Definition på reklamer
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 14:24

Krydspostet til dk.forbruger og dk.videnskab.jura med FUT til
dk.videnskab.jura.

Hvordan definerer man 'adresseløse reklamer'?

Jeg tænker her på f.eks. bladet Elnyt.
Det er omdelt til samtlige husstande, og når jeg spørger 'elnyt', som
vist fysisk laver bladet, er svaret, at det er 'et oplysende blad som
ikke falder ind under betegnelsen annoncer/annonceblade', og derfor
ikke sorteres efter 'reklamer nej tak'.

Når jeg spørger elselskabet, kalder de det oplysende og siger, at de
fylder reklamer på det oplysende for at nedbringe omkostningerne.

Derfor spørgsmålet, hvornår er det reklamer?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-11-01 15:12

Scripsit Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk>

> Hvordan definerer man 'adresseløse reklamer'?

Gør man det overhovedet?

> ikke falder ind under betegnelsen annoncer/annonceblade', og derfor
> ikke sorteres efter 'reklamer nej tak'.

Det er udelukkende afsenderen af en adresseløs forsendelse der
bestemmer om den skal respektere "nej tak"-mærkerne. Der er ikke
nogen officiel definition af "reklame" der skal følges i den
sammenhæng.

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 16:23

Henning Makholm skrev:

> [...]
>bestemmer om den skal respektere "nej tak"-mærkerne. Der er ikke
>nogen officiel definition af "reklame" der skal følges i den

Det er/var også min tro, men en henvendelse til firmaet gav følgende
svar
Jeg beklager, men elnyt som oplysende blad kommer ikke ind under
betegnelsen annoncer/annonceblade
og PostDanmark husstandsomdeler derfor også på trods af "Nej tak for
annoncer"

Enten tror afsender da selv på det, eller han forsøger at bilde mig
noget ind.
Der er ikke brugt noget med at acceptere på bladet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-11-01 18:25

Scripsit Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk>

> Det er/var også min tro, men en henvendelse til firmaet gav følgende
> svar

> Enten tror afsender da selv på det,

Det er muligt han selv tror på det, men det gør det ikke mere rigtigt.
Jeg kan ikke forestille mig at Post Danmark i ramme alvor har sagt
"Næh, det ser oplysende ud, så du får ikke lov til at respektere
nej tak-skiltene".

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 19:30

Henning Makholm skrev:

>Jeg kan ikke forestille mig at Post Danmark i ramme alvor har sagt
>"Næh, det ser oplysende ud, så du får ikke lov til at respektere
>nej tak-skiltene".

Det kan jeg heller ikke.
Jeg har sendt posten en mail men ikke fået svar endnu.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-11-01 15:10

Jeg beskrev sagen kort og spurgte:
>Er det rigtigt? Vil posten ikke efterkomme modtager og afsenders ønske
>i den retning?

Jeg har lige modtaget dette:
Tak for din mail.
Det er jeg uforstående overfor- umiddelbart mener jeg ikke at det kan
passe, men jeg undersøger
sagen og vender tilbage til dig med svar.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-11-01 12:47

Kaj Svenningsen skrev:

> [...]

Det har jeg så nu. Det lyder:

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 14-11-01 15:29

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> writes:

> Derfor spørgsmålet, hvornår er det reklamer?

I forbindelse med "reklamer nej tak" skilte og uadresserede forsendere
er det afsenderen, og afsenderen alene, der afgør om der er tale om de
ønsker at respektere skiltet. Hvis de gør, skal de sætte et "vi
respekterer et nej tak" logo på forsendelsen.

Ovenstående er de regler der gælder for postvæsenet, private
distrubutører kan gøre som de vil.

Du kan med andre ord ikke juridisk forhindre at du modtager
uaddresserede forsendelser af nogen type. Du kan kun håbe at
afsenderen respekterer et nej tak.

For uopfordrede kommercielle addresserede forsendelser kan du
"opt-out" ved at bede folkeregistret om at markere at du ikke ønsker
modtage sådanne.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 16:25

Per Abrahamsen skrev:

> [...]
>ønsker at respektere skiltet. Hvis de gør, skal de sætte et "vi
>respekterer et nej tak" logo på forsendelsen.

Det er ikke det, afsender mener. Se svar til Henning M.

