Gud har ikke humor
Fra : Mr. D

Dato : 26-11-01 22:51

Jeg nåede ikke at være med i debatten om Gud og humor. Har heller ikke læst
alle indlæg. men her kommer en lille bemærkning.

Jeg hører selv til dem, der gerne tildeler Gud humor, både når det gælder
passager i Bibelen, og når det gælder den forunderlige natur, Gud har skabt,
inkluderet næbdyret og kvinden.

Men reelt set kan jeg ikke forestille mig, at Gud i evighedens væren og
hvile har humor - og heri ligger sandsynligvis forklaringen på at Gud aldrig
i Skriften griner af en fjollethed. Han ler kun hånligt af sine fjender.
Bibelen tildeler ingen steder direkte Gud humor. Dette har sin grund...

Humorens inderste sjæl er det imperfekte. Den lever, ånder og næres af det,
der ikke helt er, som det burde være. Den har intet eksistensgrundlag og
ingen leveberettigelse i det perfekte. Hvis alt var nøjagtigt efter bogen,
ville der ikke være plads til humoren. Humor opstår spontant og kommer til
udtryk der, hvor vi kender det fuldkomne, men observerer det ufuldkomne, der
hvor vi kender standarden, og ser et individ eller en episode bryde med
denne standard.

Humor kan kun leve i sit rette element, og humorens rette element er det
imperfekte. At kræve humor i en perfekt himmel er som at kræve en fisks
overlevelse på land. Hvem kan forestille sig Melkizedek på hovedgaden af
guld i det himmelske Jerusalem glide i en skræl fra frugten af Livets træ?
Nej, vel?

Derfor tror jeg ikke, vi skal se på humoren som en del i vores skabelse i
Guds billede, men derimod som en overmåde stor nåde, udvist af Gud i
forbindelse med syndefaldet. Humoren hjælper os til at leve og overleve i
denne kummerlige jammerdal. Et liv i synd efter Adam er straf nok i sig
selv, men at skulle leve dette liv uden mulighed for humor, ville være helt
ubærligt - og det mener jeg ikke som en joke. Humoren er jo netop det
redskab, som ofte gør det uoverkommelige overkommeligt og det ubærlige
bærbart (ikke PC).

Selv i humorens mest groteske form er den vores overlevelse. Tænk f.eks. på
den udprægede jødiske humor, som ofte er indadvendt. En humor, der er født
og næret i løbet af 2.000 års forfølgelse og finpusset i tyskernes KZ lejre.
Den er sort og den er ind imellem grotesk, men den er et af de redskaber,
hvorved hverdagen i KZ-lejren blev gjort tålelig. Den er en sindsrasks
sindsstyrkende reaktion på en sindsyg situation.

Som sådan tror jeg vel ikke, at vi er skabt med humor. Den er givet os af
Gud i hans uendelige nåde og visdom, for at hjælpe os til at overleve i en
barsk og hensynsløs verden.

Hvor meget vi end lovpriser vores evighedshåb. Hvor meget jeg end længes
efter det himmelske Jerusalem, og efter at se Kristus med egne øjne, og
efter at møde de kære, som er gået forud - så må jeg erkende, at det bliver
en evighed uden det, jeg skatter allermest i dette flygtige liv - humoren.
Jeg vil savne den.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-11-01 23:51

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Humor kan kun leve i sit rette element, og humorens rette element er det
> imperfekte.

Jeg forstår din argumentation. Og jeg håber inderligt, at vi to engang
i Evigheden får en lang og solid latter over hvor meget du tog fejl.

Misforstå mig nu ikke: Jeg siger ikke, at du _tager_ fejl. Jeg siger
bare, at jeg håber det.

Personligt tror jeg nu, at humoren har rod i overraskelsen frem for i
det imperfekte. Og hvis ikke Evigheden er uendeligt overraskende tror
jeg, at jeg bliver skuffet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Mr. D

Dato : 26-11-01 23:56

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3zo599mfc.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:
>
> Jeg forstår din argumentation. Og jeg håber inderligt, at vi to engang
> i Evigheden får en lang og solid latter over hvor meget du tog fejl.

Det håber jeg også, men hvis vi skulle tage udgangspunkt i hvor mange gange
jeg indtil dato har taget fejl, vil sandsynligheden for dette være meget
lille

> Misforstå mig nu ikke: Jeg siger ikke, at du _tager_ fejl. Jeg siger
> bare, at jeg håber det.

Det håber jeg også

> Personligt tror jeg nu, at humoren har rod i overraskelsen frem for i
> det imperfekte. Og hvis ikke Evigheden er uendeligt overraskende tror
> jeg, at jeg bliver skuffet.

Tjo, måske. Men hvilken fuldkommen perfekt overraskelse er til at grine af?

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-11-01 01:05

> Det håber jeg også, men hvis vi skulle tage udgangspunkt i hvor mange gange
> jeg indtil dato har taget fejl, vil sandsynligheden for dette være meget
> lille

Se, også det udsagn kommer vi til at more os meget over, når du
opdager at vi lutheranere hele tiden havde ret.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Mr. D

Dato : 27-11-01 22:50

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3wv0d9j01.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

har taget fejl, vil sandsynligheden for dette være meget

> Se, også det udsagn kommer vi til at more os meget over, når du
> opdager at vi lutheranere hele tiden havde ret.

