formålet ikke er at
omtale/analysere det oprindelige værk, falder ikke nødvendigvis ind
under citatretten.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-01 17:44

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Jo, men at bruge samples i nye musikstykker, hvor formålet ikke er at
> omtale/analysere det oprindelige værk, falder ikke nødvendigvis ind
> under citatretten.

Det vil så sige, at man så er tilbage ved "god skik"?

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-11-01 17:49

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Det vil så sige, at man så er tilbage ved "god skik"?

Det er man nok, ja.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Brian Skaarup

Dato : 21-11-01 21:58

On 21 Nov 2001 17:49:25 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

Vi forsøgte i firmaet at få lov til at bruge 30 sek af temaet fra
filmen 2001 til reklameformål
Der var lang vej og prisen endte på 250.000, så vi takkede nej og
fandt på noget andet.