Stemmeret ved bopæl i andet EU land
Fra : Marilú

Dato : 16-11-01 16:38

Er det rigtigt at man mister sin ret til at stemme ved valg her i
kongeriget hvis man bor i et andet EU medlemsland og IKKE er udsendt af
en dansk arbejdsgiver ?

Bjarne

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-11-01 16:56

Marilú skrev:

> Er det rigtigt at man mister sin ret til at stemme ved valg her i
> kongeriget hvis man bor i et andet EU medlemsland og IKKE er udsendt
af
> en dansk arbejdsgiver ?

Grundloven kræver at man skal have fast bopæl i riget:

§ 29 Stk. 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk
indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede
valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved
lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen
betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.

Man har i Valgloven givet personer der er midlertidigt udsendt, fx af en
dansk virksomhed, valgret idet de stadig anses for at have fast bopæl i
riget. Er man imidlertid udvandret af årsager som ikke er anført i
valgloven, anses man ikke for at have fast bopæl i riget. Den relevante
bestemmelse i Valgloven er:

§ 2. Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste
uden for riget, anses for at have fast bopæl i riget.

Stk. 2. Følgende personer, der midlertidigt har taget ophold i
udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget:

1) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet som ansat af
en dansk offentlig myndighed eller en herværende privat virksomhed eller
forening.

2) Personer, der opholder sig i udlandet som ansat i en international
organisation, hvoraf Danmark er medlem.

3) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet af en dansk
hjælpeorganisation.

4) Personer, der opholder sig i udlandet i uddannelsesøjemed.

5) Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde.

6) Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til
tilknytningen til riget ganske må sidestilles med de personer, der er
nævnt i nr. 1-5.

Stk. 3. En person, der samlever på fælles bopæl med en person, der
er omfattet af stk. 1 eller 2, anses for at have fast bopæl i riget,
såfremt de pågældende to samlevende

1) har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden eller

2) opfylder betingelserne for at indgå ægteskab eller registreret
partnerskab med hinanden og havde etableret fælles bopæl inden udrejsen.

Dvs. hvis man er statsansat og på udenlandst tjeneste eller -
midlertidigt - udsendt af en af årsagerne i pkt. 1-6 eller eller er
samlevende if. pkt. 1-2, beholder man sin stemmeret.

Dette er dog ikke nok: man skal også være optaget på valglisten. Dette
skal man søge om, jf valgloven:

§ 16. Vælgere, der er omfattet af § 2, og som i forbindelse med
udlandsopholdet er registreret i Det Centrale Personregister (CPR) som
udrejst, skal efter anmodning optages på valglisten i den kommune, hvor
de sidst har været tilmeldt folkeregistret. Vælgere, der er omfattet af
§ 2, stk. 1, eller § 2, stk. 3, jf. stk. 1, som umiddelbart inden
udsendelsen til tjeneste uden for riget var tilmeldt folkeregistret i en
kommune på Færøerne eller i Grønland, herunder folkeregistret for
områder i Grønland uden for den kommunale inddeling, skal efter
anmodning optages på valglisten i den kommune i Danmark, hvor de sidst
har været tilmeldt folkeregistret. Anmodning skal indgives til
kommunalbestyrelsen på en formular, der er godkendt af
indenrigsministeren.

Stk. 2. Vælgere, der har haft ophold i udlandet i mere end 4 år, kan
kun optages på valglisten, såfremt Valgretsnævnet i hvert enkelt
tilfælde anser betingelserne i § 2 for at være opfyldt. Hvis der i
øvrigt er tvivl om, hvorvidt en vælger er omfattet af § 2, kan vælgeren
kun optages på valglisten, såfremt Valgretsnævnet i hvert enkelt
tilfælde anser betingelserne i § 2 for at være opfyldt.

Stk. 3. Afgørelser om optagelse på valglisten af vælgere, der er
omfattet af § 2, gælder i 2 år fra afgørelsens dato. Hvis vælgeren inden
udløbet af denne periode indgiver anmodning om fornyet optagelse på
valglisten, forlænges perioden, indtil der er truffet afgørelse.

Stk. 4. Indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om optagelse
på valglisten af vælgere, der er omfattet af § 2.

Se hele valgloven på www.retsinfo.dk.

Thomas T.

Fra : Marilú

Dato : 16-11-01 20:28

Tak!

"Arbejdskraften" har altså opnået retten til fri bevægelighed, men
skulle man finde på at gøre det i praksis uden at være "udsendt", må man
give afkald på grundliggende demokratiske rettigheder.