Fra : Søren Klintsø

Dato : 14-11-01 16:57

Umiddelbart er der ikke noget som hedder 'reklamer' indenfor postvæsenet
Det hele hedder 'adresseløse forsendelser', og kan være alting...(selv
telefonbøger...)

og 'reklamer nej tak' fætteren siger ikke andet, end hvis afsenderen
(Brugsen eller elNyt)
ikke syntes, at du skal have den, hvis du ikke vil (læs: har sat 'reklamer
nej tak' på døren),
skal du heller ikke modtage den...
Det gør de ved at sætte et lille aftryk på deres 'reklame/skrivelse', hvor
der står
'Vi respektere nej tak til reklamer' (eller noget i den retning)
Når dette står på skrivelsen, vil den ikke blive smidt ind...

Men!!!!
hvis Brugsen eller ElNyt synes at det er meget interessante nyheder de
bringer,
så kan de fjerne aftrykket fra reklamen, og så skal postbudet faktisk smide
det
ind, uanset hvor mange 'nej (og jeg mener nej) tak til reklamer'-markater,
du har sat
på døren...
Sådan er reglerne desværre.

(men i praksis gider postbudet ikke smide dem ind til dig, hvis du ikke vil
have dem, og
herved gør han faktisk det samme, som hvis han ikke gider smide et brev til
dig...)

mvh Søren Klintsø
(6 år i Post Danmark)

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 17:20

Søren Klintsø skrev:

>'Vi respektere nej tak til reklamer' (eller noget i den retning)
>Når dette står på skrivelsen, vil den ikke blive smidt ind...

Men som du ser i andre indlæg, vil afsender gerne bilde mig noget
andet ind.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 15-11-01 18:33

On Wed, 14 Nov 2001 16:57:26 +0100, "Søren Klintsø"
<skl@juize.fjernmig.com> wrote:

> [...]
>'Vi respektere nej tak til reklamer' (eller noget i den retning)
>Når dette står på skrivelsen, vil den ikke blive smidt ind...

Svjv er det ikke nok at sætte et skilt med den formulering på sin dør
som modtager eller påtrykke nævnte tekst på sin publikation. Begge
parter skal tilmelde sig ordningen hos PostDK og brugere deres skilte.

En detalje, men jeg har flere gange set hjemmelavede "nej tak til
reklamer" skilte på postkasser, og disse er altså ikke omfattet af
PostDK's _tilbud_ ifølge min lokale frimærkedealer.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-11-01 18:49

Jimmy Damsgård <noname@SLETMIGnospam.dk> skrev:

> [...]
> dør som modtager eller påtrykke nævnte tekst på sin publikation.
> Begge parter skal tilmelde sig ordningen hos PostDK og brugere

Både ja og nej.

> En detalje, men jeg har flere gange set hjemmelavede "nej tak til
> reklamer" skilte på postkasser, og disse er altså ikke omfattet af
> PostDK's _tilbud_ ifølge min lokale frimærkedealer.

Ja. Men ofte vil postbudet respektere andre typer "Nej tak" skilte
alligevel.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-01 23:19

Jimmy Damsgård skrev:

>En detalje, men jeg har flere gange set hjemmelavede "nej tak til
>reklamer" skilte på postkasser, og disse er altså ikke omfattet af
>PostDK's _tilbud_ ifølge min lokale frimærkedealer.

Klart nok - dem kan alle og enhver jo klistre på folks postkasse.

--
Bertel

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 15-11-01 17:58

> [...]

> annoncer"
>
> Enten tror afsender da selv på det, eller han forsøger at bilde mig

Svaret kan sagtens læses som at firmaet _selv_ mener at det er et
oplysende blad, og derfor ikke kommer ikke ind under betegnelsen
annoncer/annonceblade. Altså sætter de ikke "vi respekterer et nej
tak" mærket på, og altså husomdeler PostDanmark det.

Forstået på den måde er det helt korrekt hvad de skriver (muligvis
undtagen deres vurdering af om det er reklame eller ej, og på det
punkt er de selv (juridisk set) den endelige autoritet).

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-11-01 19:28

Per Abrahamsen skrev:

>Svaret kan sagtens læses som at firmaet _selv_ mener at det er et
>oplysende blad, og derfor ikke kommer ikke ind under betegnelsen
>annoncer/annonceblade.

Synes du det?