Arbejdsulykke
Fra : Torben Brøndum

Dato : 16-11-01 10:26

Hej derude,

Vil I være venlige med et par kommentarer til denne tænkte situation: En
medarbejder (tømmer) kravler rundt på en tag på en bygning uden at være
fastspændt dvs. uden at have sikkerhedsline på. Medarbejderen får besked på
at tage denne line på, men gør det ikke. Medarbejderen falder ned og kommer
tilskade/dør. Hvem har ansvaret for denne ulykke samt hvem skal yde
erstatning. Hvad skal arbejdsgiver gøre såfremt en medarbejder ikke følger
instrukserne der er give for arbejdets udførelse. Kan I derude evt. henvise
til lidt lovgivning ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-11-01 11:52

In article <OX4J7.46$B4.8188@news000.worldonline.dk>, Torben Brøndum wrote:
> [...]
> instrukserne der er give for arbejdets udførelse. Kan I derude evt. henvise

Jeg mener at der allerede har været en dom, der dømte
arbejdsgiver selvom medarbejder ikke fulgte reglerne.
Du kan vel fyre medarbejderen ??

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Mickey

Dato : 16-11-01 13:04

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at der allerede har været en dom, der dømte
> arbejdsgiver selvom medarbejder ikke fulgte reglerne.

Hvis nu forholdet mellem arbejdsgiver og medarbejder er sådan at
medarbejderen har påpeget manglende sikkerhedsudstyr og arbejdsgiveren derpå
har givet ham lov at købe det (mod dækning af udgifter sæfølig) og
medarbejderen ikke har gjort det - er det så stadig arbejdsgiverens ansvar ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-01 13:31

Scripsit "Mickey" <news002@susie.dk>

> [...]
> har givet ham lov at købe det (mod dækning af udgifter sæfølig) og
> medarbejderen ikke har gjort det - er det så stadig arbejdsgiverens ansvar ?

Ja. Arbejdsgiverens ansvar er objektivt.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-01 16:26

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> Ja. Arbejdsgiverens ansvar er objektivt.

På hvilket grundlag?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-01 16:37

Scripsit "Peter G C" <pgc@mailme.dk>

> På hvilket grundlag?

Øh .. at det vistnok er det jeg har hørt engang.

(Ja, så skulle jeg ikke have udtrykt mig så skråsikkert. Det ved jeg
godt. Det skal ikke ske igen før næste gang).

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-01 17:08

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> Øh .. at det vistnok er det jeg har hørt engang.

Godt, at vi fik det på plads

> (Ja, så skulle jeg ikke have udtrykt mig så skråsikkert. Det ved jeg
> godt. Det skal ikke ske igen før næste gang).

Det kan jeg tilslutte mig

/Peter

Fra : Reino Andersen

Dato : 16-11-01 19:42

"Peter G C" wrote:

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> På hvilket grundlag?

Arbejdsgiveren har det overordnede ansvar for at forholdene på
arbejdspladsen er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.

Sker der en arbejdsulykke, vil arbejdsgiveren derfor altid kunne straffes på
det objektive grundlag, jf. arbejdsmiljølovens §§ 83 og 86 og straffelovens
§ 25.

Bestemmelsen giver alene mulighed for bødestraf.

Arbejdsgiveren kan selvfølgelig også straffes, hvis handlingen kan tilregnes
ham som forsætlig eller uagtsom, jf. arbejdsmiljølovens § 82.

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-01 22:58

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in message

[klip]

> Bestemmelsen giver alene mulighed for bødestraf.

Jeg spurgte om hjemlen for erstatningsansvaret.

/Peter

Fra : Reino Andersen

Dato : 16-11-01 23:29

"Peter G C" wrote:

> Jeg spurgte om hjemlen for erstatningsansvaret.

Ok - det syntes jeg ikke lige fremgik af indlægget. Men jeg åbenbart også
lidt problemer med at forstå, hvad folk skriver her til aften

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 17-11-01 09:28

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in message

[klip]

Fra : Mickey

Dato : 16-11-01 18:46

> Ja. Arbejdsgiverens ansvar er objektivt.

netop i denne situation vil jeg mene at arbejdsgiveren har givet ansvaret
videre til medarbejderen...

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-01 19:10

Scripsit "Mickey" <news002@susie.dk>

> netop i denne situation vil jeg mene at arbejdsgiveren har givet ansvaret
> videre til medarbejderen...

Jeg har som sagt tidligere ikke nogen rigtig kilde til det objektive
ansvar, men hovedprincippet i lovgivningen er så vidt jeg forstår at
man af princip *ikke* stoler på medarbejderens "frivillige" undladelse
af nødvendige sikkerhedsforanstaltningerne.

Det bagvedliggende formål er at beskytte de ansatte mod skruppelløse
arbejdsgivere der *siger* "hvis du får brug for en hjelm, må du selv
købe den og få udgiften refunderet af bogholderiet" men *underforstår*
"og hvis du er tøsedreng nok til at synes du har brug for en hjelm
står du først i køen ved næste prikkerunde".