Indtil den dag, elefanter bygger rede i træerne vil jeg påstå, at jorden er
flad og Luther tog fejl

Mr. D

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-11-01 12:13

>har taget fejl, vil sandsynligheden for dette være meget

>Indtil den dag, elefanter bygger rede i træerne vil jeg påstå, at jorden er
>flad og Luther tog fejl

Først skriver du en meget gennemtænkt og tilsyneladende seriøs artikel
om humor - og bagefter skriver du sætninger som får en til at tro du
skulle være på en psykiatrisk afdeling?!!!

Regards,
Allan Jensen

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-11-01 13:00

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> skrev...

> Først skriver du en meget gennemtænkt og tilsyneladende seriøs artikel
> om humor - og bagefter skriver du sætninger som får en til at tro du
> skulle være på en psykiatrisk afdeling?!!!

Det kan godt være, Gud ikke har humor - men Simon/MrD har... I hvert
fald den ironiske af slagsen.

Christina

Fra : Mr. D

Dato : 29-11-01 00:47

Allan Jensen <public@hverdag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94h90us9ufng2us634cot0tvenamrtksp2@4ax.com...

> Først skriver du en meget gennemtænkt og tilsyneladende seriøs artikel
> om humor - og bagefter skriver du sætninger som får en til at tro du
> skulle være på en psykiatrisk afdeling?!!!

Du skal ikke æde hunden, før du har skuet den på hårerne. Jeg er skam meget
alvorlig i mit kristenliv, og også i min medvirken i denne gruppe. Men i
denne gruppe lærer vi efterhånden hinanden at kende, og der ryger ind
imellem et par sjove, humoristiske, satiriske linier ind hist og her. Som
jeg før skrev om humoren, er den for mig at se et vigtigt element i vores
overlevelse - også i denne gruppe.

Og så har alt en historie. Det, du her reagerede på, har sin årsag. Peter B.
Juul er lutheraner, og på nogle områder tilmed en af de værste af slagsen -
liberal (så du ironien). Jeg er ærkefrikirkemand. Vi kan pr. definition ikke
være enige på mange områder, og vi sætter her i gruppen en ære i at være
uenige. Vi er nok begge bange for at sætte os ned og tale stille om tingene,
for så ville vi sandsynligvis finde ud af, at vi var mere end enige om mange
ting. Derfor undgår vi emner, hvor vi kan nå til enighed, og derfor sendte
jeg stikpillen om Luther og den rugende elefant.

Mange bruger smileys når de skriver noget underfundigt eller ironisk.
Hvor der ikke er smileys, må du prøve at sortere, le af det sjove og tænke
over det alvorlige. Det er sharg... sjargo... schargon... - !!!!!! - måden,
der ind imellem kommunikeres på her. Men tag ikke fejl. Det gør ikke
debatterne eller indlæggene mindre alvorlige og seriøse.

....med hensyn til din påstand om min mentale habitus og muligheden for min
indlæggelse på lukket afdeling, så skal du vide, at jeg er hurtig til at
tilgive, men sen til at glemme

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-11-01 01:22

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Men tag ikke fejl. Det gør ikke
> debatterne eller indlæggene mindre alvorlige og seriøse.

Som Hans Bjerregaard engang skrev, da en Motor-læser anklagede ham for
ikke at tage noget seriøst, når han behandlede det humoristisk:

"Jeg benytter stort set altid humor og er stort set altid seriøs."

> ...med hensyn til din påstand om min mentale habitus og muligheden for min
> indlæggelse på lukket afdeling, så skal du vide, at jeg er hurtig til at
> tilgive, men sen til at glemme

Til gengæld er du hurtig til at glemme at du har tilgivet en, der er
lidt sen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Mr. D

Dato : 30-11-01 10:33

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3oflm8lzu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Som Hans Bjerregaard engang skrev, da en Motor-læser anklagede ham for
> ikke at tage noget seriøst, når han behandlede det humoristisk:
> "Jeg benytter stort set altid humor og er stort set altid seriøs."

Jeg kan ikke være mere enig. Det er jo ofte i humoren, vi sætter livets
store problemer og spørgsmål i perspektiv og relief. Når Gruk f.eks.
behandler emnet eftertænksomhed, og undrer sig over, at man altid tænker
efter i stedet for før, så er det nogle vældige tanker, der ligger nogle få
sætninger. Og når Gud (med et glimt i øjet?) siger, at han skabte
menneskene, som de burde være, men de har så mange sære ting for, så er det
det samme, der gør sig gældende.

Mr. D

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-11-01 12:55

> [...]
>for så ville vi sandsynligvis finde ud af, at vi var mere end enige om mange

Hvorfor skulle vi være bange for at tale stille og roligt om tingene?
- fordi vi i bund og grund ikke tror på vores religion?? Er det lidt
lige med fjernsynet? - vi elsker at have det kørende for at få proppet
en masse ind i hovedet, så vi ikke behøver at tænke dybere over vores
tilværelse og får omprogrammeret os selv til at tro at det hele skal
bare være sjovt...?
Jeg tror i hvert fald på min religion (måske rettere sagt livsstil),
for jeg kan se den virker - og det gør verdens teorier tilsyneladende
ikke....! (verden bliver ikke bedre og bedre)

> [...]
>der ind imellem kommunikeres på her. Men tag ikke fejl. Det gør ikke
>debatterne eller indlæggene mindre alvorlige og seriøse.

Jeg forstår godt ironi - bruger den selv meget, og nogle gange for
meget ved jeg. Men hvis man, som du siger, her i denne gruppe sætter
en ære i at være uenige, synes jeg det er formålsløst! Så er det bare
tidsfordriv! Ikke at man skal være enige (for det bliver vi nok
aldrig), men at man kan have en saglig debat, burde da være formålet.
Og lidt kryderi i ny og næ gør da heller ikke noget.