Strider valglovens personafgrænsning ikke mod unionstraktatens artikkel
12 ?

Bjarne

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-01 20:51

Scripsit Marilú <marilu@marilu.org>

> Strider valglovens personafgrænsning ikke mod unionstraktatens artikkel
> 12 ?

Hvis valgloven gør noget, *udvider* den den personkreds som grundloven
taler om. Jeg tror ikke unionstraktaten står over grundloven.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-01 22:59

"Marilú" <marilu@marilu.org> wrote in message

[klip]

> Strider valglovens personafgrænsning ikke mod unionstraktatens artikkel
> 12 ?

På ingen måde. Du kan flytte lige så tosset du vil. Stemme kan du kun dér,
hvor du bor.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Marilú

Dato : 16-11-01 23:54

Peter G C wrote:

> [klip]

> På ingen måde. Du kan flytte lige så tosset du vil.
> Stemme kan du kun dér, hvor du bor.

Det er jo lige der den halter: fx kan kun statsborgere stemme til
parlamentet i England - "euro-danskeren" er således helt udenfor og må
(hvis jeg har forstået det rigtigt) nøjes med at stemme til
EU-parlamentet.

Bjarne

Fra : Peter G C

Dato : 17-11-01 09:29

> [...]

> parlamentet i England - "euro-danskeren" er således helt udenfor og må
> (hvis jeg har forstået det rigtigt) nøjes med at stemme til

Ja, og kommunalvalget.

/Peter

Fra : Marilú

Dato : 17-11-01 17:05

Jeg skal nok lade være med at undervurdere den praktiske og demokratiske
betydning af kommunal- og eu-parlamentsvalg, men disse er, i mine øjne,
"sekundære" til de primære parlamentsvalg.

Men, en dansker udsendt af A/S Dansk Shell kan stemme. Hvad er så
specielt "dansk" ved A/S Dansk Shell som gør at de ansatte skal have
preference ved valg til det danske parlament ?

Når valgloven udelukker en eller flere persongrupper efter vilkårlige
kriterier, må det da være diskrimination og således stride mod
unionstraktatens artikel 12 !?

Eller _har_ vi fået at vide, at den fri bevægelighed indenfor unionen er
betinget af tab af almindelige demokratiske rettigheder ?

Bjarne

Fra : Peter G C

Dato : 17-11-01 17:08

"Marilú" <marilu@marilu.org> wrote in message

[klip]

> Men, en dansker udsendt af A/S Dansk Shell kan stemme. Hvad er så
> specielt "dansk" ved A/S Dansk Shell som gør at de ansatte skal have
> preference ved valg til det danske parlament ?

Det må du spørge politkerne om. Prøv evt. i news:dk.politik

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-11-01 17:09

Scripsit Marilú <marilu@marilu.org>

> Når valgloven udelukker en eller flere persongrupper efter vilkårlige
> kriterier,

Det gør den ikke. Den *inddrager* persongrupper efter kriterier som
for mig ikke ser særlig vilkårlige ud.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : Marilú

Dato : 17-11-01 19:13

Henning Makholm wrote:

> Det gør den ikke. Den *inddrager* persongrupper efter kriterier som
> for mig ikke ser særlig vilkårlige ud.

Ikke det ? Fortæl mig endelig hvor den røde tråd er.

Bjarne

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-11-01 19:49

Scripsit Marilú <marilu@marilu.org>

> Ikke det ? Fortæl mig endelig hvor den røde tråd er.

Alle punkterne i valglovens §2 er tilfælde hvor man har en speciel
grund til at bo i udlandet i en periode eller årrække, men kan
formodes at flytte tilbage til Danmark så snart den specielle grund
ikke gælder mere. Diverse-reglen i stk 2 nr 6 sørger for også at
inddrage de vælgere hvor den specielle grund ikke lige passer på
ordlyden i stk 1 eller stk 2 nr 1-5 men i øvrigt er lige så god,
og stk 3 sørger for at inddrage dem hvis specielle grund er at de
er fulgt med en æftefælle eller kæreste selv har en speciel grund.

Det synes jeg hænger ganske glimrende og logisk sammen.

