Ophavsret på sangtekster / Citatreglen...
Fra : Appendix123

Dato : 15-11-01 12:29

Hej!

Jeg er ved at skrive en roman! Jeg vil gerne refere et vers fra en kendt
pop-sang!

Tekstforfatteren har jo uden tvivl ophavsretten.

Mon man skal spørge om lov, hvis man i romanen skriver en eller to linjer
fra en pop-sang ???
Selvfølgelig kunne jeg ikke drømme om at gengive flere vers uden at sprøge,
men hvor går grænsen?
Er der retspraksis indenfor dette?

Jeg har spurgt KODA... de mener, at man altid skal sprøge om lov i alle
tilfælde, men de nævnte dog noget om citat-reglen.
KODA fortalte mig om denne regel, at man gerne må gengive tekster, hvis det
er i overensstemmelse med "god skik"... Men hvad er god skik!

Er der en praksis indenfor dette?

Jeg vil virkelig blive glad, hvis nogen kan hjælpe!

--
/appendix123
appendix123@hotmail.com

--
/appendix123
appendix123@hotmail.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-01 17:16

"Appendix123" <appendix123@hotmail.com> skrev:

> Mon man skal spørge om lov, hvis man i romanen skriver en eller to
> linjer fra en pop-sang ?

Det burde ikke være nødvendigt da man har ret til at citere jvf. Lov om
ophavsret:

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
formålet.

> Selvfølgelig kunne jeg ikke drømme om at gengive flere vers uden
> at sprøge, men hvor går grænsen?

Normalt er det god skik ikke at citere mere end maksimalt 20% af et
værk.
Derudover er det også god skik, at man laver kildehenvisninger.

> Jeg har spurgt KODA... de mener, at man altid skal sprøge om lov i
> alle tilfælde,

Denne del er næppe korrekt selvom det selvfølgelig aldrig skader at
spørge om lov. Men uanset om den, der bliver spurgt siger ja eller nej
har man faktisk ret til at citere jvf. ovenstående §. Det vil jeg
ihvertfald mene idet jeg aldrig har hørt, at god skik har foreskrevet,
at man skal spørge.

> men de nævnte dog noget om citat-reglen.
> KODA fortalte mig om denne regel, at man gerne må gengive tekster,
> hvis det er i overensstemmelse med "god skik"...

Det er til gengæld helt korrekt.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-11-01 18:16

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Derudover er det også god skik, at man laver kildehenvisninger.

Hvis det, som den anonyme spørger skriver, drejer sig om at lade en
person i en roman synge eller tænke på en sang, tror jeg ikke at "god
skik" vil kræve at man forsyner romanen med en fodnote der fortæller
hvor den er fra.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 16-11-01 05:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i

> [...]
> ovenstående §. Det vil jeg ihvertfald mene idet jeg aldrig har
> hørt, at god skik har foreskrevet, at man skal spørge.

Gad vide om ikke det kan blive AntiPiratGruppens næste slag

Der florerer jo tonsvis af hele sangtekster på nettet...

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Appendix123

Dato : 15-11-01 21:27

Hej!

Hvor har du de 20% fra?

> § 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
> overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
> formålet.

Der må da være noget praksis på området!

--
/appendix123
appendix123@hotmail.com

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-11-01 17:22

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> writes:

> Normalt er det god skik ikke at citere mere end maksimalt 20% af et
> værk.

Er det ikke en skik, der kun er dokumenteret hos Dansk
Jounalistforbund, og derfor sikkert er specifikt for det område hvor
Jounalister normalt arbejder.

Tror du jeg ville slippe let fra at citerer 20% af en roman?

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-11-01 18:07

Scripsit "Appendix123" <appendix123@hotmail.com>

> Mon man skal spørge om lov, hvis man i romanen skriver en eller to linjer
> fra en pop-sang ???

Nej, det falder under citatretten i ophavsretslovens § 22.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : Appendix123

Dato : 15-11-01 21:27

> Nej, det falder under citatretten i ophavsretslovens § 22.

Men hvor går grænsen...??? Har der været nogen sager?
Hvad med 4 linjer - eller et helt vers?

--
/appendix123
appendix123@hotmail.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-01 14:10

Scripsit "Appendix123" <appendix123@hotmail.com>

> Men hvor går grænsen...???

Det er op til et konkret skøn i hvert enkelt tilfælde.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Appendix123

Dato : 17-11-01 10:52

Men når man gerne vil citere - men ikke vil overtræde lovgivningen - må man
da som borger have en chance for at sætte sig ind i retsreglerne på dette
område...
Hvordan ser man (som alm. borger) om der er kørt retsager indenfor dette
område?

--
/appendix123
appendix123@hotmail.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-11-01 11:15

On Sat, 17 Nov 2001 10:51:47 +0100, "Appendix123"
<appendix123@hotmail.com> wrote:

>Men når man gerne vil citere - men ikke vil overtræde lovgivningen - må man
>da som borger have en chance for at sætte sig ind i retsreglerne på dette
>område...

Netop vedrørende ophavsret findes sitet www.ophavsret.dk der fortæller
på "almindelig dansk" om emnet.

>Hvordan ser man (som alm. borger) om der er kørt retsager indenfor dette
>område?

Ugeskrift for Retsvæsen findes formentlig på nogle biblioteker.

Men et bedre udgangspunkt er nok at læse den juridiske litteratur om
ophavsret - der vil de væsentligste domme og tendenserne heri blive
gennemgået.

F.eks. kommenteret ophavsretslov (af Peter Schønning) og
"Immaterialret" af Mogens Koktvedgaard, men der findes mange andre.

--
Jakob Paikin

Fra : Appendix123

Dato : 17-11-01 23:28