Regards,
Allan Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-11-01 13:51

Allan Jensen <public@hverdag.dk> writes:

> Hvorfor skulle vi være bange for at tale stille og roligt om tingene?

Nu handlede det specifikt om Simon og mig.

Så svaret er: Fordi Simon er Simon og jeg er mig.

I virkeligheden _er_ vi enige om utroligt meget, men det er der jo
ikke noget ved at snakke om, så i stedet snakker vi om det vi er
uenige om. Og det gør vi endda kun i det omfang jeg gider (ja, for
Simon snakker jo hele tiden om alting. Det er sådan en frikirke-ting.)

Der er tale om venskabeligt drilleri. Intet andet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Mr. D

Dato : 30-11-01 10:28

Allan Jensen <public@hverdag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hs7c0u0eqvf8rt88trh9o37cpdkqjlis0d@4ax.com...

> Hvorfor skulle vi være bange for at tale stille og roligt om tingene?
> - fordi vi i bund og grund ikke tror på vores religion??

Hvordan evner du i den grad at læse de mest mærkværdige holdninger ind i
indlæg, som ellers er enkle og klare nok? Hvem er bange og hvem tror ikke på
sin "religion"?

> Er det lidt
> lige med fjernsynet? -

Det ved jeg ikke noget om. Jeg har ikke så meget tid til fjernsyn på grund
af bøn og ordets tjeneste

> vi elsker at have det kørende

Ja, det kan jeg forstå. Men det er så dit liv.

> for at få proppet
> en masse ind i hovedet,

Okay, hver sin fornøjelse.

> så vi ikke behøver at tænke dybere over vores
> tilværelse og får omprogrammeret os selv til at tro at det hele skal
> bare være sjovt...?

Jeg kan ikke helt sætte mig ind i dit forhold til fjernsyn. Det er mig meget
fjernt.

> Jeg tror i hvert fald på min religion (måske rettere sagt livsstil),
> for jeg kan se den virker - og det gør verdens teorier tilsyneladende
> ikke....! (verden bliver ikke bedre og bedre)

Det forekommer mig også underligt, at du degraderer troen på Kristus til
religion og livsstil

> Jeg forstår godt ironi - bruger den selv meget, og nogle gange for
> meget ved jeg.

Efter at have læst dine første indlæg her, tvivler jeg

> Men hvis man, som du siger, her i denne gruppe sætter
> en ære i at være uenige, synes jeg det er formålsløst!

Se, du forstod jo ikke ironien

> Så er det bare
> tidsfordriv!

Her må jeg indrømme, at du rammer rimeligt rigtigt. Jeg har fået meget ved
deltagelse i denne gruppe. Men når alt kommer til alt, så er denne gruppe
for mig, hvad fjernsyn, videofilm, BT, en indkøbstur, eller et smut på
McDonalds er for mange andre kristne. Hvis jeg trænger til at koble af fra
den travle hverdag, så gør jeg det gerne i gruppen her.

> Ikke at man skal være enige (for det bliver vi nok
> aldrig), men at man kan have en saglig debat, burde da være formålet.

Helt enig

> Og lidt kryderi i ny og næ gør da heller ikke noget.

Fint

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-11-01 23:12

On Mon, 26 Nov 2001 23:55:52 +0100, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>Tjo, måske. Men hvilken fuldkommen perfekt overraskelse er til
>at grine af?

Hvad pokker - hvem har lukket dig ind ??

Fra : Mr. D

Dato : 29-11-01 00:36

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:g3oa0u8ff8o9goe39g0osqvrmrbdk4u7b7@4ax.com...

> Hvad pokker - hvem har lukket dig ind ??

Jeg vidste ikke, der var lukket?

Mr. D

Fra : Lyrik

Dato : 27-11-01 00:42

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bliver
> en evighed uden det, jeg skatter allermest i dette flygtige liv - humoren.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Bare vent til du ser hvor du havner))
Så tror jeg ikke at du vil bare dig for at skraldgrine!))

Jens

Fra : Mr. D

Dato : 27-11-01 22:51

Lyrik <lyrik@heaven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9tuk0u$8vl$1@news.cybercity.dk...

> Bare vent til du ser hvor du havner))
> Så tror jeg ikke at du vil bare dig for at skraldgrine!))

Hehe...

Mr. D

Fra : TommyGun

Dato : 27-11-01 09:37

Fra : Mr. D

Dato : 27-11-01 22:54

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9tvjca$jma$1@sunsite.dk...
> [...]
som
> argument for at Gud ingen humor har, er lidt svag.

Men dette argument stod jo heller ikke alene. Det var ikke engang et
hovedargument, men blot en tillægsbemærkning. Vi må jo dog give os selv
mulighed for at undre os over, at den Gud vi så gerne tillægger humor,
aldrig direkte i Bibelen fremstilles som et væsen, der indebærer denne
egenskab.

> Jeg ved ikke om Gud har humor, det håber jeg meget på, for jeg er ret
sikker
> på at jeg ville komme til at kede mig bravt uden et grin en gang i mellem

Jeg håber også, Gud har humor. Jeg tænkte, at han måske udviklede den i
forbindelse med hans arbejde med denne verden. Men i så tilfælde støder man
på endnu et problem, for kan Gud da være almægtig, dersom han kan lære og
tilegne sig?