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Marilú

Dato : 20-11-01 10:14

Jeg har tygget lidt på dine argumenter og synes ikke jeg kan lade dem
stå uimodsagt, så her følger mit sidste indlæg:

Henning Makholm wrote:

> [...]
> grund til at bo i udlandet i en periode eller årrække, men kan
> formodes at flytte tilbage til Danmark så snart den specielle grund

Jeg har svært ved at se logikken i den "formodning". Der er næppe belæg
for at antage, at en dansker, som i en periode tjener til livets ophold
som ansat på en lokal virksomhed (eller nedsætter sig som lokal
selvstændig), har en større sandsynlighed for ikke at vende tilbage til
Danmark, end en udsendt. Det er helt ufunderet og ligner mere nogle
tågede forestillinger om skattepligt.

> [...]
> og stk 3 sørger for at inddrage dem hvis specielle grund er at de
> er fulgt med en æftefælle eller kæreste selv har en speciel grund.

Meget morsomt: Hormonale forstyrrelser af et passende omfang medfører
stemmeret !

> Det synes jeg hænger ganske glimrende og logisk sammen.

Det synes jeg altså ikke. Særdeles ikke når det drejer sig om
unionsborgere der opholder sig i unionen. Her diskriminerer valgloven
personer som i øvrigt opfylder betingelserne for fri bevægelighed og
etablering. Det vil jeg fortsat opfatte som diskrimination og stridene
mod artikel 12.

Bjarne

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-11-01 13:29

> [...]

> personer som i øvrigt opfylder betingelserne for fri bevægelighed og
> etablering. Det vil jeg fortsat opfatte som diskrimination og stridene

Hvis du ikke vil høre på fornuft, må du jo anlægge sag, eller i det
mindste smutte over i dk.politik.paranoia.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Marilú

Dato : 20-11-01 18:16

Henning Makholm wrote:

> Hvis du ikke vil høre på fornuft, må du jo anlægge sag, eller i det
> mindste smutte over i dk.politik.paranoia.

OT: Som bruger af usenet sætter jeg stor pris på andres relevante
indlæg. Undertiden bilder jeg mig ind, at også jeg kan bidrage til
debatten på saglig vis. Jeg skal beklage, at mine indlæg i dine øjne
ikke har større lødighed end dine signaturer i øvrigt.

Til emnet: Som det fremgår af tråden andetsteds er jeg ikke alene om at
undre mig over tilstandene, selv Elisabeth Arnold (R) har en mening:
http://www.elisabeth.aarv.dk/vis_side.php3?sektion=laeserbreve&id=49

Bjarne

Fra : Peter G C

Dato : 20-11-01 19:49

"Marilú" <marilu@marilu.org> wrote in message

[klip]

> Til emnet: Som det fremgår af tråden andetsteds er jeg ikke alene om at
> undre mig over tilstandene, selv Elisabeth Arnold (R) har en mening:
> http://www.elisabeth.aarv.dk/vis_side.php3?sektion=laeserbreve&id=49

Politik er ikke til debat i dette forum.

Beklager

/Peter

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-01 17:09

> Er det rigtigt at man mister sin ret til at stemme ved valg her i
> kongeriget hvis man bor i et andet EU medlemsland og IKKE er udsendt af
> en dansk arbejdsgiver ?

Jep. Du skal bo her i landet for at kunne stemme her.

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-01 17:48

Scripsit "Peter G C" <pgc@mailme.dk>

> Jep. Du skal bo her i landet for at kunne stemme her.

På hvilket grundlag?

/Henning

--
Henning Makholm "They are trying to prove a hypothesis,
they are down here gathering data every season,

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-01 18:55

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> På hvilket grundlag?

Der er i et andet indlæg blevet henvist til Grl § 29. Det er vist et godt
sted at starte.

/Peter

Fra : S.J & L.T.

Dato : 19-11-01 22:50

Min søster bor pt i Skotland og har gjort det i 10 måneder. Hun har modtaget
et brev om at hun IKKE kan stemme ved kommende valg; da hun ikke længere er
tilmeldt det danske folkeregister. Hun er hjemme igen til februar; og kan så
melde sig ind i folkeregistret igen; men indtil da 'ingen stemmeseddel til
dén dame!!´.

Linda

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-11-01 04:17

On Mon, 19 Nov 2001 22:50:25 +0100, "S.J & L.T."
<s_juul73@hotmail.com> wrote:

> [...]
>melde sig ind i folkeregistret igen; men indtil da 'ingen stemmeseddel til

Min søster i Østrig var udsat for en lidt mere bizar oplevelse:

Først får hun et brev om hvorvidt, hun er interesseret i at
brevstemme. Som følge heraf svarer hun positivt tilbage.

Derefter får hun et brev om at hendes anmodning om at brevstemme er
blevet afvist.

Jeg håber at få flere detaljer, næste gang jeg snakker med hende.

--
- Peter Brodersen