--
Henning Makholm "Panic. Alarm. Incredulity.
*Thing* has not enough legs. Topple walk.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 11:37

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsen.dkX.dk> wrote:

> Medarbejderen får besked på at tage denne line på, men gør det ikke.
> Medarbejderen falder ned og kommer tilskade/dør. Hvem har ansvaret
> for denne ulykke samt hvem skal yde erstatning.

Arbejdsgiveren har ansvaret, forsikringsselskabet betaler (sikkert)
erstatningen.

> Hvad skal arbejdsgiver gøre såfremt en medarbejder ikke følger
> instrukserne der er give for arbejdets udførelse.

Fyre medarbejderen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Poul Erik Rise

Dato : 16-11-01 13:41

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsen.dkX.dk> wrote in message

> [...]
> instrukserne der er give for arbejdets udførelse. Kan I derude evt. henvise

Der er 2 muligheder for at få erstatning. Dels gennem Arbejdsskadestyrelsen
(arbejdsskadeloven og dels ved et civilt søgsmål (erstatningsansvarsloven). Lad
os tage
Arbejdsskadestyrelsens erstatning først.

Her gives der erstatning mén og erhvervsevnetab. Der skelnes ikke til, hvem der
er ansvarlig for ulykken, der kan dog fradrages i erstatningen, eller den kan
helt bortfalde hvis skadelidte har handlet
groft uforsvarligt eller selv har påført sig lidelsen. I det her tænkte
tilfælde vil tømreren få erstatning.

Hvis der skal gives erstatning efter erstatningsansvarloven, så skal der findes
en ansvarlig for ulykken, typisk arbejdsgiveren. For nogle år tilbage var der
en arbejdsgiver der pålagde sine ansatte, at de skulle bruge sikkerhedsliner
når
de arbejdede på taget, og han instruerede dem i at bruge dem. Mens han var på
pladsen, blev sikkerhedsselerne også brugt, men da han kørte væk i et æringe,
smed de
ansatte dem væk og arbejdede uden. Nu var det så (u)heldigt, at Arbejdstilsynet
besøgte byggepladsen, og så de arbejdede uden sikkerhedsseler, og
arbejdsgiveren fik en bøde. Han ville ikke betale, og gik i retten med sagen
fordi han mente han havde gjort hvad der var muligt, og at han ikke kunne stå
konstant og overvåge sine ansatte. Han tabte sagen. Jeg ved ikke hvorfor, men
formodentlig fordi, at han alene har ledelsesretten og dermed ansvaret.

Når vi anlægger erstatningssager mod arbejdsgiveren, så er det mange gange
Arbejdstilsynets udtalelser, påbud, forbud, bødekrav m.m. der danner grundlaget
for vores krav, og det vil sige, at der i ovennævnte sag, formodentlig vil
blive udbetalt erstatning for svie og smerte og tabt arbejdsfortjeneste.

Arbejdsgiveren har pligt til at føre tilsyn med sine ansatte, og hvis han ikke
har gjort det, så hænger han på den. Det 2 mest almindelige begrundelser vi
bruger, når vi anlægger sag, er manglende tilsyn eller manglende instruktion,
og det virker næsten
hver gang.

Hvad arbejdsgiveren skal gøre? Ja, hvad ville han gøre, hvis den ansatte fik
besked på at udføre en arbejdsopgave, og han nægtede at udføre den. Han ville
formodentlig blive fyret, men når det drejer sig om manglende overholdelse af
arbejdsmiljøloven, så ser langt de fleste arbejdsgivere gennem fingerne med
det. I min ordbog, er det, at man ikke bruger pålagt sikkerhedsudstyr, det
samme som arbejdsværgring, og arbejdsgiveren bør handle derefter. Hvis han ikke
gør det, så er han efter min mening ansvarlig for ulykkken. Som sagt, det er
ham der har ledelsesretten.

Den lovgivning der bruges, er Arbejdsmiljøloven især § 38 Arbejdet skal være
planlagt, tilrettelagt eller udført sikkerhedsmæssigt forsvarligt § 45 Tekniske
hjælpemidler var ikke indrettet er anvendt sikkerhedsmæssigt forsvarligt §§ 16
og 17 stk. 2 Der blev ikke ført effektivt tilsyn eller givet instruktion i
faremomenterne ved arbejdets udførelse.

Håber svaret kan bruges.

Hilsen
Poul Erik Rise

--
Posted from host1.sid.dk [194.239.224.1]

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-01 16:28

"Poul Erik Rise" <poul.erik.rise@sid.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
§§ 16
> og 17 stk. 2 Der blev ikke ført effektivt tilsyn eller givet instruktion i

Jo tak.

Men hvad er grundlaget for erstatningskravet mod arbejdsgiveren?

/Peter