(hvis jeg ender der jeg håber jeg ender)

Selvfølgelig gør du det. Og du har det endda skrifteligt

Mr. D

> Guds fred,

I rigelig lige måde

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-11-01 12:13

>(hvis jeg ender der jeg håber jeg ender)
>
>Selvfølgelig gør du det. Og du har det endda skrifteligt

Så alle kommer altså i Himmelen? - ja, det er jo ikke ligefrem det der
står i Bibelen. Vi kan vælge Guds vej eller Satans vej, og kun den ene
af dem fører til Himmelen, nemlig Guds.

Regards,
Allan Jensen

Fra : TommyGun

Dato : 28-11-01 13:53

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> skrev i en meddelelse

> Så alle kommer altså i Himmelen?

Øh, hvad mener du med det??

- ja, det er jo ikke ligefrem det der
> står i Bibelen. Vi kan vælge Guds vej eller Satans vej, og kun den ene
> af dem fører til Himmelen, nemlig Guds.

Tak

Guds Fred,

Tommy.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-11-01 21:38

På Wed, 28 Nov 2001 12:12:36 +0100, skrev Allan Jensen <public@hverdag.dk>:

> Så alle kommer altså i Himmelen? - ja, det er jo ikke ligefrem det der
> står i Bibelen. Vi kan vælge Guds vej eller Satans vej, og kun den ene
> [...]

Hva vil du gjøre i himmelen i en evighet? Selv forestiller jeg meg skarer av
mennesker som er frelst til å omkranse en skjeggprydet Gud på en trone,
mens de fra en evighet til den neste uavlatelig synger 'Hoseanna, Hoseanna,
Gud være lovet', til akkompagnement av harpe-og orgeltoner.

Kjellemann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-11-01 00:43

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@online.no> writes:

> [...]
> mens de fra en evighet til den neste uavlatelig synger 'Hoseanna, Hoseanna,
> Gud være lovet', til akkompagnement av harpe-og orgeltoner.

Lykkeligvis er hverken Gud eller jeg begrænset af din fantasi.
--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 29-11-01 23:23

På 29 Nov 2001 00:42:37 +0100, skrev pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul):

> Lykkeligvis er hverken Gud eller jeg begrænset af din fantasi.
> --

Jeg er heller ikke begrænst af din. Guds' fantasi kan jeg ikke uttale meg om.

Kjellemann

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-11-01 23:12

On Wed, 28 Nov 2001 12:12:36 +0100, Allan Jensen <public@hverdag.dk>
wrote:

>Så alle kommer altså i Himmelen? - ja, det er jo ikke ligefrem det der
>står i Bibelen. Vi kan vælge Guds vej eller Satans vej, og kun den ene
>af dem fører til Himmelen, nemlig Guds.

Der har nu på et tidspunkt været en teori (apokatastasis) om at alle
rent faktisk ville komme i Himmelen (formuleret af Origenes og siden
afsværget ved et koncil under uklare juridiske omstændigheder).

Ikke at jeg deler den, men den var bibelsk begrundet.

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-11-01 12:55

> [...]
>afsværget ved et koncil under uklare juridiske omstændigheder).
>
>Ikke at jeg deler den, men den var bibelsk begrundet.

Ja, Bibelen eller hvad man nu tager kan jo altid fordrejes til at sige
hvad som helst. ... hmmmm, det er der jo mange der gør i dag...!

Regards,
Allan Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 29-11-01 01:01

Allan Jensen <public@hverdag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6bh90ugdmu582h2dllg8l0cjajjmhnr55s@4ax.com...

> Så alle kommer altså i Himmelen? -

Det var et ganske kort indlæg, jeg skrev, og der var ikke mange muligheder
for at læse forkert eller misforstå det. Hvor skrev jeg, at alle kom i
himlen?

TommyGun gav udtryk for, at han håbede at ende, hvor han håbede engang at
skulle ende. Alt hvad jeg gjorde var at prøve at puste liv i det spæde håb,
som var tændt, ved opmuntring, opmærksomhed, og opfordring til tro

Når jeg skrev "selvfølgelig" var det en henvisning til, at TommyGuns endemål
i sidste ende ikke afhang af ham selv eller hans evner, men af Kristi
fuldbragte værk, som er kimen til vort håb - og tro. Selvfølgelig holder
olgataværket. tvivler vi, tvivler vi ikke på os selv, men på om han nu
gjorde det godt nok.

....og vi har det endda skrifteligt

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-11-01 12:55

>Det var et ganske kort indlæg, jeg skrev, og der var ikke mange muligheder
>for at læse forkert eller misforstå det. Hvor skrev jeg, at alle kom i
>himlen?

Jeg går ikke ud fra at du kender TommyGun, så i teorien kan han være
"en værre en", men du siger 100% sikkert at han bliver frelst. Og hvis
"en værre en" kan blive frelst, så kan hvem som helst vil blive
frelst. Og da Gud ønsker det bedste for os, hvorfor skulle han så ikke
frelse os allesammen? - men den teori findes ikke i Bibelen.

> [...]
>fuldbragte værk, som er kimen til vort håb - og tro. Selvfølgelig holder
>olgataværket. tvivler vi, tvivler vi ikke på os selv, men på om han nu

Så siger du jo også med andre ord at alle ligeså kan blive frelst, for
det afhænger ikke af os selv og vores eget valg. Hmmm, jeg glæder mig
da ikke til at møde alle de kriminelle, umoralske og ukærlige osv. i
himlen... Nej, vi kommer kun i himlen hvis vi vælger det. Og hvad de
valg så består af, er en anden debat.

Regards,
Allan Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-11-01 13:48

> [...]

