Køb i Tyskland
Fra : Flemming Hansen

Dato : 27-11-01 12:54

Hej

Er der nogen af jer som kender reglerne for moms, hvis jeg køber autodele
til firmabilen i Tyskland.

Er der evt. forskal på om man selv henter dem eller om man får dem tilsendt
(hvad med told?)

Kan den tyske moms fradrages i momsregnskabet eller skal man slet ikke
betale den tyske moms?

Håber I kan hjælpe

Mvh.
Flemming

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-12-01 11:55

In <9tvusq$t92$1@sunsite.dk>, on 11/27/2001
at 12:54 PM, "Flemming Hansen" <flemming.r.hansen@holstebro.dk> said:

>Hej

>Er der nogen af jer som kender reglerne for moms, hvis jeg køber autodele
>til firmabilen i Tyskland.

Normalt bliver du opkrævet 16% tysk moms hvis du handler i Tyskland. Men
hvis du oplyser dit CVR-nummer skal sælgeren ikke opkræve moms.

>Er der evt. forskal på om man selv henter dem eller om man får dem
>tilsendt (hvad med told?)

Det ved jeg ikke, men det kunne være at sælgeren ikke vil sælge momsfrit
til en der kom ind fra gaden. Jeg ved heller ikke noget om told og evt.
punktafgifter på autodele. Jeg kan kun udtale mig om momsdelen.

>Kan den tyske moms fradrages i momsregnskabet eller skal man slet ikke
>betale den tyske moms?

Du kan ikke fratrække tysk moms i momsregnskabet. Hvis du betaler tysk
moms, så skal hele beløbet betragtes som køb uden moms.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og de andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-12-01 22:10

"Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk> wrote in message

> Normalt bliver du opkrævet 16% tysk moms hvis du handler i Tyskland. Men
> hvis du oplyser dit CVR-nummer skal sælgeren ikke opkræve moms.

Hv is du sidder i DK, ringer og bestiller og dermed importerer varer (incl.
autodele) fra et firma i D, der kan eksportere, vil din importaktura være
excl. tysk moms. Du skal så i det omfang delene ikke er omfattet af
momspligt for dig her i DK, angive dem i din momsredegørelse som importvarer
og selv beregne den danske moms, du så lægger til for derefter at fradrage
den som indgående moms (hvorfor gøre det let, når det kan gøres besværligt,
men sådan er reglerne altså, og det fremgår af dine vedledning for
momsredegørelse, endten halvårlig eller månedsvis afhængig af om du omsætter
for mere en 10 mill. om året eller ej).

Er du i D og køber varerne med kontant afregning i D, vil det være incl. den
tyske moms. I det omfang igen, du er berettiget til momsfritagelse på
autodele (eget forbrug?), kan efter hjemkomsten søge den tyske moms
refunderet mod i stedet som ovenanført angive og afregne den danske moms
respektive bogføre den som indgående moms.

Er der tale om hvidpladebil, er det langt fra sikkert, at der overhovedet er
momsfritagelse for reservedele/reparationer, og i fald det så købes/gøres i
D, er du bedst tjent med at betale den tyske moms, se glad ud, og så glemme
resten.

Der er ikke told på T2 varer, d.v.s. varer fra EU-lande, med mindre der er
tale om helt specielle tilfælde med T1varer, d.v.s. varer fra lande uden for
EU som f.eks. USA, købt ind i f.eks. Tyskland, hvor tyskerne får
toldrefusion mod at tolden betales igen i DK, men det er yderst sjældent,
idet told på T1 varer sædvanligvis altid betales i importlandet og blot
medregnes i salgsprisen, uanset om der er tale om reeksport til andet
EU-land eller salg i 1. indførselsland.

Mvh
Karsten Jensen