Give en <input> fokus i XHTML 1.0 Strict?
Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 27-11-01 21:15

Hej.

Hvordan er det nu lige at man giver en <input> fokus uden at bryde XHTML
1.0 Strict-specifikationene? Normalt bruger man jo:

<form name="minForm">
<input name="mitTekstFelt"/>
</form>
<script type="text/javascript">
document.minForm.mitTekstFelt.focus();
</script>

....men i XHTML 1.0 Strict har <form> ikke nogen 'name'-attribut! Jeg har
prøvet med:

<form>
<input id="mitTekstFelt"/>
</form>
<script type="text/javascript">
document.getElementById("mitTekstFelt").focus();
</script>

....men det virker ikke. Hvad gør jeg?

/Jonas

Fra : Wired Earp

Dato : 27-11-01 21:34

Jonas Jørgensen wrote:

> Hvordan er det nu lige at man giver en <input> fokus uden at
> bryde XHTML 1.0 Strict-specifikationene?

Du kan placere dit script i dokumentets head og få det ønskede
resultat - idet du samtidig får du en side som kan valideres! Jeg ved
egentlig ikke hvorfor IE6 ikke anerkender scripts som bliver fyret af
midt i html'en, men der er vist alligevel noget med at det ikke er
velanset at place scripts andre steder end i head [og særligt hvis man
er strict orienteret] så det gør nok ikke så meget. Her er en kode du
kan paste:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

<head>
<title>fokus!</title>

<script type="text/javascript">
window.onload = function() {
   document.getElementById("mitTekstFelt").focus();
}
</script>

</head>

<form>
<input id="mitTekstFelt" />
</form>

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 27-11-01 22:44

Wired Earp wrote:

> [...]
> velanset at place scripts andre steder end i head [og særligt hvis man
> er strict orienteret] så det gør nok ikke så meget. Her er en kode du
[snip en masse smart kode]

Yeehajahuuu - det virker! Takskiskaskuha!

/Jonas

Fra : Rune Glerup

Dato : 27-11-01 22:04

Jonas =?iso-8859-1?Q?J=F8rgensen?= skrev:

> Hvordan er det nu lige at man giver en <input> fokus uden at bryde XHTML
> 1.0 Strict-specifikationene?

Prøv at lave det event-styret:

<script type="text/javascript">
window.onload = new
Function ('document.getElementById(\'mitTekstFelt\').focus();');
</script>

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/