> "en værre en", men du siger 100% sikkert at han bliver frelst. Og hvis
> "en værre en" kan blive frelst, så kan hvem som helst vil blive

Hey! Du har forstået kristendommens grundbudskab.

> Og da Gud ønsker det bedste for os, hvorfor skulle han så ikke
> frelse os allesammen?

Hvis jeg ønsker at give jer allesammen chokolade-is, så er jeg nu
engang begrænset af, hvem der vil tage imod tilbuddet. Derfor.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-11-01 13:54

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Hvis jeg ønsker at give jer allesammen chokolade-is,
> så er jeg nu engang begrænset af, hvem der vil tage
> imod tilbuddet. Derfor.

Der ER altså noget også vi to er enige om

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-12-01 11:12

>Hvis jeg ønsker at give jer allesammen chokolade-is, så er jeg nu
>engang begrænset af, hvem der vil tage imod tilbuddet. Derfor.

Medmindre man ikke kan lide chokolade-is, hvem vil så ikke det? - Hvem
vil ikke tage imod noget som KUN er bedre end alternativet?

Regards,
Allan Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-12-01 13:44

> Medmindre man ikke kan lide chokolade-is, hvem vil så ikke det? - Hvem
> vil ikke tage imod noget som KUN er bedre end alternativet?

"Narj, det er løgn. Han vil slet ikke give os chokolade-is. Det er der
ingen der gør."

"Narj, jeg vil ikke risikere at stå i en eller anden form for
samvittighedsgæld til Peter."

"Narj, det er en fælde af en art. Han vil nok prøve at sælge os et
eller andet bagefter."

"Narj, det er garanteret forgiftet."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-12-01 11:29

> [...]
>samvittighedsgæld til Peter."
>
>"Narj, det er en fælde af en art. Han vil nok prøve at sælge os et

Som alt sammen er baseret på uvidenhed!!!! Men det er jo derfor vi
skal fortælle evangeliet til andre!!!

Regards,
Allan Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-12-01 11:55

Allan Jensen <public@hverdag.dk> writes:

> Som alt sammen er baseret på uvidenhed!!!!

Måske. Men uvidenhed af den art, hvor det ikke er nok bare at sige "du
tager fejl". Der skal mere til.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-11-01 14:20

On Thu, 29 Nov 2001 12:55:25 +0100, Allan Jensen <public@hverdag.dk>
wrote:

>Jeg går ikke ud fra at du kender TommyGun, så i teorien kan han være
>"en værre en", men du siger 100% sikkert at han bliver frelst.

Nu er Tommygun ikke ganske ukendt i gruppen, så der er i et vist
omfang tale om et kvalificeret gæt.

>Og hvis "en værre en" kan blive frelst, så kan hvem som helst vil
>blive frelst. Og da Gud ønsker det bedste for os, hvorfor skulle han
>så ikke frelse os allesammen? - men den teori findes ikke i Bibelen.

1 Kor 15 v 24-28 hinter da lidt derhenad.

>Så siger du jo også med andre ord at alle ligeså kan blive frelst, for
>det afhænger ikke af os selv og vores eget valg.

Nu skrev Simon altså at det ikke afhang af vore evner - det der med
valg er din egen udlægning.

>Hmmm, jeg glæder mig da ikke til at møde alle de kriminelle,
>umoralske og ukærlige osv. i himlen... Nej, vi kommer kun i himlen
>hvis vi vælger det. Og hvad de valg så består af, er en anden debat.

Hvis vi lige skal vælge tilbage til teorien om apokatastasis, så går
den ud på at straffen på dommens dag vil bestå i en lutrende flammeild
som vil fortære al ondskaben i de (for)dømtes sjæle til et punkt hvor
kun sjælenes frie vilje (og eventuelle rudimentære godhed) står
tilbage. På dette punkt i processen vil de dømte kun kunne bruge deres
frie valg til at vælge frelsen og dermed skulle al tings genoprettelse
blive fuldbragt, da Gud i sin nåde efter al sansynlighed vil tilgive
dem.

Ifølge teorien vil man således ikke møde nogle ukærlige, kriminelle
eller (uf) umoralske i Himmelen, men nok en hel del forhenværende
ditto. Selv Satan vil være der (og ikke til at kende igen).

Det er da en meget sympatisk teori, men som sagt, næsten for god til
at være sand. Ikke desto mindre er teorien fremført af f.eks.
Origenes, Skt. Gregor af Nyssa samt visse protestantiske
kirkeretninger - først og fremmest Unitarerne, som næsten alle her i
gruppen synes at være blevet ufrivillige æresmedlemmer af.

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-12-01 11:12

>1 Kor 15 v 24-28 hinter da lidt derhenad.

Hmmm - jeg synes ikke det er særlig klar tale.... men hvis man
fordrejer det lidt, kan man vel godt!

>Nu skrev Simon altså at det ikke afhang af vore evner - det der med
>valg er din egen udlægning.

Ok - jeg kan så forstå at vi alligevel selv skal vælge - men der
findes ikke rigtig nogen grund til at vælge fra.... så synes jeg da
ikke rigtig at det er nogen valg længere.....

> [...]
>eller (uf) umoralske i Himmelen, men nok en hel del forhenværende
>ditto. Selv Satan vil være der (og ikke til at kende igen).

Den teori behøver man ikke megen debat om for at finde ud af at den
ikke stemmer overens med Bibelen!! Og det er vel Bibelen der er vores
grundlag for kristendommen... eller?

