jlouis@brok.diku.dk (Jesper Louis Andersen) writes:
> On Wed, 28 Nov 2001 18:19:17 +0100, Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote:
>> jlouis@brok.diku.dk (Jesper Louis Andersen) writes:
>>> Samtidigt bliver det nok temmeligt svært at få IA64 til at
>>> spille ordentligt med det GCC...
>>
>> VLIW er en helt anden kategori af cpu-arkitekturer, jeg har ingen ide
>> om hvordan eller hvor godt det er lykkedes at få GCC til at generere
>> kode til ia64. Men ia64 er altså et understøttet target i 3.0.
>
> Det er jeg udmærket klar over. En ting er ikke hvorvidt man har
> understøttelse, men også om understøttelsen leverer gode resultater.
Det aner jeg ikke. Men jeg vil ikke give ia32 skylden hvis det ikke
lykkedes, GCC's model af en CPU ligner mest en simpel RISC computer,
hvilket er langt fra VLIW.
> Tjoh... Bare det at man har _forsøgt_ at optimere til en arkitektur som
> ia32 er jo under al kritik ;).
Der er en del hooks i "middle-enden" som ia32 benytter, men jeg har nu
aldrig hørt de øvrige back-end folk brokke sig over at de hooks gør
deres arbejde væsentligt sværere. Det giver selvfølgelig noget ekstra
vedligeholdesle i middle-enden. Det er mit indtryk at der kommer
flere problemer fra at GCC skal generere kode til både 16, 32 og 64
bit targets.
> Jeg synes nu stadig kun at det eneste imponerende ved GCC er dens
> evne til at compile til så mange forskellige arkitekturer.
Den har også fået opbygget en fin samling front-ends efterhånden, og
den compiler ikke alene _til_ men også _på_ en imponerende samling
systemer.
> Tager vi en standard alpha 21164 på 533 mhz og sætter vi DEC's
> referencecompiler op mod gcc, så taber gcc stort i stort set alle
> tests. En alpha af den alder må vel anses som værende så gammel, at
> ordentlige optimeringer burde kunne have været lavet.
Sidst jeg hørte nåede GCC heller ikke Intels compilere til
sokkeholderne på ia32. Generelt skal en arkitektur være død i mange
år før GCC slår fabrikantens egen compiler. GCC er vist nok #1 på
m68k, jeg tror heller ikke Motorola udvikler deres egen compiler der.
> Jeg kunne forestille mig, at det samme gør sig gældende på powerpc, hvor
> GCC så vidt jeg ved kun kender 10% af det samlede antal instruktioner.
> Selvfølgeligt ikke at alle disse ekstra instruktioner kan anvendes (som
> regel noget DSPagtigt specialsnask).
Jeg tror ikke GCC får brug for PowerPC's BCD instruktioner før COBOL
front-enden er færdig