Men det er da rigtig at man vil finde FORHENVÆRENDE kriminelle osv. i
Himlen, men det er kun fordi de selv har angret det de har gjort.

Regards,
Allan Jensen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-12-01 08:40

On Thu, 13 Dec 2001 11:12:01 +0100, Allan Jensen <public@hverdag.dk>
wrote:

>Ok - jeg kan så forstå at vi alligevel selv skal vælge - men der
>findes ikke rigtig nogen grund til at vælge fra.... så synes jeg da
>ikke rigtig at det er nogen valg længere.....

Det kommer lidt an på om alle virkelig altid træffer rationelle valg.
En synder er en som har fjernet sig fra Gud, men det er også en for
hvem Gud er blevet en fremmed. Jo længere ned i synden man synker, jo
mere vil Gud sandsynligvis virke skræmmende og djævelsk. I den
forstand kan man måske forestille sig et ingen-vej-tilbage punkt hvor
det i praksis vil blive umuligt at finde Gud igen. Det er vel ikke til
at vide med sikkerhed.

>Den teori behøver man ikke megen debat om for at finde ud af at den
>ikke stemmer overens med Bibelen!! Og det er vel Bibelen der er vores
>grundlag for kristendommen... eller?

Det kan vi jo diskutere videre nede i den tråd som handler om Biblen.
Personligt synes jeg grundlaget for kristendommen fremgår klarest af
den nikæiske trosbekendelse som ikke nævner Biblen med et ord.

Lars Erik

Fra : Mr. D

Dato : 30-11-01 10:28

Allan Jensen <public@hverdag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2r6c0u029r62gc402k3mqnh348kolsjtj2@4ax.com...

> Jeg går ikke ud fra at du kender TommyGun, så i teorien kan han være
> "en værre en", men du siger 100% sikkert at han bliver frelst.

Jeg kender ham bedre end jeg kender dig, men ikke godt nok til at vide om
han er en værre en. Men dette var ikke pointen. Bibelen siger:

Se min tjener, ham støtter jeg,
min udvalgte, i ham har jeg fundet velbehag.
Jeg lader min ånd komme over ham,
og han skal bringe ret til folkene.
v2 Han skriger ikke, han råber ikke,
han løfter ikke sin røst i gaderne.
v3 Det knækkede rør sønderbryder han ikke,
den osende væge slukker han ikke,
han fører retten til sejr.
Es 42,1 - Es 42,3

Kristus gør ikke ondt værre, men tager udgangpunkt i det, som er - hvor
lidet det end måtte være. Hvis der er en osende væge, slukker han den ikke,
et knækket rør sønderbryder han ikke. TommyGun udtrykte et spinkelt håb, og
hvad mener du, jeg gjorde forkert i at tage denne osende væge og søge at
tænde den i glød for Kristus?

> Og hvis
> "en værre en" kan blive frelst, så kan hvem som helst vil blive
> frelst.

Amen brother! Du har jo forstået evangeliets hele dybe sandhed

> Og da Gud ønsker det bedste for os, hvorfor skulle han så ikke
> frelse os allesammen? - men den teori findes ikke i Bibelen.

Det er vi ikke uenig i. Der hvor vi er dybt uenige, er i din påstand om at
Gud kun frelser de bedste af os, som f.eks. dig

> Så siger du jo også med andre ord at alle ligeså kan blive frelst, for
> det afhænger ikke af os selv og vores eget valg.

Hvor har jeg sagt det? Som Mr. Bryld også ganske rigtigt skrev - han kan
nemlig læse - så nævnte jeg ingen steder noget om valg. Jeg skrev "evner"

> Hmmm, jeg glæder mig
> da ikke til at møde alle de kriminelle, umoralske og ukærlige osv. i
> himlen...

Men det gør jeg. Og jeg har mødt flere af slagsen allerede i dette liv.
Nogle "værre nogen", der har mødt Kristus, og er blevet forvandlede.

> Nej, vi kommer kun i himlen hvis vi vælger det. Og hvad de
> valg så består af, er en anden debat.

Nej, det er også denne debat.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-12-01 11:12

>Jeg kender ham bedre end jeg kender dig, men ikke godt nok til at vide om
>han er en værre en. Men dette var ikke pointen.

Nej nemlig.

> [...]
>hvad mener du, jeg gjorde forkert i at tage denne osende væge og søge at

Det er klart at der er håb for os allesammen - og Gud tager rigtigt
nok udgangspunkt i det som er. Det er en god bund.

>Det er vi ikke uenig i. Der hvor vi er dybt uenige, er i din påstand om at
>Gud kun frelser de bedste af os, som f.eks. dig

Hov hov, sådan har jeg ikke udlagt det. Jeg har kun debateret ud fra
Bibelen - ikke ud fra mig selv og om mig selv.

>Hvor har jeg sagt det? Som Mr. Bryld også ganske rigtigt skrev - han kan
>nemlig læse - så nævnte jeg ingen steder noget om valg. Jeg skrev "evner"

Ok - som jeg også skrev til Lars Erik, så forstår jeg nu hvad I mener.
- at vi alligevel selv skal vælge. - Men der findes ikke rigtig nogen
grund til at vælge fra.... Hvem vil vælge et alternativ som KUN er
dårligere?

>Men det gør jeg. Og jeg har mødt flere af slagsen allerede i dette liv.
>Nogle "værre nogen", der har mødt Kristus, og er blevet forvandlede.

Ja, de er blevet forvandlede. Men det er sket her i livet - det er
ikke noget Jesus gør når han kommer igen. Hvis han gjorde det, så
ville vi være robotter, da han uden vores vilje ville forandre os. Og
Gud ønsker netop ikke at mennesker skal være robotter. Og hvis vi blev
frelst uden at være omvendte, så ville synden komme ind i Himlen og
det ville ikke være et bedre sted end jorden!

Hvis vi siger at det er nok at tro, jamen, så flyder de 10 bud jo bare
ud i sandet - så er der ikke nogen grund til at holde dem. Og jo, de
10 bud gælder stadig siger Bibelen. 1. Johannes 2, 4 siger at hvis vi
ikke holder budene, kender vi ikke Gud og vi har ikke sandheden! Tro
og gerninger hører altså sammen. Jakobs brev 2, 17-26 taler om den
nødvendige sammenhæng mellem troen og gerningerne. Læg mærke til vers
24 som siger at vi bliver ikke retfærdiggjort af tro alene. Så vi kan
altså ikke bare vælge at tro og sige ja til Gud, og derefter handle
akkurat som det passer os! Når Jesus kommer igen må vi have valgt at
vælge at følge Guds spor. Derfor kræver det en daglig forbindelse med
Ham.

Regards,
Allan Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-12-01 11:58

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ok - som jeg også skrev til Lars Erik, så forstår jeg nu hvad
> I mener. - at vi alligevel selv skal vælge. - Men der findes
> ikke rigtig nogen grund til at vælge fra.... Hvem vil vælge
> et alternativ som KUN er dårligere?

Det er der da masser af mennesker der har gjort!

"Bred er den vej der fører til fortabelse, og mange er de der benytter
den, - og smal er den vej der fører til frelse, og få er de der
benytter den", citeret frit efter hukommelsen.

De fleste vælger altså det bedste alternativ FRA og de færreste vælger
det bedste alternativ TIL! Sådan lærer Bibelen. Jesus siger også: "Mon
Menneskesønnen vil finde troen på jorden?" Og andre steder fremgår det
også tydeligt, at det kun er en lille rest der frelses. Ikke at det er
Guds ønske således, men et resultat af menneskets frie valg, fordi de
har ladet sig forlede af den store Frister og Forfører.

Min nye side - http://www.sda-net.dk/~tester/ - giv en kommentar!

Fra : Kim Petersen

Dato : 13-12-01 14:18

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> writes:

> [...]
> Guds ønske således, men et resultat af menneskets frie valg, fordi de
> har ladet sig forlede af den store Frister og Forfører.

Desværre ikke enig, jeg synes du glemmer en ting, som er meget alminde-
ligt for troende. For at du kan følge den vej, så er det nødvendigt at
*tro*, og for nogle af os er det det sværeste - ikke det at følge de
bud der er, eller den filosofi eller den kristne livs-stil og syn - Men
den (for jer) simple tro. Tro, er ikke *kun* en simpelt valg, som du her
forsøger at indikere.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : E.Dalgas

Dato : 13-12-01 16:20

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> skrev

> [...]
> bud der er, eller den filosofi eller den kristne livs-stil og syn - Men
> den (for jer) simple tro. Tro, er ikke *kun* en simpelt valg, som du her

Troen kommer fra Gud. Den er en gave som modtages, med erkendelse som
grundlag.

Ingen kan komme til mig, uden at Faderen, som sendte mig, drager ham; og jeg
skal oprejse ham på den yderste dag. Der står skrevet hos profeterne: >Og de
skal alle være oplært af Gud.< Enhver, der har hørt og lært af Faderen,
kommer til mig. Joh.6,44-45.

Hørt og lært af Faderen - draget af Gud - noget må gå forud før et menneske
møder Jesus Kristus. Skal dette møde blive til frelse og et helt nyt liv, må
vi have hørt og lært af Faderen forinden og således være draget af
Ham, mod Jesus. Man kunne også vende dette om og sige at ingen som tror på
Jesus, gør det af sig selv. Men uundgåeligt, er kommet til Jesus, fordi
Faderen ville det således og har bestemt det forud. Hvad er det så som
Faderen har ladet os høre og lært os, hvad er det som drog os i armene på
Jesus Kristus. Farisærenes skriftkloge undrede sig og tog anstød, da Jesus
sad til bords med toldere og syndere. Svaret de fik fra Frelseren var
dette - »De raske har ikke brug for læge, men de syge. Jeg er ikke kommen
for at kalde retfærdige, men syndere.« Mark.2,17.

--

************
E. Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-12-01 23:33

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> livs-stil og syn - Men den (for jer) simple tro. Tro, er ikke
> *kun* en simpelt valg, som du herforsøger at indikere.

"Gud har skabt menneskene som de bør være, men de har så mange sære
ting for!" - et sted fra Prædikerens Bog.

Og så har Jesus fortalt en lignelse, hvor en masse mennesker var
indbudt til bryllup (tror jeg nok det var), men da festdagen kom var
der ingen der ville deltage, der blev sendt særligt bud ud til de
indbudte, men de havde alle mulige mærkelige undskyldninger for at
takke nej tak til den store ære der var blevet vist dem ved at de var
blevet inviteret!

Bibelen er fuld af vidnesbyrd om, at mennesket er uden undskyldning.
Ja Paulus skriver jo direkte: "Derfor er du uden undskyldning
menneske".

Og nu er bibelens kristendom ikke KUN en "filosofi eller den kristne
livs-stil og syn" som du jo også rigtig nok påpeger, - men langt mere
end det. Det drejer sig om at man vil acceptere at "så er det ikke
længere mig der lever men Kristus der lever i mig". Er vi så villige
til at ville modtage troens gave, at vi er parate til helt og totalt
og aldeles og betingelsesløs at opgive vort eget selviske "jeg" til
gengæld for at lade Jesus overtage vort liv, vilje og tanker fuldt ud
(den nye fødsel).

Fra : Kim Petersen

Dato : 13-12-01 23:57

> [...]
> og aldeles og betingelsesløs at opgive vort eget selviske "jeg" til
> gengæld for at lade Jesus overtage vort liv, vilje og tanker fuldt ud

For at kunne acceptere ovenstående forklaring - skal man jo netop *tro*.
Hvis man ikke gør - så hjælper det jo ikke en meter ... Der findes åben-
bart mennesker for hvilken dette er nemt.

"Tro er nemt når man har den - hvis man ikke har den og gerne vil - så er
det ikke nemt."

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man "forsøger" på at tro. Det kan
man ikke - enten tror man eller også gør man ikke ... der er ikke nogen
blid mellemvej.

Håber at det forklarede det lidt bedre... Dette er nok om muligt det emne
som jeg har sværest ved at forklare...

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-12-01 00:22

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Håber at det forklarede det lidt bedre... Dette er nok
> om muligt det emne som jeg har sværest ved at forklare...

Du skal da ikke gå rundt og tro at det kun er dig der har svært ved at
forklare dette emne, - jeg finder det så sandelig også langt mere end
almindeligt svært at forklare. Se selv, efter de anstrengelser jeg
allerede har gjort i denne tråd, er det allegevel ikke lykkes mig at
formå ordene at udtrykke det jeg gerne ville have dem til at udtrykke.

Peter Juul skrev noget om chokoladeis i et indlæg, og det var faktisk
rigtig godt det han der skrev! Noget af det store problem er jo at vi
helst ikke rigtig vil give slip på vort eget jeg, og derved er vores
"faste opkobling" til Jesus blevet forstyrret af en masse "støj på
linien"! Og derfor har vi så svært ved at gribe troen. Jesus siger at
vi skal blive som børn, vi skal have en umiddelbar tro som børn har
det.

Jeg har en lille bog der hedder "hvorfor er det så svært, når det er
så let"! Det er jo egentlig så ganske let, vi skal blot overgive os
til Jesus! Men det er jo lige netop det der er så svært, det der med
den totale overgivelse, - vi vil jo så nødig give slip på os selv og
vores egen identitet, men det er det der er nøvendigt. Opgive vort
eget egoistiske jeg og modtage Jesu karakter og hans "jeg", så det er
Ham der lever sit liv i os, og ikke længere os selv der fortsætter med
at leve vort selvcentrerede selvglade selvgode "jeg kan selv"-liv!

"Hvorfor er det så svært, når det er så let?", - ja det er svært at
forklare )

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-12-01 11:30

>Det er der da masser af mennesker der har gjort!

I handlinger / gerninger ja!! Men nu var det altså lige Mr. D og de
andres tankegang jeg fulgte. Og jeg da sikker på at hvis du giver dem
en mulighed for at vælge noget som er absolut "bedre end
alternativet", så vil alle da sige ja! Bibelen siger at evangeliet
skal bringes til hele jorden inden enden kommer - så alle har haft/får
muligheden for at vælge det gode frem for det dårlige.

> [...]

>Menneskesønnen vil finde troen på jorden?" Og andre steder fremgår det
>også tydeligt, at det kun er en lille rest der frelses.

Ja, netop! Så derfor er det ikke noge bare at SIGE ja, men også følge
de 10 bud.

PS. Iøvrigt Andreas, så er vi på samme side :)
Regards,
Allan Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-12-01 13:08

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ja, netop! Så derfor er det ikke noge bare at SIGE ja,
> men også følge de 10 bud.

Netop, en tro der ikke får konsekvenser i aktiv handling er en død
tro, og en død tro frelser ingen!

> PS. Iøvrigt Andreas, så er vi på samme side :)

Det glæder mig at også du er på Jesu side!

Fra : Ralt vonVejsten

Dato : 27-11-01 09:56

> [...]
> Humorens inderste sjæl er det imperfekte. Den lever, ånder og næres af det,

Det er det billige grin du taler om!

Fra : Mr. D

Dato : 27-11-01 22:54

Ralt vonVejsten <vill@pip.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:SzIM7.22$G53.1786@news.get2net.dk...

> Det er det billige grin du taler om!

Hvad koster det dyre?

Mr. D

Fra : Kim Petersen

Dato : 28-11-01 22:38

Jeg vil godt nævne at det ikke er anbefalelsesværdigt at læse 2 Kong 2,23-24
lige efter at man har set Monty Python.....

Fra : Kim Petersen

Dato : 28-11-01 22:59

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> writes:

> Jeg vil godt nævne at det ikke er anbefalelsesværdigt at læse 2 Kong 2,23-24
> lige efter at man har set Monty Python.....

Jeg vil lige hurtigt nævne - at det er ufrivilligt morsomt - det er absolut
ikke noget at more sig over normalt. [Pyha - håber ikke at jeg bliver hals-
hugget for den her.]

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-11-01 23:06

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [Pyha - håber ikke at jeg bliver hals-
> hugget for den her.]

Bare rolig, vi slæber dig først et andet sted hen

Fra : Kim Petersen

Dato : 28-11-01 23:56

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> writes:

> "Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Bare rolig, vi slæber dig først et andet sted hen

Ups <8^O

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-11-01 08:44

> Ups <8^O

Ja, mon ikke vi finder en Løsning et -sted på Heden